STEINHAUSER, F. Plánování optimálních VFR tratí z České republiky do Belgického království [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2023.
Předložená bakalářská práce se věnuje problematice plánování VFR letů. Student rozdělil práci do čtyř kapitol. První kapitola se věnuje požadavkům na pilota, druhá kapitola popisuje tři letouny dle zadání, třetí kapitola je zaměřená na plánování letů a čtvrtá kapitola hodnotí jednotlivé lety po ekonomické stránce. Práce poskytuje čtenáři dobrý přehled o plánování letů do zahraničí s třemi různými typy letounů. V práci bych ocenil uvedení navigačních štítků pro jednotlivé lety a důkladnější informace o plánování letů s ohledem na meteorologickou situaci. Práce svým rozsahem a obsahem splnila zadání. Práci doporučuji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | C | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | C | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | C | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | B | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Cílem práce mělo být vytvoření pozemních příprav pro VFR lety z LKTB do EBOS s hlavním důrazem na využití příprav v praxi. Práce je přehledná a čtivá, ovšem z obsahového hlediska obsahuje řadu závažných nedostatků a to následujících: - Seznam zkratek není kompletní. - Práce začíná požadavky na pilotní dokumentaci a dokumentaci k letounu. V úvodním odstavci kap. 2 – Požadavky na pilota jsou jisté nepřesnosti, oprava zní: za platnost a správnost map zodpovídá pilot letounu, nikoliv vlastník. PIC je zodpovědný za provedení letu, a tedy i za kontrolu platnosti a kompletnosti dokumentace k letounu. - Na str. 23 je uvedeno: „V České republice se nachází prostory tříd C, D, E, G. Převodní výška je v ČR 5000 ft AMSL, ale platí zde pravidlo, že převodní hladina musí být minimálně 2 000 ft AGL.“ Pozor na záměnu pojmů převodní hladiny a převodní nadmořské výšky, hladina se nevztahuje k AGL. - Doporučila bych nahrazení fráze „český vzdušný prostor“ za FIR Praha a analogicky pro ostatní země. - V práci chybí informace o zakázaných, omezených, nebezpečných, dočasně rezervovaných a dočasně vyhrazených prostorech. - Uváděné jednotky galony nejsou blíže specifikovány. - Výkonnost letounů je počítána pro FL65, avšak žádný úsek tratě není pro tuto hladinu plánován. - Autor trať letu znázorňuje pouze v aplikaci SkyDeamon, která je sice hojně rozšířena, ale neobsahuje garantované informace. Pro plánování tratě bych důrazně doporučila použít mapové podklady získané z AIPů příslušných zemí, nehledě na fakt, že pilot tyto mapy musí mít během letu fyzicky u sebe a nespoléhat se tak pouze na elektronická zařízení! - Dle obr. 3 autor plánuje trať LKTB – EDQC provést ve FL55. VFR lety se musí provádět v půlených hladinách, pozor ovšem na směr letu, pro západní směr se musí používat sudé, tedy zvolit FL45 nebo 65. - Obr. 5 opět chybně zvolená letová hladina. - Cenové kalkulace jsou vytvořeny pro „mokrou hodinu“ a nejsou zde započítány navigační poplatky. Dále v samotné navigační přípravě chybí naprosto základní informace jako jsou kurzy letu, časové rozplánování nebo záložní letiště. Autor v průběhu přípravy vůbec nepřemýšlel o nouzových postupech, které mohou být potřeba například kvůli zhoršenému počasí, závadě na letounu, zdravotnímu stavu cestujících, ztrátě orientace, poruchy radionavigačních zařízení apod. Dále mi v práci chybí vypsané navigační štítky, popř. více vypsaných letových plánů. Od studenta programu Profesionální pilot a jakožto potencionálního profesionálního pilota bych očekávala daleko zodpovědnější přípravu a proto navrhuji hodnocení D.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | D | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | C | ||
Vlastní přínos a originalita | D | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | C | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | E | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | B |
eVSKP id 149341