STEJSKAL, M. Návrh měniče pro BLDC motor [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2017.
Diplomant pan Bc. Martin Stejskal se své diplomové práci zabýval návrhem a realizací měniče pro BLDC motor napájeného z baterií včetně softwarového vybavení. Diplomová práce navazovala na předcházející semestrální práci. Bohužel během celého letního semestru diplomant nepřišel ani na jednu konzultaci. Několik dní před termínem odevzdání práce mi emailem poslal prakticky hotovou práci. V práci jsem mu doporučil opravit větší množství formálních nedostatků a přeuspořádat práci do logického sledu. Bohužel nemohu nic konstatovat o funkčnosti měniče, protože mi zařízení diplomant nepředvedl. Vzhledem k výše uvedeným skutečnostem navrhuji hodnotit práci pana Bc. Martina Stejskala známkou E/58 bodů.
Předložená diplomová práce se zabývá návrhem a konstrukcí měniče BLDC motoru řízeného mikroprocesorem. Práce je logicky rozdělena do kapitol, které reflektují požadavky zadání. První část práce je zaměřena na konstrukci motorů a možnosti jejich řízení. Práce pokračuje výběrem vhodného řešení, návrhem a koncepcí obvodového řešení zvoleného typu měniče. Kapitola č. 5 je věnována návrhu plošného spoje. Následující kapitoly jsou zaměřeny na oživení měniče a jeho testování včetně návrhu programového vybavení. Zadání DP patří svojí obtížností k náročnějším. Pří řešení práce musel pan Stejskal prostudovat a pochopit principy fungování motorů, jejich řízení, navrhnout obvodové zapojení a plošný spoj, vytvořit odpovídající SW vybavení a vše integrovat do jednoho celku. Zadaní práce je s jistotou splněno pouze pro body 1 až 6. Bod 7 zadání – softwarové vybavení není možno prozkoumat, protože přiložená dokumentace neobsahuje žádný kód pro mikroprocesor použitý v měniči. Z tohoto důvodu není možné posoudit vhodnost implementace SW vybavení a to včetně úvahy nad chybou aritmetiky, kterou diplomant zdůvodňuje zvlnění na výstupu. Ověření funkce měniče je nejasné a je demonstrováno pouze na průběhu z osciloskopu. Při ověřování výsledků by bylo dobré provést měření pro několik zátěží, různé rozběhové rampy a otáčky motoru. V předložených přílohách dále chybí podklady pro návrh plošného spoje a schématické zapojení ve zdrojové formě. Obecně lze práci vytknout relativně nízkou úroveň při výběru součástek a obecně koncepci měniče. S použitím dnešní moderní součástkové základny lze měniče podobných parametrů implementovat jedním integrovaným obvodem. Přes výše uvedené výhrady, je z práce patrné, že se diplomant dané problematice věnoval, prostudoval literaturu a vytvořil funkční vzorek.
eVSKP id 102798