LUPÍNEK, A. Návrh mechanismu adaptivního rozmístění rostlin v hydroponickém pěstování [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2024.
Práca sa zaoberá návrhom mechanizmu adaptívneho rozmiestnenia rastlín v hydroponickom pestovaní. V úvode práce sa autor venuje rešerši technológie pre správne hydroponické pestovanie s následným zameraním na jednotlivé riešenia a taktiež jednotlivé kľúčové časti týchto systémov. Následne autor popisuje rôzne pohybové mechanizmy pričom sa zameral na nožnicové a ťažné mechanizmy s lanom. V praktickej časti autor navrhuje niekoľko mechanizmov rozmiestnenia rastlín pre minimalizáciu potreby osvetlenia, pričom detailne sa venuje jednému z nich. Daný návrh dopĺňa detailný 3D model a video znázorňujúce pohyb počas fázy rastu rastlín. V závere práce je vykonaná jednoduchá ekonomická bilancia, ktorá poukazuje na úsporu viac ako 20% počas jedného rastového cyklu. Aj napriek mnohým nedostatkom práce a značným zjednodušeniam výslednú prácu odporúčam k obhajobe s výslednou známkou D.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | D | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | D | ||
Vlastní přínos a originalita | C | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | C | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | C | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | E | ||
Práce s literaturou včetně citací | D | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | B |
Student splnil cíle stanovené v zadání práce, avšak výsledky práce jsou zatíženy nevhodnou prací s citacemi. Rozsah práce je nadstandardní a student vykonal značné množství práce. Kvalitu práce ovšem snižuje přehnaná pozornost částem, které nejsou cílem práce, stejně jako využívání nepodložených dat a předpokladů. Kvalitu také snižuje množství překlepů, které někdy mění význam informací a občas si pak práce odporuje. Rozsah práce byl příliš velký, rešeršní část se věnovala věcem, které nebyly podstatné pro splnění cílů práce. Zcela zbytečně se zacházelo do podrobností zejména u popisu nůžkového mechanismu, který v práci student k řešení problému nevyužil. Vhodně zdůvodnil, proč je tento mechanismus pro řešení nevhodný, nebylo tedy na místě věnovat mu téměř 4 strany textu. Student v návrhu zařízení popisuje proces výroby zařízení, například „následovalo smontování pěstebního kanálu“, přestože k reálnému sestavení zařízení nepřistoupil. Velká část byla věnována popisu ocelových lan (téměř 3 strany), což se do práce tematicky příliš nehodí. Student prokázal schopnost tvořit vlastní originální řešení a schopnost technického i kritického myšlení. Schopnosti interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry student dosáhnul pouze v omezené míře, neboť práce s citacemi byla nedostatečná a závěry byly vyvozovány z neověřitelných či necitovaných informací. Popis informací bývá občas zmatený a nevhodně nebo nedostatečně vysvětlený. Smutnou chybou je například výpočet úhlu sklonu pěstebních kanálů, kde jej student vypočítal v radiánech, ale převod z radiánů do stupňů provedl vynásobením 100. V jiné části práce již ale pracuje se správnou hodnotou. Přestože v přiloženém 3D PDF je vidět promyšlený systém kladek a lan pro pohyb rostlin, v textové části práce postrádám vhodný popis navrženého řešení. Výsledky jsou do určité míry využitelné v praxi, pro jejich lepší využitelnost je nezbytné ověřit původ informací, které byly nevhodně citovány, nebo chyběla citace. Práce je logicky uspořádaná a obsahuje požadované formální náležitosti. Pravopis je na velmi nízké úrovni, věty jsou často špatně skloňovány s velkým množstvím gramatických chyb a překlepů, což způsobuje nejednoznačnost nebo chybný výklad předkládaných informací. Věty jsou občas poskládány tak, že nedávají smysl. V práci chválím některé pěkné vlastní obrázky. Práce s citacemi není zcela v pořádku, v případě, kdy je ocitován celý odstavec, se stává, že odstavec obsahuje informace, které se v citovaném dokumentu nevyskytují. V práci se vyskytují informace, které nejsou citovány vůbec, ale přesto jsou klíčové pro splnění cílů práce. V práci se vyskytují nevhodné překlady, a dokonce se stalo, že překlad zcela změnil význam původního textu. V práci se vyskytují citace na literaturu, která neexistuje. Bohužel právě tato literatura byla podkladem například pro výpočet parametru PPF a PPFD, který je pro návrh zařízení klíčový. Student prokázal schopnost samostatné práce a technického myšlení. Práce obsahuje originální přístup k řešení zadaného problému. Přesto však bylo nedostatky v citacích a gramatické chybě způsobeny nejasnosti, které snižují celkovou kvalitu práce. Doporučuji studentovi věnovat více pozornosti práci s literaturou a jazykové stránce textu.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | D | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | D | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | D | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | D | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | E | ||
Práce s literaturou včetně citací | D |
eVSKP id 160675