PASTERNÝ, R. Termální lázně Yverdon, pět smyslů v architektuře [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. .

Posudky

Posudek vedoucího

Koleček, Ivan

Volba přístupu k jedné části území je podstatou k organizaci vstupů, členění jednotlivých částí programu a vztahem k parku. Ten zůstává jednolitou plochou bez hledání hierarchie prostorů a vztahů vzhledem k racionální zástavbě. Charakter prostředí lázní je introvertní s přísným členěním vyvážených prostorových vztahů, jednotlivé typologie v plánu i řezu dávají potenciál bohatství vztahů bez hledání návaznosti na park. Zde se nachází další vývoj projektu.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Přístup studenta ke zpracování B Hledání potenciálu základní myšlenky racionálního zastavění území vedlo usilovnou prací k řešení bez kompromisů k jeho podstatě. Kritický přístup jak během společných diskusí, tak během období vlastní práce je výsledek jednoduchého a racionálního konečného řešení.
Navrhovaná známka
B
Body
85

Posudek oponenta

Uřídilová, Marcela

Navržená struktura lázní má potenciál vytvořit místo s jasnou a přehlednou organizací lázeňských provozů, kde při procházení po „via“ hlavní ulici se odkrývají nové světy a situace naplňují naše smysly.. Avšak celá práce s tímto motivem zůstala stát na půl cesty, stala se spíše jen mechanickou operací s prostorem a hmotou. Struktuře chybí drobné porušení řádu, které by uvolnilo její přísnost a vneslo přirozenost. Autor nedosáhl výrazu evokujícího lázně, zvolená forma je nepřirozená funkci. Snaha vytvořit zajímavé prostorové řešení přinesla problematickou ekonomii některých prostor.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Urbanistické řešení C Autor umisťuje hmotu nových lázní v jihozápadním rohu parku, očištěném od nežádoucích a nefunkčních budov, při ulici Rue de Gasparin. Území lázní definuje v prostoru s oběma parky a historickými budovami. Tato správná úvaha vyplývá z analýzy místa, jeho vývoje a postavení ve struktuře města. Práh a hranice světů je stanovena na obvodu parků. Vstupy do území však nejsou na obvodu parku vyznačeny, dle pěších cest (těžce čitelných ve zvolené grafice vyjádření) lze pouze tušit navrženou prostupnost územím. Směr nové struktury je zvolen paralelně s ulicí Rue de Gasparin, čímž se daří strukturu bezkonfliktně zapojit do struktury města. Avšak práce se strukturou (proporce, hustota řazení, zvolený rytmus ) není dostatečně vnímavá a citlivá ke stávajícím hodnotám v území – hmotě novostavby musely ustoupit vzrostlé stromy parku a park byl neúměrně redukován v ploše. Stejně necitlivě bylo rozhodnuto o vzniklém předprostoru lázní, kam bylo umístěno parkování. Náhradou za zastavěný park by jistě bylo např. zmenšení velkorysého prostoru mezi hotelem a léčivými provozy, osázení předprostoru lázní (např.doplnění stávajících parků novou bylinnou vrstvou s vlastní atmosférou přinášející nasycení smyslů prostřednictvím vůně rostlin, zrakového požitku barev měnících se během roku apod.). Vztaženo k městu odpovídá měřítko celé struktury objektu nesoucímu výjimečnou funkci. Vztaženo k okolní zástavbě a vlastnímu místu je hmota logicky rozdělena do menších paralelních objemů, jejichž měřítko umožňuje zapojit novostavbu do okolí s bytovou zástavbou a vytváří úměrný vztah s historickými domy v parku (Rotunda, Hotel des Bains, Villa d´Entremont).
Architektonické řešení D Zvolená vnější forma přísného řazení pultových střech (blížící se zvolenou hustotou šedovým střechám) evokuje spíše soubor továrních hal než lázně naplněné požitky pro smysly. Ostrá špice šikmých střech v sobě skrývá prvek agresivity, který se autor nepokouší změkčit žádným výtvarným nástrojem, nebere si na pomoc sochařský princip tvarování, zůstává u technického principu vystavění hmoty. Záměr autora - dosáhnout výrazu průmyslových hal - považuji za matoucí, úvaha o vztahu k halám na severu města u jezera poněkud spekulativní. Nemohu přijmout úvahu, že očista těla i duše je jen dalším druhem průmyslu, dalším v řadě za turistickým průmyslem, průmyslem zábavy atd. – je to hlubší problém dnešní doby vytrácení významů a symbolů forem, které v historii vždy vyjadřovaly pochopení světa kolem nás. Zajímavou a zřetelnou shledávám práci s rytmem ukrytým ve struktuře, střídáním plného a prázdného, kdy obojí je naplněno obsahy. Autor rafinovaně vytváří vztah nové struktury s historickými objekty v parku prostřednictvím hlavního meziprostoru mezi hotelem a lázněmi (první mezera). Prosklení hlavní ulice přináší žádoucí průhledy do parku a navíc jakési filmové obrazy ze života lázní. Volba odlišného typu střechy na objektu hotelu oproti šikmým střechám ostatních hmot lázní však oslabuje celou myšlenku návrhu. Síla struktury je v prvku opakování, narušením je však oslabena a rozmělněna, hmota hotelu se tímto vyděluje ze struktury. Zvolený materiál - bílý probarvený beton - by mohl pomoci dosáhnout jisté míry abstrakce hmot a odlehčit jejich pocitovou tíhu. Rastr bednění na fasádách by si vyžádal ještě delší čas k hledání, otisk rastru se podílí na konečných proporcích hmot .
Provozní řešení D Provozní řešení je díky zvolené prostorové struktuře jasné a přehledné. Hlavní cesta „via“ přináší jasnou organizaci jednotlivých funkcí a dobrou orientaci návštěvníků, jako na šňůře jsou navlečeny všechny lázeňské světy, které je možné zakoušet při procházení po hlavní ulici tvořící páteř lázeňského světa. Jako předimenzované se jeví hlavní šatny, které jsou navrženy ve dvou podlažích, dále celé uspořádání se jeví svou rozvolněností neekonomicky, hlavně nadbytečné prostory ve špicích pultových střech, které jsou jen druhotně osvětleny přes dvojitý plášť. Princip „prostor v prostoru“ přináší komplikace s provětráním a přirozeným osvětlením - nevhodné hlavně pro provozy kancelářské, ordinace lékařů (psychický dopad), jako zcela neúměrný a nevyužitý se jeví prostor nad solárii a masážemi. Tato velkorysost bude mít dopad na provozní náklady celého souboru. Jako problematické a nedostatečné považuji prosvětlení hotelových pokojů skrze sešikmené stěny na balkónech, které brání výhledům.
Technicko konstrukční řešení B Zvolené konstrukční řešení je úměrné, v souladu s prostorovou strukturou objektu, rozpony jsou ekonomicky zvoleny. Princip vložených kubusů, tj. prostor v prostoru sice přináší zajímavou práci s prostorem, avšak za cenu ztráty přirozeného osvětlení a větrání. Zvolený detail sendvičové konstrukce umožňuje realizovat vizuální záměr autora. Pro prosazení prostorové velkorysosti by bylo vhodné navrhnout alternativní zdroje energií.
Formální úroveň C Předložená práce dosahuje dobré grafické úrovně, formálně naplnila zadání magisterské práce. Bohatě dokládá prostřednictvím analýz, situací, prostorových schémat a 3D vizualizací návrh a myšlenku autora. Řezy jsou vedeny v logicky správných místech pro objasnění práce s vnitřním prostorem, propracování pohledů srozumitelně vyjadřuje použitý materiál a jeho působení. V situacích 1:1000 byla zvolena nevhodná grafika tečkování pro vyjádření pěších cest, těžká četba prostupnosti území. Jisté nesrovnalosti v zakreslení fasád hotelu, nesoulad pohledů s řezy, půdorysy (např poloha markýzy, nezakreslení na jižní fasádě úzkých okenních otvorů v chodbě).
Navrhovaná známka
D
Body
68

Otázky

eVSKP id 84531