KOPŘIVA, L. Optimalizace žebra na křídle letounu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2008.
V kontextu běžné úrovně závěrečných prací představuje předložená diplomová práce výrazný podprůměr. Autor měl problémy aplikovat poznatky ze studia při řešení konkrétní úlohy, což se projevilo i na nesrozumitelné a chybami zatížené textové podobě prvních verzí předložené práce. Jako pozitivní vlastnost je třeba zmínit houževnatost, se kterou se postupně podařilo autorovi podstatně zlepšit obsah a logickou strukturu předloženého textu do podoby, kterou lze doporučit k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | B | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | C | ||
Vlastní přínos a originalita | D | ||
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry | D | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | C | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | C | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | C | ||
Práce s literaturou včetně citací | D | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | E |
Předmětem práce „Optimalizace žebra na křídle letounu“ je zpracování teoretického úvodu k topologické optimalizaci žebra v křídle letounu EV-55 realizované v softwaru HW/OptiStruct a pevnostní kontrola optimalizovaného tvaru žebra s využitím systému MKP ANSYS. Cílem práce je vytvoření obecné metodiky pro optimalizaci žeber v křídlech letadel a její realizace. Práce obsahuje 55 stran textu a obrázků a je členěna do dvanácti kapitol. První kapitola obsahuje obecný úvod. Druhá kapitola je zaměřena na formulaci problémů a cílů řešení. Obsahem třetí kapitoly je až příliš stručná rešeršní studie. Čtvrtá kapitola se zabývá popisem metod řešení topologické optimalizace. Cílem páté kapitoly je podání přehledu softwarových nástrojů pro řešení topologické optimalizace. Ve všech uvedených kapitolách se vyskytují nepřesnosti a stylistické chyby. Šestá kapitola má poskytnout vstupní data a informace pro řešení topologické optimalizace žebra v křídle letounu EV-55. Není definován a uspokojivě vysvětlen pojem reakční smykový tok a popsán jeho vztah k zatížení žebra, chybí specifikace letových režimů u zatížení od vzdušných sil. Není dostatečně popsáno řešení úlohy statické ekvivalence při stanovování zatížení žebra od vzdušných sil a tlaku paliva (odst. 6.3.4). Obsahem sedmé kapitoly je kontrolní analýza nastavení modelu zatížení. Osmá kapitola se zabývá vlastní topologickou optimalizací žebra. V deváté kapitole je uvedena analýza výsledků topologické optimalizace, hodnocení není příliš přehledné a srozumitelné. Cílem desáté kapitoly je pevnostní kontrola optimalizovaného žebra s použitím systému ANSYS. Výsledky pevnostní kontroly jsou znázorněny v obrázcích 34 až 46. Jednotlivé případy zatížení jsou uvažovány odděleně (v práci není jednoznačně uvedeno, zda a jak je třeba uvažovat superpozici provozních zatěžovacích účinků). V jedenácté kapitole je provedeno porovnání hmotnosti stávajícího a optimalizovaného žebra. Závěrečná dvanáctá kapitola obsahuje stručný závěr. Kvalitu práce snižuje její stylistická úroveň, nejasné a nepřesné formulace a vymezení pojmů a pravopisné chyby. Při obhajobě práce by bylo vhodné, aby se autor zaměřil na shrnutí problémů, které se při tvorbě výpočtového modelu a v průběhu řešení vyskytly a pokusil se poukázat na přínos své práce pro praxi. Navrhuji, aby v průběhu obhajoby objasnil a upřesnil některé používané pojmy a zodpověděl dále uvedené dotazy.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | E | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | D | ||
Vlastní přínos a originalita | E | ||
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry | E | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | E | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | E | ||
Práce s literaturou včetně citací | E | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | E |
eVSKP id 9767