CZAKAN, V. Kooperativní hra s dualitou času a prostoru [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií. 2024.
Výsledkem práce je kooperativní hra pro dva hráče, která kombinuje manipulaci času a prostoru. V práci je zajímavým způsobem kladen důraz na kooperaci skrz nutnost spolupráce, která je doplněna o kompetetivní elementy, kdy vyhrát může pouze jeden z nich. Aktuálně je hra plně funkční a obsahuje tři úrovně které demonstrují funkcionalitu manipulace času a prostoru. Výsledná hra byla zhodnocena v rámci uživatelské studie, jejíž výsledky byly použity pro její vylepšení. S ohledem na kvalitu výsledného řešení navrhuji práci hodnotit stupněm Výborně.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Informace k zadání | Zadání považuji za průměrně náročné. | ||
Práce s literaturou | Student vyhledal literární zdroje samostatně. | ||
Aktivita během řešení, konzultace, komunikace | Student v tématu práce pokračoval druhý rok. V rámci práce průběžně konzultoval. Pokrok byl znatelný hlavně přes letní semestr. | ||
Aktivita při dokončování | Výsledky práce byly konzultovány včas. Textovou část student konzultoval až před odevzdáním, ale připomínky zapracoval do finálního textu. | ||
Publikační činnost, ocenění | N/A |
Praktická část práce je dobrá a obsahuje dobře fungující inovativní herní mechaniky. Technická zpráva se hůře čte, zejména ve druhé části, což mírně sráží hodnocení. Celkově je ale odevzdaná práce dobrá.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Náročnost zadání | |||
Rozsah splnění požadavků zadání | Zadání - tedy vytvořit hru s konceptem duality času a prostoru - považuji za splněné. Drobnou výhradu mám k bodu 4, který dle mého názoru předpokládá iterativní testování s uživateli v průběhu celého vývoje. Z technické zprávy jsem ovšem nabyl dojmu, že toto průběžné testování prováděl autor samostatně. | ||
Rozsah technické zprávy | |||
Prezentační úroveň technické zprávy | 60 | Technická zpráva obsahuje minimální množství obrázků a její text je často členěn do velkého množství kraťoučkých kapitol, což ztěžuje čitelnost práce. Obsah jednotlivých podkapitol je nevyvážený, což je vidět zejména v kapitolách 2 a 3. Pořadí jednotlivých sekcí je občas nelogické, kdy např. v kapitole 2 jsou popisovány existující nástroje pro Unity, ale samotné Unity je popsané až v kapitole 4. Celá práce obsahuje pouze jeden obrázek z výsledné hry, tudíž bez přiloženého videa nemá čtenář šanci zjistit jak hra vypadá a funguje. Oceňuji velmi pěkně zpracovanou část Game Design Document, popisující příběh a jednotlivé herní mechaniky. Tyto jsou dobře navržené a slibují zábavný zážitek ze hry. Implementovat se sice podařilo jen jejich podmnožinu, nicméně návrh slibuje potenciál pro budoucí vývoj. Kapitola implementace se bohužel zaměřuje spíše na detaily vývoje než na celkový obrázek, tudíž z ní nelze pochopit, jaké mechaniky byly implementovány ani např. jaké nepřátelské objekty se ve hře vyskytují. Toto jsem tudíž zjistil až z přiloženého videa a osobní demonstrace. Kromě toho obsahuje kapitola implementace obrovské množství výpisů zdrojových kódů, často triviálních (např. 4.13 obsahuje pouze jednoduchou podmínku if (!IsOwner) return;). | |
Formální úprava technické zprávy | 75 | Text je psaný dobrou angličtinou ve které jsem nenalezl žádné zásadní nedostatky. V textu chybí povinný rozšířený abstrakt v češtině. Výpisy zdrojových kódů nejsou odkazovány z textu. Mimo to je formální stránka práce v pořádku. | |
Práce s literaturou | 80 | Práce cituje dostatečné množství kvalitní literatury. Informace z ní nabyté jsou přehledně prezentovány v první části práce. Oceňuji zejména podkapitolu Challenges in Cooperative Game Design, která přehledně a jasně popisuje znalosti nutné pro kvalitní návrh kooperativní hry. Zdroje odkazující na webové stránky vývojových nástrojů a jejich dokumentaci ([8, 9, 10, 15, 18, 19]) by bylo vhodnější uvést pouze jako poznámku pod čarou. | |
Realizační výstup | 80 | Praktickým výsledkem je demo prezentující hlavní navrženou herní mechaniku, tedy hru pro více hráčů s dualitou času a prostoru. Demo je funkční a zábavné. Síťová synchronizace mezi oběma hráči funguje bez problémů, stejně tak integrovaný komunikační systém. Hru lze i přes občasné bugy bez větších problémů projít až do konce. Rozsahem je menší, nicméně podstatné prvky navržené herní mechaniky jsou prezentovány dobře. Závěrečná uživatelská studie mohla být určitě lépe popsaná. Téměř polovina obsahu kapitoly o testování je věnovaná výčtu otázek z dotazníku, které jsou následně zopakovány v tabulkách s výsledky. Výsledky jsou popsané prostým výčtem obdrženého hodnocení od jednotlivých účastníků, schází jakákoliv agregace dat, takže interpretace výsledků je pro čtenáře obtížná. Není jasné kdy a jak probíhalo vyplňování dotazníků, zda všechny naráz po dohrání hry, průběžně po dokončení jednotlivých úrovní nebo jinak. | |
Využitelnost výsledků | Výsledek je možné použít jako základ pro vývoj zajímavé a zábavné hry, která by v budoucnu mohla být publikovaná. |
eVSKP id 156985