KUBÁTOVÁ, M. Využití povětrnostních podmínek a meteorologických informací k optimalizaci plachtařských přeletů [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2013.
Zajímavá a dobře napsaná práce spojuje autorčiny meteorologické znalosti a pilotní zkušenosti využitelné v plachtařské soutěži.Výstižně pojednává o povětrnostních předpokladech plachtařských přeletů s důrazem na konvekční procesy a nebezpečné jevy a o meteorologických podkladech k předpovědi letových podmínek. Škoda, že část věnovaná plánování plachtařského přeletu nemohla být doplněna o vyhodnocení zamýšleného přeletu s ohledem na předchozí teorii, protože přelet se neuskutečnil. Spis vyniká dobrou prací s literaturou a kvalitou jazyka. Seznam použitých zkratek je však neúplný.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | B | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Úvodní část bakalářské práce autorka nazvala meteorologické předpoklady plachtařských přeletů. V ní je stručně i přehledně zpracována problematika termické konvekce, vliv jednotlivých faktorů. Dále pojednává o druzích konvekční oblačnosti, které jsou plachtařsky využitelné. Dále je stručně pojednáno o vlnovém proudění a jeho významu pro plachtění, včetně uvedení využitelných lokalit v ČR. Následující kapitola je věnována podkladům, které má plachtař k dispozici pro předpovídání meteorologických podmínek pro plánování a uskutečnění plachtařského přeletu. Zde se domnívám, že rozboru aerologického výstupu mohla být věnována větší pozornost. Třetí kapitola se věnuje plánování konkrétního plachtařského přeletu. Autorka si zvolila uzavřenou 300 km trojúhelníkovou trať. Zde uvádí, že jde o rovnostranný trojúhelník, avšak zvolený trojůhelník má každé rameno o jiné délce. Pro zvolenou úlohu vyhodnotila meteorologické podmínky, zhodnotila orografii terénu, omezení z hlediska řízení letového provozu. Vyhodnotila, že využitelný termický interval je pro zvolenou trať i letové výkony použitého kluzáku dostatečný. Pro optimalizaci přeletu zdůrazňuje důležitost znalosti a využívání rychlostní poláry kluzáku. Z pomůcek pro přelet rozebírá využití MC kroužku. V části optimalizace cestovní rychlosti i optimalizace kroužení se dopustila určitých závěrů, které jsou v rozporu s teorií mechaniky letu (viz otázky uvedené níže). Relativně dobrý dojem kazí určité stylistické prohřešky ve stavbě i obsahu používaných vět. Např. první věta v úvodu nebo první věta v závěru jsou věty poněkud zavádějící. Závěrem možno konstatovat, že i přes uvedené připomínky je předložená bakalářská práce dobrou, byť velmi stručnou informativní pomůckou pro plachtaře.
eVSKP id 67875