BUCHTA, V. Rám přívěsu Variant pro přepravu kabelových cívek [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2010.
Student se ve své práci zabývá pevnostní analýzou rámu přívěsného vozíku Variant 252 pro přepravu kabelových cívek. V úvodu je popsáno konstrukční řešení daného přívěsného vozíku. Následně je popsáno modelové řešení a úpravy pro dvě počítačové metody řešení. První metodou je MBS metoda určení dynamických účinků jízdy na rám konstrukce přívěsu Variant. Druhou metodou je MKP pevnostní analýza samotného rámu, kde výchozí parametry jsou výstupní hodnoty z MBS analýz. Při modelování dynamiky jízdy v programu ADAMS zvolil pestrý rozsah terénní členitosti tratě. Při pevnostní analýze kontroloval přívěsný vozík variant při velmi závažných stavech jízdy. Samotné použití obou metod řešení je nad očekávání vzhledem k původnímu zadání, které předpokládalo pouze s analytickým řešením dynamických účinků jízdy. Výsledky svých simulací nakonec velmi stručně komentuje a v závěru pak doporučuje některé úpravy pro snížení špiček napětí v různých částech konstrukce, která převážně nepřekračuje doporučené hodnoty napětí. Diplomová práce je z hlediska formálnosti a technického zpracování na velmi vysoké úrovni. Dílo má slušnou kvalitu textového zpracování. Grafické zpracování mohlo být provedeno lépe a přehledněji. V přílohové dokumentaci student prokázal své schopnosti vytvářet detailně propracované 3D modely. Ve výkresové části přikládá výkresy současného rámu a dále výkresy dvou variant doporučených úprav vozíku. Po formální i výpočtové stránce je práce velice hodnotná a doporučuji tuto práci k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | C | ||
Práce s literaturou včetně citací | B | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | B |
Diplomová práce je podrobná a obsahuje mnoho informací o problematice modelování a simulace. Z pohledu praxe je tato práce velmi prospěšná z hlediska pohledu na problematiku pevnosti konstrukce strojů. Student ve své práci používá moderní výpočtové programy, určené pro simulaci jízdy stroje a kontrolu pevnosti. V práci také kriticky hodnotí jednotlivé stavy a zdůvodňuje metody odstranění těchto stavů napjatosti a deformace ze sledovaného přívěsného vleku Variant. V závěru doporučuje vzhledem k výsledkům simulace, aby byly na vleku provedeny některé úpravy. Sám pak nejkritičtější místa upravuje a opět pevnostně kontroluje, zda vyhovují a o kolik se sníží jejich napětí. Od studenta byla na základě moderních metod provedena zhodnocení zcela korektní a odpovídá poznatků při používání zařízení v praxi. Jsem rád, že tento kabelový vlek vykazuje dobré hodnoty u takřka všech stavů, které student hodnotil. Navržené úpravy jsou vhodné a vzhledem k jejich nenáročnosti také lehce proveditelné. Za dobrý návrh původního konstruktéra kabelového vleku pana Ing. Horáka svědčí i to, že zařízení je i po dlouholetém uvedení do provozu stále provozuschopné a vzhledem k cenám nových vleků je dle provozovatelů výhodná i jejich repase. Diplomová práce je obsáhlá, technicky srozumitelná a koncepčně zřetelná. Postup řešení je dle mého přesvědčení správný a logický.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | C | ||
Práce s literaturou včetně citací | B |
eVSKP id 29574