KOZLÍČKOVÁ, H. Studium toxicity antimikrobiálních krytů ran a perspektivních nových nanomateriálů [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta chemická. 2022.
Studentka se v rámci bakalářské práce seznámila přípravou tenkých kovových vrstev pomocí magnetronového naprašování, některými fyzikálními metodami analýzy povrchů a udělala velký kus práce při studiu toxicity vybraných materiálů. Mám připomínky k práci s literaturou. V případě textu o mikrovláknech na str. 11 nebo textu na začátku strany 13 je rešerše literatury poněkud nekonzistentní v zobecňování informací z literatury. V práci je možné místy narazit na nepříliš vhodné strukturování textu, jako např. na str. 16 a 20. Popis typického uspořádání a průběhu magnetronového naprašování obsahuje i informace, které nejsou typické, neboť vyžadují umístění load-lock komory na depoziční apartuře. U popisu metody SEM by bylo vhodné hned v úvodu textu doplnit, že vždy detekujeme nejen elektrony odražené od povrchu, ale i sekundární elektrony, které z povrchu vystupjí v důsledku dopadu primárních elektronů. Tento efekt je zmíněný až v další části textu. Ani v popisu metody EDX se studentka nevyhnula nepřesnostem. V části prezentující a diskutující výsledky mně chybí porovnání výsledků prvkové analýzy s očekávaným teoretickým složením materiálu nosiče v obvazech. Některá vyjádření trpí nepřesností formulace (např. “vlákna byly Ag ionty impregnovaná”, dvojité uvedení specifikace absorpční část u průměru vláken Traumacelu na str. 39). Prezentace výsledků kultivace buněk s výluhy neposkytuje jasné informace o dvou důležitých časových údajích – době vytváření výluhu a době kultivace buněk. Popisy grafů mluví o 1 a 3denním luhování, ale dle popisu experimentu by spíš mělo jít o 1 a 3denní kultivaci buněk v roztoku po jednodenním luhování. Pisatelka jako by si sama nebyla jistá, jaké jsou podmínky přípravy vzorku, protože je někdy komentuje ambivalentním způsobem, např. “třídenní metoda se třepáním”.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Kvalita zpracování výsledků | A | ||
Interpretace výsledků, jejich diskuse | C | ||
Závěry práce a jejich formulace | A | ||
Využívání konzultací při řešení práce | C | ||
Celkový přístup k řešení úkolů | B | ||
Splnění požadavků zadání | B | ||
Studium literatury a její zpracování | A | ||
Využití poznatků z literatury | A |
Práce sl. Kozlíčkové je napsána česky, celkem logicky za použití 55 odkazů na literaturu. Jen není jasné, proč studentka vybrala jen "nějaké" antimikrobiální kovy a neuvedla další běžně používané, jako např. zinek, selen atd..Proč byly vybrány jen nějaké biopolymery - chitin, chitosan, lignin, se kterými se v práci nepracuje, ale ne další, např. oxidovaná celulóza, která byla v komerčních produktech? Navíc, z hlediska splnění cílů, měly být připraveny i směsi kovů naprašováním (byla připravena jen měď) a také měla být sledována stabilita kovových povrchů ve vodném prostředí - to jsem v práci nenašla. Z formálního hlediska byly některé nakopírované obrázky ve špatném rozlišení, např. u obr. 6 není chemická struktura ani jedné látky čitelná. Také chybí seznam zkratek a není nikde uvedeno, co znamená Mw a Mn a proč studentka nepoužívá jednotné označení střední molekulové hmotnosti? Co se týče výsledků, v popisu práce je sice uvedeno, že byla použita statistika pomocí Studentova testu, v grafech jsem ovšem statistické zpracování nenašla (kromě odchylek). Studentka píše, že výsledky "průměrovala", ale z kolika hodnot? Také diskuze je velice plochá bez jakékoliv interpretace výsledků. Na druhou stranu musím vyzdvihnout interdisciplinaritu práce, která propojuje jak materiálovou chemii tak i přírodní vědy přes biologické in vitro testování bez čehož by byly výsledky smotných materiálů neúplné. Téma je vysoce aktuální s aplikací především v hojení chronických ran.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků zadání | B | ||
Logické členění práce | A | ||
Využití literatury a její citace | A | ||
Interpretace výsledků, jejich diskuse | B | ||
Kvalita zpracování výsledků | B | ||
Úroveň jazykového zpracování | A | ||
Formální úroveň práce – celkový dojem | B | ||
Závěry práce a jejich formulace | B |
eVSKP id 138937