VAŠIČKA, M. Zhodnocení vlivu rychlosti jízdy na parametry modelu chování řidiče [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2024.
Cílem bakalářské práce pana Martina Vašičky byla analýza parametrů modelu chování řidiče v rámci standardního testovacího scénáře při změně rychlosti jízdy. Student se tak nejprve prostudoval problematikou modelování chování lidského operátora využitím lineárních modelů, následně se seznámil s dostupným simulátorem řízení vozidla a navrhl experiment pro získání požadovaných výstupů. Následně provedl sadu měření s 10 řidiči v rámci vybraného scénáře. Pomocí vlastních algoritmů implementovaných v prostředí MATLAB pak zpracoval a analyzoval naměřená data. Na závěr zhodnotil a diskutoval dosažené výsledky, jež lze v rámci oblasti zabývající se studiem systémů s lidským operátorem považovat za přínosné. Student přistoupil k řešení práce poměrně aktivně a samostatně a o průběhu zpracování mě informoval v rámci občasných konzultací. V průběhu práce prostudoval několik oblastí a nabyté informace pak dokázal vhodně aplikovat na řešený problém. Všechny body zadání tak byly splněny a jsou popsány v dostatečném rozsahu. Formální stránka práce je rovněž na solidní úrovni, avšak některým částem by bylo vhodné věnovat větší pečlivost, viz např. zaokrouhlování čísel, popisky os v grafech, apod. Rovněž využití literárních zdrojů by mohlo být rozsáhlejší. I přes tyto drobné připomínky však práci doporučuji k obhajobě a navrhuji hodnocení 83 b/B.
V souladu se zadáním práce se pan Vašička seznámil s McRuerovými dynamickými modely lidského operátora v systémech člověk-stroj. Využil existující scénář pro měření přechodových odezev řidičů při požadavku na změnu jízdního pruhu. Student scénář upravil, aby mohl měření realizovat při třech různých rychlostech automobilu. Namísto zbytečného ladění testovacího scénáře metodou „pokus-omyl“ pan Vašička navázal na relevantní závěrečné práce. Nemalé úsilí taktéž věnoval sběru dat; práce obsahuje až 30 měřených jízd. Student nastudoval a aplikoval potřebné partie matematiky. Data vyhodnotil pomocí identifikačního toolboxu v prostředí MATLAB. Pro identifikaci reakčního času navrhl vlastní signálovou analýzu. Získané modely jsou porovnány velmi přehledně a různými způsoby: v tabulkách a časové i frekvenční doméně. Studentovy výsledky naznačují, že model člověka se mění v závislosti na rychlosti jízdy a podařilo se mu kvantifikovat, které parametry přenosové funkce se u zkoumaných dobrovolníků mění nebo zůstávají konstantní. Text práce je standardního rozsahu a po formální stránce je na velmi dobré úrovni. Méně závažnými nedostatky jsou: a. chybějící jednotky na vertikálních osách obr. 14 a 19–31, b. vkládání zbytečného kódu formou rastrových obrázků (kód na s. 28 se dá zapsat jedním příkazem), c. význam některých proměnných ve vývojových diagramech není vysvětlen, d. nepřímé citování obrázků a rovnic odkazy na závěrečné práce místo odkazů na původní články. Student Martin Vašička splnil všechny body zadání, přičemž získal velmi zajímavé nové výsledky. Předloženou bakalářskou práci hodnotím známkou „velmi dobře“, 87 bodů.
eVSKP id 160027