PAPCUN, P. Tanec v Brně [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. 2023.
Autor se snaží urbanistickým konceptem doplnit zástavbu stávajícího městského bloku, v složité situaci návaznosti na okolní stavby, v měřítku, tradici a velkorysosti brněnského okruhu, na hranici historického jádra. V hrubých obrysech slibovalo organizační uspořádání jednotlivých objektů dobré řešení, výsledek však působí spíše těžkopádně a formálně. Nedostatek invence působí poněkud mechanicky a výsledek je na hranici pochopení významu místa v centru města. Prostorová těžkopádnost tří hmot sice může být subjektivním dojmem, proporčně se návrh dle mého názoru jeví jako formální. Původní rozvrh a uspořádání provozu slibovalo po mnoha pokusech slibné řešení, avšak mechanické dopracování hmot objektu i výraz fasád stále neodpovídá svému umístění v centru města. Je otázkou, jaké podoby by stavební hmota při prezentovaném kompozičním rozložení doznala v budoucnosti, nebyla-li by doplněna do výšky bloku a prostor byl více uzavřen, popřípadě jak by byla dále perforovaná nabízejícími se průchody i průhledy. Kladně hodnotím návaznost a volbu dominantního prvku scénického prostoru uzavírající lineární kompozici, je v procesu tvorby návrhu jasnou odpovědí na návaznost kontinuity okruhu jak významem, tak proporcí.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Přístup studenta ke zpracování | C | Student se od počátku procesu snažil vyrovnat s formální cestou doplnění blokové zástavby, kterou si i po společných debatách rozporující takový přístup, vytýčil jako správné řešení a ze své nosné myšlenky neustoupil. Absence práce s modelem a prověřením organizace prostoru byla překvapující. Formálnost mnoha prvotních návrhu bylo postupně korigována až k prezentovanému výsledku. Určitá bezradnost a nezkušenost se stavbou voleného měřítka a významu v městské struktuře centra nevedla k zcela přesvědčivému výsledku. Cením si však píli, kterou autor věnoval návrhu od počátku po finalizaci i eliminaci problematických míst organizace provozu a ekonomické rovině zadání. |
Při celkovém hodnocení práce je třeba přihlédnout k nebývalé náročnosti zadání, a to co se týče samotného obsahu projektu, tak jeho umístění. Autor si dobře vyhodnotil problémová místa v území. Oceňuji odvahu, s níž do území vstupuje, strukturování parku do dvou částí je přínosné. Architektonické ztvárnění však nejeví dostatečnou citlivost k historickému kontextu, nereaguje na něj, a v tomto směru nevyznívá přesvědčivě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Urbanistické řešení | B | Zadaná parcela představuje z urbanistického hlediska nemalou výzvu. Není v pravém smyslu parkem, vnitroblokem ani náměstím: neukončená bloková zástavba, sousedství okružní třídy, významné solitérní stavby v bezprostřední blízkosti tvoří protichůdné impulsy, na něž musí architekt reagovat. Řešení zvolené autorem diplomové práce je odvážným gestem. Kromě logického zakončení bloku staví do severní části na koso kubus divadelního sálu, který překvapivě díky dobrému měřítku a natočení ukotvuje prostor a z pohledu chodce dodává území uchopitelnou strukturu. Sporně se však jeví navazující hmota podél ulice. V blízkosti mohutné hmoty Místodržitelského paláce tvoří pohledovou i komunikační bariéru. Prostupnost je sice zachována širokým průchodem, ten ale vzhledem k relativně nízkému zastropení nepůsobí příliš vstřícně. Snaha strukturovat park do více celků s různým charakterem je sama o sobě přínosná. Dvoupatrový objekt, který významně ukrajuje z plochy parku, omezuje průhledy a do ulice orientuje zázemí divadelního sálu, vytváří v území bariéru a činí z něj více vnitroblok než živý veřejný prostor. | |
Architektonické řešení | C | Stejná odvaha jakou autor projevuje v urbanistickém pojetí, se bohužel nepropisuje do zvolených architektonických prostředků. Zejména fasáda traktu podél Rooseveltovy ulice postrádá živost. Zvolený formální jazyk působí strnule, jako návrat k modernismu (byť s využitím cihelného obkladu) a v sousedství barokního paláce vyznívá tvrdě. Celkově působí architektonické ztvárnění spíše schematicky, zasloužilo by větší propracovanost. | |
Provozní řešení | C | Před samotným zhodnocením provozního řešení je třeba zdůraznit pečlivou analytickou práci věnovanou studiu (nejen) provozních, materiálových, prostorových požadavků, kladených samotnými divadelníky – tanečníky na prostor pro tanec, a to včetně zázemí. Stejně jako parcela, i tady představovalo zadáním obrovskou výzvu. Předem ztracenou snahu o nalezení univerzálního řešení autor vzdal ve prospěch vytvoření scény pro specifickou komunitu tanečníků s dostatečným zázemím pro jejich práci a několika typy sálů s možností variabilního uspořádání a otevření do exteriéru. Uspořádání divadelních prostor je logické, jednoduché a přehledné. Nástup do bytového domu není na průčelí nijak akcentovaný a na to, jak velkému počtu bytových jednotek má sloužit se jeví poddimenzovaný. Dvojtraktová dispozice s byty orientovanými na severozápad je diskutabilní, málo prosvětlená dlouhá chodba evokuje spíše ubytovnu. Zdá se nelogické, že byty orientované severozápadním směrem mají před fasádou lodžie, které komplikují jejich proslunění. Kapacita parkování a vjezd do podzemního parkoviště jsou na druhou stranu dobře vyřešeny. | |
Technicko konstrukční řešení | B | Zvolená železobetonová rámová konstrukce je odpovídá účelu budovy – sály o velkém rozponu s možností variabilního uspořádání. Oceňuji dostatečný prostor pro technické zázemí včetně zásobníků k zadržování dešťové vody, fotovoltaiku apod. Z prezentovaných výkresů není jasně patrná poloha dochovaných fragmentů předbraní Běhounské brány a není zřejmé, zda by při výkopových pracích nevzaly za své. | |
Formální úroveň | B | Návrh je přehledně a kultivovaně prezentován, zvolené řešení je s využitím úsporné grafiky jasně čitelné. Ve vizualizacích se poněkud ztrácí materiálové řešení. Text je až na výjimky dobře srozumitelný a vystihuje autorův záměr. |
eVSKP id 150708