TICHÝ, O. Nápravy moderních osobních automobilů [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2014.

Posudky

Posudek vedoucího

Kučera, Pavel

Pan Tichý měl za úkol vypracovat rešerši popisující Nápravy moderních osobních automobilů. K jednotlivým cílům přistoupil komplexně s návazností na celek. V práci byly popsány jednotlivé typy náprav a jejich modernizace především v odpružení a tlumení. Dále jsou zde vysvětlena základní funkce diferenciálů a především novodobé trendy v řízení jejich uzavírání. V následujících kapitolách jsou shrnuty brzdy a stabilizační systémy související s nimi. Závěrem je popsána konstrukce kol. Práce obsahuje rozsáhlý přehled systémů a konstrukčních prvků náprav, diferenciálů atd., avšak vysvětlení některých principů je místy podán nepřesně a může čtenáře mást. Vytknout lze také drobné formální a pravopisné nedostatky, např. řídící místo řídicí. V závěru je seznam citací neuspořádaný dle významnosti a především volba některých literárních zdrojů není vhodná. Přesto práce splňuje celkové požadavky a je doporučena k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání B
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita C
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii C
Logické uspořádání práce a formální náležitosti C
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací C
Samostatnost studenta při zpracování tématu A
Navrhovaná známka
B

Posudek oponenta

Vopařil, Jan

Předložená závěrečná práce se zabývá nápravami moderních osobních automobilů. Největší prostor je věnován variantám náprav samotných, přičemž je vysvětlen i jejich historický vývoj. V druhé polovině práce se student věnuje v souladu se zadáním práce dalšími prvky vozidla, jenž jsou s nápravami neodlučitelně spjaty. Jedná se zejména o diferenciály, brzdy a elektronické systémy využívané k jejich ovládání. Na konci práce je letmo zmíněna i problematika kol a pneumatik. Ocenit lze zejména strukturu práce, která se vyznačuje dobrou logickou provázaností jednotlivých kapitol. Čtenářovi tak poskytuje snadno pochopitelný úvod do dané problematiky. Práci by však pravděpodobně prospělo větší zaměření na inovativní a nestandardní řešení a jejich popis, neb je v ní možná až přespříliš všeobecně známých, a tudíž ne příliš zajímavých, informací. Jako slabinu práce spatřuji především povahu literatury, z níž bylo čerpáno. Lze v ní sice nalézt několik cizojazyčných zdrojů, avšak ani jeden z nich nelze označit za odborný, či dokonce vědecký, a student tedy neprokázal schopnost vyhledávat v odborných databázích, jenž mu jsou na VUT k dispozici. Na omluvu lze však podotknout, že vzhledem ke spíše naučně-populárnímu stylu práce a tudíž nepříliš velké hloubce, do níž v předkládaných tématech zabředla, to patrně nebylo zapotřebí. Po formální stránce je práce na vysoké úrovni a není jí téměř co vytknout, kromě několika málo drobných pravopisných chyb (např. řídící jednotka místo řídicí apod.). Student dodržel strukturu práce danou jejím zadáním. Všechny její cíle je tedy možno považovat za splněné a lze ji tudíž doporučit k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita C
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii D
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis A
Práce s literaturou včetně citací B
Navrhovaná známka
B

Otázky

eVSKP id 70905