NALLER, I. Zdroje elektrické energie poháněné lidskou silou [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2015.
Student Ivan Naller měl za úkol ve své bakalářské práci provést souhrn možností výroby elektrické energie pomocí lidské síly. Cílem bylo zmapovat současný stav techniky a zhodnotit další možný postup ve využívání energie lidských svalů. V první části práce se zabývá fyziologií lidského těla, procesem získávání energie z potravy a transformace do energie lidských svalů. Tato kapitola je rešerší již známých poznatků a shrnuje podstatné části do stručného přehledu. V další části se věnuje mechanizmům, které byly historicky vytvořeny pro pohon lidskou silou až po moderní systémy s elektrickými generátory. Tato část obsahuje celou řadu zajímavých aplikací a dokládá rozmanitost současných možností techniky. V závěru práce se student věnuje srovnání lidské práce a elektrického pohonu u vybraných aplikací. V práci se vyskytují formální i věcné chyby. Např. v kapitole 7 student míchá pojmy výkonu a vyrobené energie, takže vzniklé závěry jsou často chybné. Reprezentace obrázku 28 je také zavádějící, neudává skutečný poměr počtu jedinců. Spotřeba ČR není 11GWh/rok a proto i závěr o délce šlapání denně je chybný. Nekoresponduje ani dále s uvedenými informacemi v kapitole 9, kde opět student zaměňuje pojmy energie a výkon. V tabulce 7 pouze sečetl výkony bez uvažování denní doby využití a tím výpočtu skutečně odebrané energie. Další srovnání je tedy irelevantní. V tabulkách 9 - 11 chybí údaje o energii a proto je srovnání nejasné, jak se došlo k procentuálním hodnotám na závěr kapitoly. V kapitole 9.3 zhodnotil provedené reálné zátěžové testy ale staví na špatném předpokladu z kapitoly 7. Tudíž výsledky jsou opět chybné. V kapitole 10 se velmi stručně zabývá návrhem konstrukce zdroje elektrické energie poháněné lidskou silou. Od vlastní konstrukce bylo po domluvě s vedoucím upuštěno. Student pracoval během semestru samostatně a dostatečně konzultoval svou činnost. Doporučuji při obhajobě opravit chybné závěry uvedené v posudku do správné formy. Doporučuji práci k obhajobě u státní závěrečné zkoušky.
Student Ivan Naller měl za úkol vypracovat bakalářskou práci na nezvyklé téma zabývající se zdroji elektrické energie poháněné lidskou silou. Student v první části své práce čtenáře stručně seznamuje se svaly lidského těla a procesem přeměny energie z potravin na jejich pohon. V další části se věnuje přehledu přístrojů poháněné lidskou silou. Poslední velmi krátkou část student věnuje energetickým nárokům jedince a návrhu generátoru. Zde ale musím konstatovat, že je tato část postavená na velmi špatných základech a svým rozsahem neodpovídá přidané hodnotě očekávané od bakalářské práce. V první řadě student si plete pojmy výkon a spotřeba energie. Celou následnou úvahu student postavil na zcela mylné informaci o roční spotřebě ČR, která podle studenta činí 11GWh. Ve světle této informace se tak vcelku dobře myšlená úvaha o ekvivalentu JE Temelín a cyklisty stává zcela chybnou. Doporučuji studentovi prohlédnout si plakát vyvěšený v 6. podlaží UEEN a vyhledat na něm správnou hodnotu a své závěry přeformulovat. Pokud bych pominul tuto hrubou chybu, poslední kapitoly jsou velmi povrchní a zasloužily by si lepší rozpracování. Návrhu generátoru poháněné lidskou silou se student nevěnoval téměř vůbec. Dále bych rád studenta upozornil na to, že cukry jsou podmnožinou sacharidů a 3 základní energetické složky potravin jsou sacharidy, tuky a bílkoviny. V této souvislosti bych doporučil revizi kapitoly 3. Po formální stránce mám zásadní připomínku k necitování zdrojů u převzatých obrázků a k poměrně malému množství odborných publikací, jenž student užil. Převážná část literatury je tvořena spíše populárně naučnými články, které ale přináší zajímavý přehled neobvyklých aplikací lidského pohonu k výrobě elektřiny. Závěrem je tedy nutné konstatovat, že práce je z velké části literární rešerší, bez výrazného vlastního přínosu studenta. Z výše uvedených důvodu práci hodnotím stupněm D 63 bodů a i přes uvedené nedostatky ji doporučuji k obhajobě u SZZ.
eVSKP id 85892