PÁLENÍKOVÁ, D. Design hopsadla pro děti [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2024.
Studentka měl za cíl práce vytvořit designérský návrh hopsadla či skákadla pro děti od 3 let věku. Důležité při tom bylo zmapování současného trhu a nejmodernějších technologií používaných pro tento druh produktů. Na základě této rešerše si studentka stanovila za cíl vytvořit sadu nafukovacích skákadel ve zvířecí ovšem abstrahované formě a tyto návrhy doplnit designem nafukovací pumpičky a koncepcí embaláže produktu včetně produktového logotypu. Jako finální bylo nakonec vytvořeno tvarové řešení, které svou jednoduchou "oblou" formou vzhledem k stávajícím produktům není k dítěti podbízivé či kýčovité a svými estetickými kvalitami může přispět nejen k rozvíjení fantazie dítětě, ale i k formování potřebného výtvarného cítění... Návrh se zabývá všemi potřebnými detaily výrobku jako správnou ergonomií úchopu, jednoduchým přístupem k nafukování či již zmíněnou tvarovou rozmanitostí sady. V barevném řešení se studentka držela dětského světa a zavedené pestré barevnosti v oblasti hraček předškolního věku, nicméně s vědomím možnosti individualizovaného výběru barevnosti klientelou. Autorce se podařilo navrhnout tvarově poutavé a nezaměnitelné ikony "zvířátek". Celkový dojem z vizuální prezentace designu v BP je dle mého soudu výborný, textová BP je napsána srozumitelně a bez chyb a i po stránce obsahu k ní nemám žádné výhrady. Kromě předepsaných bodů obecného hodnocení BP je pro design důležité i vyjádření hodnocení designérských kvalit práce: řešení modelu - A, úroveň tvarové kultivace - A, barevnost navrženého designu - A a grafická úprava výkresu - A. Bakalářská práce Denisy Páleníkové splňuje všechny body zadání a obsahuje vlastní výsledky k tématu Design hopsadla pro děti.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | A | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | B |
Pro design je důležité i hodnocení designérských kvalit práce: řešení modelu - B , úroveň tvarové kultivace - B , barevnost navrženého designu - A a grafická úprava výkresu - B. Studentka řešila design hopsadla pro děti předškolního věku. Zvolený motiv zvířete je pro danou věkovou kategorii dětí ideální. Lze předpokládat, že vysoká míra abstrakce vybraných druhů zvířat bude určitým způsobem rozvíjet fantazii dětí. Abstrahování reálných tvarů umožnilo docílit atraktivního designu hračky, který je v rámci obdobných produktů jasně identifikovatelný. Jistou pochybnost mám však nad řešením resp. umístěním držadel u prvního a druhého hopsadla. Horizontálně situovaná držadla mohou být při skákání (pohybu nahoru a dolů) nestabilní a mohou mít tendenci se ve spoji ohýbat/vychylovat z původně vodorovné polohy, díky čemuž by se ovládání hopsadla mohlo stát méně bezpečným. Oceňuji komplexní uchopení práce nad rámec zadání, navržená pumpička má odpovídající design, jednoduchý, funkční a ergonomický. Bakalářská práce splňuje všechny body zadání a obsahuje vlastní závěry k tématu Design hopsadla pro děti.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | B | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | A |
eVSKP id 160663