ZIMMERT, M. Frekvenční metoda identifikace parametrů motoru [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2016.
Student Martin Zimmert vypracoval bakalářskou práci na téma Frekvenční metoda identifikace parametrů motoru. Informace o metodě student čerpal z pravidelných konzultací a poskytnuté literatury. Práci si student rozvrhl rovnoměrně přes oba semestry a odevzdal ji v předstihu. Odvození všech vzorců identifikační metody považuji za náročné, přičemž implementace metody v prostředí Matlab Simulink je středně náročná. Student funkčnost metody demonstroval jak na modelu motoru, tak i na experimentu s reálným synchronním motorem. Výsledky metody jsou konzistentní a pokrývají celý pracovní rozsah motoru. Celkově práci hodnotím jako výbornou s bodovým hodnocením 94b (A).
Pan Martin Zimmert vypracoval bakalářskou práci na téma: Frekvenční metoda identifikace parametrů motoru. Zadání bakalářské práce lze považovat po odborné stránce za náročné s přímým využitím v praxi. Student úspěšně pronikl do problematiky identifikace parametrů synchronního motoru pomocí frekvenční analýzy. V rámci řešení své práce provedl detailní matematické odvození identifikační metody, kterou následně aplikoval na přímou identifikaci odporu statoru a podélné/příčné indukčnosti synchronního pohonu. Navržený algoritmus ověřil simulacemi a reálným experimentem, během kterého provedl identifikaci parametrů v otevřené i uzavřené smyčce. Kapitoly práce jsou řazeny v logickém sledu. Rozsah kapitol je vyvážený a délka odpovídá jejich důležitosti až na dvě výjimky. V kapitole zabývající se identifikací v prostředí Simulink nejsou uvedeny žádné průběžné grafické výsledky identifikace, ale pouze výsledné závislosti relativní chyby odporu/indukčnosti na frekvenci. Za druhé, v závěru není žádoucí znovu vysvětlovat princip frekvenční analýzy a řízení PMSM. Zde by měl autor stručně shrnout co a s jakými výsledky udělal. V textu práce se občas vyskytují překlepy a nepřesně použitá odborná terminologie. Zejména u popisu vstupního signálu pří identifikaci parametrů v uzavřené smyčce. Dále přechodová charakteristika není název metody identifikace, ale název příslušné charakteristiky. Také nešťastně označuje stejným symbolem Ts periodu vzorkování a časovou konstantu motoru. V kapitole zabývající se filtrací identifikačního signálu, by bylo zajímavé uvést, jak vypadal proud idq před a po filtraci. Autor také nesprávně pracuje s citacemi, zdroje [4, 6, 13, 14] nejsou citovány nikde v textu. Zadání práce považuji za zcela splněné. Student i přes uvedené výhrady prokázal při řešení bakalářské práce velmi dobré schopnosti, proto práci doporučuji k obhajobě s hodnocením B 84 bodů.
eVSKP id 94499