KUKLOVÁ, T. Tanec v Brně [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. 2023.
Základní koncept autorky vychází z doplnění blokové struktury na městského okruhu. Další rozvedení návrhu v reakci na panorama stávajícího otevřeného vnitrobloku a předsazení lineárního objektu kulturní instituce přináší přes svou jednoduchost několik komplikací a vznik problémových míst v prostorové, půdorysné i ekonomické rovině řešení, včetně návaznosti na veřejný prostor parku a průchody stávajících pasáží. Na první pohled je jasné, že v dalších etapách projektu mohla autorka dovést projekt k lepšímu výsledku. Přesto hodnotím řešení jako kvalitní, vnitřní prostor je v souladu s vnějším výrazem staveb a výraz je v souladu s charakterem místa.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Přístup studenta ke zpracování | A | Autorka byla po celou dobu projektu aktivní, kriticky a kreativně reagovala na veškeré připomínky, nevzdávala se. Výsledný projekt není náhodným řešením, po mnoha ověřeních možnosti zastavění soliterním charakterem staveb dospěla díky své pracovitosti k finálnímu konzistentnímu výsledku, kterým podpořila jak vyhodnocení vlastních analýz, tak průběžné připomínky k organizaci prostoru soudobé kulturní stavby. |
Autorka se velmi dobře vypořádala se složitým urbanistickým kontextem a nejednoznačným obsahovým vymezením zadání. Největším kladem návrhu je cit pro měřítko a prostorovou kompozici. V návrhu však zůstávají nedořešené aspekty, zejména v provozní a konstrukční rovině.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Urbanistické řešení | B | Náročný urbanistický kontext pro návrh divadelní budovy autorka pečlivě analyzovala včetně širšího kontextu struktury městských bloků v přilehlé části centra. Odtud vychází objemové řešení, které citlivě zakončuje otevřený vnitroblok a doplňuje zástavbu na jižní straně, aniž by ji zcela odřízlo. Na hmotu ukončující nároží do ulice Rooseveltovy navazuje výškově diferencovaná stavba s převýšenými světlíky a do prostoru vybíhajícími sály, která měřítkem a siluetou přirozeně doplňuje městskou krajinu. Místo tak získává svébytný řád, aniž by ukrajovalo velkou část veřejného prostoru. Sporným místem je úzký prostor mezi původní zástavbou a novou hmotou divadla, která navíc neřeší návaznost na stávající pasáže. Zdá se, že tu tento pruh pozemku zkrátka jenom „zbyl“ se vší problematičností, jakou taková místa s sebou nesou. | |
Architektonické řešení | B | Architektonické ztvárnění prokazuje cit pro kompozici a jasně tlumočí účel jednotlivých částí budovy. Nakládání s architektonickými prostředky je velmi umírněné, aby nedošlo k rozmělnění konceptu stavby, místy na hranici formálnosti – například zbytečně neosvětlené provozní místnosti bytu. | |
Provozní řešení | B | Provozní řešení těží z poctivé předprojektové přípravy zahrnující rozhovory s performery, návštěvy divadelních představení, i studium teoretických prací věnovaných současnému tanečnímu umění a architektuře. Autorka záměrně vytváří v dispozici nejednoznačně definované, přechodové prostory, jejichž funkce se prolínají (obdobně jako ve věším měřítku na úrovni urbanismu) a v tomto je návrh velmi konzistentní a přesvědčivý. Byty pro hostující umělce mají dobře zvládnutou dispozici a reflektují nepříznivou orientaci pozemku utvořením „polo-atria“, tak aby byty získaly západní světlo. Za větší nedostatek považuji absenci parkování pro rezidenty. | |
Technicko konstrukční řešení | C | Nosný systém budovy je popsán jako stěnový monolitický. Zcela však chybí popis konstrukcí stropů. Podzemní výstavní sál nemá v půdoryse zakresleny žádné sloupy, v řezu je však naznačena pouze velmi tenká stropní konstrukce, která by v žádném případě nemohla unést předpokládané zatížení. Totéž platí o divadelním sále. Koncept návrhu to nijak neovlivňuje, je však nutné konstatovat, že v tomto ohledu jsou řezy budovou pouze schématem. | |
Formální úroveň | B | Po formální stránce je návrh svižně prezentovaný. Použitá výtvarná zkratka je graficky přesvědčivá, je to ale mírně na úkor vypovídací hodnoty. Prostorové kvality návrhu z ní nejsou příliš čitelné, což je v tomto případě škoda, neboť právě v práci s objemy je návrh nejsilnější. Text je výstižný a srozumitelný. Poněkud chybí axonometrie ilustrující začlenění hmot do bloku. |
eVSKP id 150705