ZEZULA, A. Založení malého podniku [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta podnikatelská. 2021.

Posudky

Posudek vedoucího

Koráb, Vojtěch

Jedná se o dobrou práci poznamenanou pravděpodobně při zpracování časovou tísní. Pro praktické použití by bylo třeba některé části podnikatelského plánu ještě dále detailněji propracovat. Práci doporučuji k obhajobě. Pro obhajobu nestanovuji žádné doplňuijící dotazy.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění stanovených cílů B Diplomová práce má exaktně stanovené cíle a to zpracování podnikatelského plánu pro založení nového podniku pro poskytování ozvučovacích služeb. Pro praktické využití výsledků řešení by bylo třeba některé pasáže podnikatelského plánu ještě detailněji prohloubit. Nicméně na základě prostudování celé práce se dá konstatovat, že stanovené cíle práce byly splněny.
Zvolený postup řešení, adekvátnost použitých metod B Zvolený postup řešení je správný. V diplomové práci byly využity metody sběru sekundárních i primárních dat. Bylo provedeno dotazníkové šetření na malém výběrovém souboru. Data byla zpracována a verbálně a graficky vyhodnocena. Statistická analýza použita nebyla. Dále byla použita syntéza.
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry C Student částečně prokázal schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich patřičné závěry. Analytická část postrádá kritický přístup daný v hlavním cíli oficiálního zadání.
Praktická využitelnost výsledků C Výsledky řešení diplomové práce jsou s omezením použitelné v praxi. Některé pasáže podnikatelského plánu by lylo dobré dále detailněji propracovat.
Uspořádání práce, formální náležitosti, použitá terminologie a odborná jazyková úroveň D Struktura práce odpovídá požadavkům kladeným na tento druh prací. Po formální stránce práce vykazuje některé nedostatky, jako třeba vložení tabulky do kapitoly bez jakéhokoliv uvozujícího textu.
Práce s informačními zdroji, včetně citací C Práce obsahuje seznam literárních zdrojů. Tyto zdroje jsou v textu i citovány. Práce by mohla na magisterské úrovni obsahovat více anglických časopiseckých zdrojů.
Navrhovaná známka
C

Posudek oponenta

Bumberová, Veronika

Práce obsahuje zásadní nedostatky, které významně ovlivňují kvalitu celé práce, ale přesto hodnotím práci jako dostatečně zpracovanou. Otázka č.1: Proč jste v rámci analytické části práce použil metodu - model 7S od McKinsey a jakým způsobem výsledky přispěli k uchopení problematiky v návrzích? Otázka č. 2: V práci jste stanovil vzorek respondentů (potencionálních zákazníků), sportovní kluby "z více oblastí", objasněte prosím tyto oblasti, strategii oslovení a reprezentativnost návratnosti v průzkumu a jeho relevantnost ve vztahu k vymezené spádové oblasti podnikání. Otázka č. 3: V práci jste si vybral pro volbu strategie kvadrant S-O, o jakou alternativní strategii resp. kombinaci (koncentrace na tržní výklenek, penetrace apod.) začínajícího podniku se tedy jedná?

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění stanovených cílů E Práce je s ohledem na hlavní cíl, v podobě vytvoření podnikatelského plánu zabývající se oblastí profesionálních služeb živého vysílání sportovních utkání přes internet, zpracovaná na dostatečné úrovni. Provedené analýzy, jejich hloubka a výsledky ne zcela podporují návrhy a následnou kvalitu jejich vypracování.
Zvolený postup řešení, adekvátnost použitých metod D Zvolený postup řešení stanovený na začátku se postupně v práci mění a "vyvíjí" v jeho dalších částech. Autor používá adekvátní a standardní analytické metody sběru sekundárních dat pro posouzení podnikatelského prostředí, tak i provedení vlastního primárního průzkumu formou dotazníkové šetření. Obecně, se nejedná o nevhodný typ stanovených metod či nástrojů, horší je jejich aplikace a uchopení.
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry E Schopnosti autora interpretovat výsledky z analýz a provádět závěry, je na podprůměrné úrovni. Autor ani jenom netuší, co je obsahem obchodního modelu, což je prokázáno i v samotném uchopení literatury a to samé z hlediska odůvodnění výběru metod v rámci "mikro a makro okolí" (např. rámec "7S"). Provedené analýzy nenavazují na autorem vymezený trh v oblasti streamovacích služeb sportovních utkání a dokonce ani s ohledem na cílové segmenty. Jediné, co můžu pochválit je vymezení a popis přímých a nepřímých konkurentů v ČR a "spádové oblasti zákazníků" včetně dílčího posouzení faktorů. Celkově však práce neobsahuje nějaké smysluplné závěry či zhodnocení (ať již dílčí nebo celkové). Výtku mám použití metody "7S" v kontextu zařazení a logiky celé práce. Nemám problém s užití této metody, jako výchozím bodem, konceptem myšlenky (místo například business modelu Canvas) pro další analýzy a ověřování, ale ne s cílem jakým byla zakomponovaná do práce. Vypovídací hodnota průzkumu, styl popisu výsledků a jeho vizualizace je na velmi podprůměrné úrovni. Provedení SWOT analýzy je nedostatečné a smyšlená metodika kritérií hodnocení autora vedoucí k výběru kvadrantu S-O, je zarážející.
Praktická využitelnost výsledků E Práce je s ohledem pro praxi částečně použitelná pro spuštění podnikání ve vybrané oblasti za předpokladu udržitelné konkurenční výhody a důslednějšího zmapování preferencí u potenciálních cílových zákazníků včetně nastavení cenového modelu. Návrhy jsou chaotické, dochází k zaměňování obsahu vize, mise, poslání, cíle nejsou definovány SMART principem pro lepší uchopení a kontrolu podnikatele. Chybí propojení mezi strategii, obchodním modelem a zbylými dílčími částmi podnikatelského plánu, které nejsou zpracovány na odpovídající úrovni. V návrzích chybí opora pro nastavení profesionálních služeb, technologické kvality přenosu včetně probíhajících procesů pro udržení spokojenosti zákazníků (jak autor argumentuje). Ve finančním plánu dochází k zaměňování pojmů příjmy/tržby a výdaje/náklady.
Struktura práce, použitá terminologie a odborná jazyková úroveň E Práce obsahuje teoretickou, analytickou a návrhovou část a jako celek splňuje formální náležitosti dané směrnicí na dobré úrovni. V práci je užita relevantní terminologie, nicméně odborná jazyková úroveň, kterou autor používá, je podprůměrná. Již v cíli a metodice práce, prokazuje autor svoji neznalost v oblasti klíčových faktorů pro kritickou analýzu. Největší výtku mám k formátování textu, obrázků, které jsou nečitelné v rámci celé práce. Nechápu logiku zařazení kapitoly 2.5.5 marketingový mix v rámci teoretické části práce na jejím konci po evaluační analýze/zhodnocení.
Práce s informačními zdroji E V práci je s citacemi pracováno na dostatečné úrovni s ohledem na veřejné dostupné informace a odbornou knižní literaturu, kde autor nerespektuje přímou citaci apod.
Navrhovaná známka
E

eVSKP id 123883