LANKAŠ, O. Model inteligentního řízení dopravy [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2023.

Posudky

Posudek vedoucího

Jirgl, Miroslav

Diplomová práce pana Lankaše řeší model inteligentního řízení dopravy, tzn. výběr vhodného úseku, implementaci modelu ve vhodném simulačním prostředí, provedení analýzy současného stavu a návrh a implementaci optimalizace řízení dopravy. Student si téma vybral sám. Nejprve si nastudoval problematiku tzv. inteligentního řízení dopravy (ITS), vybral vhodný úsek, kde dochází často k dopravním špičkám, a na základě stručné rešerše pak vybral vhodný simulační nástroj, ve kterém danou síť křižovatek implementoval jakožto mikroskopický model. Z dostupných dat společnosti BKOM následně vydefinoval několik scénářů, pro které porovnal různé přístupy k řízení dopravy z pohledu jejich efektivity. Výsledky doplnil tabulkami a grafickými výstupy. Z pohledu definice jednotlivých bodů zadání bylo, dle mého názoru, zadní splněno. Student pracoval zcela samostatně, konzultace prakticky nevyužíval. Formální i prezentační úroveň práce odpovídá tomu, že práce byla sepsána poměrně narychlo. Rovněž práce s literaturou by zasloužila pečlivější přístup. Některé teoretické části práce nejsou citovány, ačkoli byly evidentně převzaty – viz např. některé části v kapitole 4. Rozsah práce je pak na spodní hranici doporučeného rozsahu. I přes uvedené výtky však konstatuji, že student svou diplomovou prací prokázal inženýrské schopnosti. Práci doporučuji k obhajobě a navrhuji hodnocení 70 b/C.

Navrhovaná známka
C
Body
70

Posudek oponenta

Kaczmarczyk, Václav

Cílem předložené práce je analýza stavu dopravy na vybrané skupině křižovatek a návrh řešení pro optimalizaci propustnosti dopravy s využitím simulačního nástroje. Jedná se o ne zcela typické téma pro náš obor, proto musím vyzvednout odvahu studenta k jeho volbě a způsobu zpracování. Předložená práce má od úvodu po závěr 51 stran a je vcelku dobře rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části se nachází popis způsobů řízení dopravních uzlů způsobů jejich modelování. Student zde popisuje několik softwarových nástrojů, pomocí kterých je možné realizovat simulaci těchto uzlů. Vzhledem k tomu, že se jedná o diplomovou práci, postrádám zde alespoň nástin matematických metod, které jsou v uvedených nástrojích pro simulace využívány. Takto se student omezil pouze na to, že prstem ukázal na konkrétní software a ten dále používal. V praktické části student nejprve popisuje modelovaný úsek, kdy se jedná o sestavu pěti světelných křižovatek. Tato část je poměrně přehledná. Malou výtku mám k další části práce, kdy student uvádí signální plány a jejich jednotlivé fáze. Bohužel však je velmi obtížné se vyznat v mapování konkrétních signálů na jednotlivé směry a fáze plánu. Doplnění symbolů do fází by práci velmi pomohlo. Poslední část práce se pak věnuje popisu různých způsobů řízení této skupiny křižovatek, včetně realizace zelené vlny v obou směrech a řízení s dynamickými plány. Jako místní musím vyzdvihnout pokus o vytvoření simulace stavu, který v oblasti nastane po dokončení nedaleké komplexní dopravní stavby. Celou práci bohužel kazí formální stránka. Práce je plná stylistických i gramatických chyb, občas nejsou uvedeny zdroje obrázků. Některé (zajímavé) obrázky mají popisy uvedeny nečitelně malým písmem. I přes uvedené nedostatky hodnotím práci známkou C a doporučuji k obhajobě.

Navrhovaná známka
C
Body
75

Otázky

eVSKP id 151667