LANKAŠ, O. Model inteligentního řízení dopravy [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2023.
Diplomová práce pana Lankaše řeší model inteligentního řízení dopravy, tzn. výběr vhodného úseku, implementaci modelu ve vhodném simulačním prostředí, provedení analýzy současného stavu a návrh a implementaci optimalizace řízení dopravy. Student si téma vybral sám. Nejprve si nastudoval problematiku tzv. inteligentního řízení dopravy (ITS), vybral vhodný úsek, kde dochází často k dopravním špičkám, a na základě stručné rešerše pak vybral vhodný simulační nástroj, ve kterém danou síť křižovatek implementoval jakožto mikroskopický model. Z dostupných dat společnosti BKOM následně vydefinoval několik scénářů, pro které porovnal různé přístupy k řízení dopravy z pohledu jejich efektivity. Výsledky doplnil tabulkami a grafickými výstupy. Z pohledu definice jednotlivých bodů zadání bylo, dle mého názoru, zadní splněno. Student pracoval zcela samostatně, konzultace prakticky nevyužíval. Formální i prezentační úroveň práce odpovídá tomu, že práce byla sepsána poměrně narychlo. Rovněž práce s literaturou by zasloužila pečlivější přístup. Některé teoretické části práce nejsou citovány, ačkoli byly evidentně převzaty – viz např. některé části v kapitole 4. Rozsah práce je pak na spodní hranici doporučeného rozsahu. I přes uvedené výtky však konstatuji, že student svou diplomovou prací prokázal inženýrské schopnosti. Práci doporučuji k obhajobě a navrhuji hodnocení 70 b/C.
Cílem předložené práce je analýza stavu dopravy na vybrané skupině křižovatek a návrh řešení pro optimalizaci propustnosti dopravy s využitím simulačního nástroje. Jedná se o ne zcela typické téma pro náš obor, proto musím vyzvednout odvahu studenta k jeho volbě a způsobu zpracování. Předložená práce má od úvodu po závěr 51 stran a je vcelku dobře rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části se nachází popis způsobů řízení dopravních uzlů způsobů jejich modelování. Student zde popisuje několik softwarových nástrojů, pomocí kterých je možné realizovat simulaci těchto uzlů. Vzhledem k tomu, že se jedná o diplomovou práci, postrádám zde alespoň nástin matematických metod, které jsou v uvedených nástrojích pro simulace využívány. Takto se student omezil pouze na to, že prstem ukázal na konkrétní software a ten dále používal. V praktické části student nejprve popisuje modelovaný úsek, kdy se jedná o sestavu pěti světelných křižovatek. Tato část je poměrně přehledná. Malou výtku mám k další části práce, kdy student uvádí signální plány a jejich jednotlivé fáze. Bohužel však je velmi obtížné se vyznat v mapování konkrétních signálů na jednotlivé směry a fáze plánu. Doplnění symbolů do fází by práci velmi pomohlo. Poslední část práce se pak věnuje popisu různých způsobů řízení této skupiny křižovatek, včetně realizace zelené vlny v obou směrech a řízení s dynamickými plány. Jako místní musím vyzdvihnout pokus o vytvoření simulace stavu, který v oblasti nastane po dokončení nedaleké komplexní dopravní stavby. Celou práci bohužel kazí formální stránka. Práce je plná stylistických i gramatických chyb, občas nejsou uvedeny zdroje obrázků. Některé (zajímavé) obrázky mají popisy uvedeny nečitelně malým písmem. I přes uvedené nedostatky hodnotím práci známkou C a doporučuji k obhajobě.
eVSKP id 151667