FORMAN, T. Modifikace přistávacího zařízení letounu Irbis [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2021.
Předložená diplomová práce je rozdělena do šesti základních oblastí, představení stávající koncepce letounu Irbis, koncepce přistávacího zařízení, výpočet pozemního zatížení, konstrukční návrh podvozku, pevnostní kontrola a hmotnostní rozbor letounu s nově navrženým podvozkem. Studen v práci splnil všechny body zadání a jednotlivé kapitoly na sebe logicky navazují. Student pracoval velmi samostatně, využíval konzultace s vedoucím práce a pracovníky firmy výrobce letounu pro vyjasnění detailů této práce. Student provedl výpočet pozemního zatížení podvozku, koncepční a konstrukční návrh v několika variantách a pevnostní kontrolu vybrané varianty podvozku. Pro nevyhovující části podvozku pak navrhl možná řešení. Na závěr zhodnotil dopad provedených změn na hmotnostní rozbor.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | A | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Předložená práce má 87 stran, z toho 11 stran příloh. Je přehledně a srozumitelně členěná. Jejím cílem je návrh podvozku s příďovým kolem pro letoun M-4 Irbis, fy Kubíček Aircraft, který má ve stávajícím provedení podvozek s ostruhovým kolem. Nejprve je v ní představen letoun Irbis a jeho současný podvozek. Pak následuje rešeršní část, ve které je uveden všeobecný přehled používaných uspořádání podvozků a jejich vlastností. V kapitole 3 je proveden výpočet zatížení navrhovaného podvozku dle předpisu UL-2 pro předpokládané stlačení a plnost pracovního diagramu tlumiče a pneumatiky. Zde jsou drobné zmatky v označení sil na obě, či jedno kolo hlavního podvozku. Pak následuje rozsáhlá kapitola 4 s konstrukčním návrhem podvozku. Zde je uváženo několik variant hlavního podvozku, kdy je oproti původnímu předpokladu nakonec vybrána varianta pákového mechanismu s tlumičem automobilového typu. Dále je zde popsána úprava příďového podvozku převzatého z letounu M-2 Scout. V kapitole 5 je provedena jak analytická, tak MKP pevnostní kontrola podvozku, u nohy hlavního podvozku je postupně řešena její nutná úprava, tak aby vyhověla vypočtenému zatížení, při omezeních od filosofie konstrukčního provedení a vlastností použitých materiálů. Poslední kapitolou je hmotnostní rozbor, který stanovuje vliv změny uspořádání podvozku na centráže letounu. Práce splňuje zadání a doporučuji ji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | B | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | A |
eVSKP id 132661