FORMAN, T. Modifikace přistávacího zařízení letounu Irbis [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2021.

Posudky

Posudek vedoucího

Šplíchal, Jan

Předložená diplomová práce je rozdělena do šesti základních oblastí, představení stávající koncepce letounu Irbis, koncepce přistávacího zařízení, výpočet pozemního zatížení, konstrukční návrh podvozku, pevnostní kontrola a hmotnostní rozbor letounu s nově navrženým podvozkem. Studen v práci splnil všechny body zadání a jednotlivé kapitoly na sebe logicky navazují. Student pracoval velmi samostatně, využíval konzultace s vedoucím práce a pracovníky firmy výrobce letounu pro vyjasnění detailů této práce. Student provedl výpočet pozemního zatížení podvozku, koncepční a konstrukční návrh v několika variantách a pevnostní kontrolu vybrané varianty podvozku. Pro nevyhovující části podvozku pak navrhl možná řešení. Na závěr zhodnotil dopad provedených změn na hmotnostní rozbor.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis A
Práce s literaturou včetně citací A
Samostatnost studenta při zpracování tématu A
Navrhovaná známka
A

Posudek oponenta

Vaněk, František

Předložená práce má 87 stran, z toho 11 stran příloh. Je přehledně a srozumitelně členěná. Jejím cílem je návrh podvozku s příďovým kolem pro letoun M-4 Irbis, fy Kubíček Aircraft, který má ve stávajícím provedení podvozek s ostruhovým kolem. Nejprve je v ní představen letoun Irbis a jeho současný podvozek. Pak následuje rešeršní část, ve které je uveden všeobecný přehled používaných uspořádání podvozků a jejich vlastností. V kapitole 3 je proveden výpočet zatížení navrhovaného podvozku dle předpisu UL-2 pro předpokládané stlačení a plnost pracovního diagramu tlumiče a pneumatiky. Zde jsou drobné zmatky v označení sil na obě, či jedno kolo hlavního podvozku. Pak následuje rozsáhlá kapitola 4 s konstrukčním návrhem podvozku. Zde je uváženo několik variant hlavního podvozku, kdy je oproti původnímu předpokladu nakonec vybrána varianta pákového mechanismu s tlumičem automobilového typu. Dále je zde popsána úprava příďového podvozku převzatého z letounu M-2 Scout. V kapitole 5 je provedena jak analytická, tak MKP pevnostní kontrola podvozku, u nohy hlavního podvozku je postupně řešena její nutná úprava, tak aby vyhověla vypočtenému zatížení, při omezeních od filosofie konstrukčního provedení a vlastností použitých materiálů. Poslední kapitolou je hmotnostní rozbor, který stanovuje vliv změny uspořádání podvozku na centráže letounu. Práce splňuje zadání a doporučuji ji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání B
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii B
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis A
Práce s literaturou včetně citací A
Navrhovaná známka
B

Otázky

eVSKP id 132661