ŠAFRÁNEK, Š. Posouzení nákladů na vyproštění nákladního vozidla nad 18t hmotnosti po nehodě na dálnici speciálním vyprošťovacím vozidlem [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Ústav soudního inženýrství. 2016.
Cíl práce byl splněn.Je pravda, že obtížnost zpracování a požadavek na správnou analýzu a vyhodnocení technických a provozních dat byl velmi vysoký, což vyžaduje pečlivé zpracování s možností přezkoumatelnosti postupu zpracování zadaného úkolu bez jakýchkoliv pochybností. Snížená úroveň zpracování je ke škodě praktického využití předložené práce.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění cíle a rozsahu zadání | B | Zadání bylo splněno, i když ekonomická část postrádá vazbu na uvedenou technickou část. | |
Úroveň zpracování teoretické části tj. poznatky získané studiem | C | Ekonomická část je velmi dobrá, ale velmi obtížně přezkoumatelná. Technická část postrádá vyhodnocení a zdůvodnění jejího využití pro zpracování zadaného cíle. | |
Úroveň zpracování analytické části tj. zpracování podkladů a vstupních dat, použité metody | E | Zpracování podkladů, zejména techniky má spíše informativní charakter, že existuje. Chybí vyhodnocení a zdůvodnění dat pro jejich využití v ekonomické části. | |
Odborná úroveň diplomové práce | D | S ohledem na skutečnost, že není známa obdobná DP a tak se jedná o první práci s tímto zaměřením, je možné práci hodnotit jako uspokojivou. | |
Přínos pro praktické i teoretické využití | C | Výsledky práce mají jak praktické, tak i teoretické využití pro danou činnost. | |
Práce s literaturou (citace), přehled literatury dle normy ČSN ISO 690 a 690-2 | E | I když seznam zdrojů je uveden, v řadě textů a tabulek chybí odkaz. | |
Formální uspořádání a úprava (text, grafy, tabulky) a odborná jazyková úroveň | E | Formulace vzorců s uvedením zkratek je nepřehledná, až nepřezkoumatelná. |
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Úplnost vypracování | C | Student se vcelku dobře vyrovnal v obsahu práce s jejím základním zadáním. Obsahu zadání především vyhověl od str. 46 do str. 60, tzn.v necelé jedné třetině. Na druhé straně je nutno ocenit, že pro studijní účely nebyla doposud taková práce zpracována. | |
Zvolený přístup k řešení cíle diplomové práce | D | Obsahově je práce ze dvou třetin zaměřena k technické problematice, která je spojená s dopravními nehodami a vyprošťováním. Cíl měl být zaměřen přednostně k ekonomické problematice při vyprošťování překážek na dálnici. Rozsah zadání byl splněn tedy částečně. | |
Úroveň zpracování diplomové práce tj. originalita řešení, způsob zpracování podkladů, vstupních dat, použité metody | C | Těžiště diplomové práce z hlediska obsahu spočívá především v poměrně rozáhlé analýze příkladů způsobených dopravních nehod, jejich následné likvidace z hledisek nasazené techniky a počtu pracovníků a doby práce. Úroveň podkladů, zejména v tabulkové části je vcelku dobrá. Uváděná vstupní i výstupní data jsou aktuální a mají svoji nespornou vypovídací hodnotu. Žádné čerpání zkušeností ze zahraničí v příp.následnou aplikaci v ČR. Bez vědeckého přístupu. | |
Obtížnost a správnost řešení | C | Obtížnost a správnost při zpracování uvedené problematiky student vcelku prokázal, i když s následujícímu připomínkami. Návrh metodiky stanovení jednotkových cen finalizuje student ve vzorci na str. 53 v hodinové sazbě za práci dvou zásahových vozidel, pracovníků atd. U uváděného způsobu výpočtu podle tohoto vzorce chybí, zda se jedná o vzorec obecně platný resp. aplikovaný a kdo je jeho autorem? V seznamu použitých zdrojů uveden není!? Dá se tohoto vzorce využít i u jiných vyprošťovacích společností? Student nevyužil možností, kdy uvedený návrh metodiky stanovení jednotkových cen mohl podrobným analytickým rozkladem jednotlivých nákladových položek prokázat, zdokladovat jejich správnost, opodstatněnost, komplexnost a provést jejich žádoucí optimalizaci. A to nejenom u uvedené jediné vyprošťovací společnosti a dvou zásahových vozidel. Správnost provedených výpočtů mohly sloužit jako základ pro optimalizaci nákladů i pro jiné vyprošťovací společnosti. Velmi diskutabilním a nepodloženým konstatováním jsou pak závěry studenta v posledním odstavci v závěru práce na str. 60. Právě opodstatněnost, správnost a komplexnost výpočtu skutečně vynaložených a prokazatelných nákladů při likvidaci zásahovými vozidly a přidělenými pracovníky mohly být zobecněny a stát se východiskem pro stanovení obecné metodiky. To také proto, že základním současným problémem je skutečnost, kdy jednotlivé pojišťovací instituce přistupují k likvidaci a úhradě nákladů uplatněných vyprošťovacími společnostmi velmi rozdílně, až rozporuplně. Po případné konfrontaci s údaji získanými od jiných vyprošťovacích společností a některých pojišťovacích institucí mohl být navržen např. obecný metodicky " závazný pokyn " úhrady vzniklých nákladů u vyprošťovacích organizací. Student se o toto mohl ve své práci alespoň pokusit a tím obohatit svoji práci o poznatky získané pro následnou praxi nejenom u jediné organizace. Mohl také získat poznatky k této problematice v zahraničí, např. v Německu, Slovensku apod. Tím měl možnost prokázat, že uvedené problematice dobře rozumí, že umí pracovat i se zahraničními podklady a zkušenostmi. V diplomové práci a zejména pak v jejím závěru byla tomuto dána možnost a prostor. Této možnosti využito nebylo. | |
Přínos pro praktické i teoretické využití | C | Po teoretické stránce může obsah diplomové práce sloužit pro další studijní účely. Pro praktické využití je obsah a kvalita diplomové práce dobrá. | |
Odborná jazyková úroveň | A | Na velmi dobré úrovni, bez gramatických chyb. | |
Písemná a grafická úprava tj. text, grafy, tabulky | C | Na dobré úrovni, jak po písemné tak i grafické stránce, bohatý obsah zdrojů převážně české literatury a pramenů. V přílohové části řada zajímavých fotografií havarovaných vozidel na dálnici |
eVSKP id 91791