RYBA, D. Dobrá škola [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. 2025.
Bakalářská práce Davida Ryby navazuje na podrobné analýzy lokality, zpracované v předchozím semestru pod vedením doc. Ing. arch. Ivo Boháče, Ph.D. Do stávající nepřehledné situace aditivně přidávaných objemů autor vstupuje s ambicí integrálně propojit požadavky na úrovni parteru s centrální vertikální komunikací a dvoupodlažní nástavbou. Výsledný návrh pak cenným způsobem s velkým množstvím vložené energie ověřuje prostorové i provozní limity celého komplexu. Předloženou bakalářskou práci doporučuji k obhajobě a navrhuji hodnocení B.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Přístup studenta ke zpracování | A |
Jedná se o velmi pečlivě promýšlený projekt a měl jsem jen drobné výhrady, které jsou uvedeny v jednotlivých kapitolách posudku
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Urbanistické řešení | A | Dvorní vestavba nového vstupu, učeben, knihovny, vertikálních komunikací a prostor jídelny se do urbanistické struktury města nijak výrazně neprojevuje. Jinak tomu je o doplňované dvoupodlažního objemu nad současný objekt střední odborné školy. Doplnění tohoto objemu je z hlediska potřeb navýšení výukových prostor přijatelné a v kontextu výškové úrovně okolní zástavby není problematické. | |
Provozní řešení | B | Návrh dobře řeší nový vstup obou provozně propojených škol se vstupní halou a novými šatnami. Vzhledem k velikosti obou škol se mi zdá vstupní prostor lehce poddimenzovaný a v rámci uvolněného vnitrobloku po vybourání přístaveb vzniklých v minulosti zde vzniká na velkorysejší vstupní halu a šatny prostor. Oceňuji nově navržený hlavní vertikální komunikační systém obsluhující obě propojené školy. Návrh samostatné budovy tělocvičny přináší výhody pro její větší využívání veřejností, lehce však komplikuje její dostupnost a užívání v rámci výuky. Toto řešení by měl zejména zvážit hlavní uživatel a objednatel nově budovaných prostor, tedy gymnázium a střední odborná škola. | |
Technicko konstrukční řešení | A | Navrhovaná konstrukční řešení jsou vhodná pro zamýšlené nově navrhované prostory a byla jim věnována dostatečná péče v rámci předkládané práce. Příjemná je práce s ozeleněním objektu, v praxi ale vyžaduje velkou péči od uživatele a je potřeba dobře zvážit tato řešení a projednat možnosti údržby při běžném i prázdninovém provozu školy. | |
Architektonické řešení | B | Architektonické řešení provází respekt k historickému kontextu dostavovaných budov. Ve dvorní části by mohlo být trochu odvážnější, ale to souvisí i s poznámkou o lehce poddimenzovaném objemu nového hlavního vstupního objektu. Nadstavba nad střední odbornou školu nabízí řešení s rozdílným výrazem fasády pro každé ze dvou přistavovaných pater. Toto řešení je dle autora návrhu zvoleno z důvodu rozdílných typů učeben v jednotlivých patrech. Dle mého názoru to ale vyvolává dojem nejednotného řešení, jako by nástavba vznikala v různých časových etapách. Otázka na autora je, jestli by nezvážil změnu a jednotnější výraz této části projektu. | |
Formální úroveň | A | Práce je předkládána ve vysoké grafické kvalitě a je velmi dobře formálně zpracována. |
eVSKP id 168542