LICHOSYT, T. Software pro jízdu do vrchu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2016.
Během zpracování diplomové práce student prokázal teoretické i praktické znalosti. Řešení práce věnoval potřebné úsilí. Prokázal schopnost samostatné práce jak při práci s literaturou, tak při návrhu a realizaci softwaru pro zpracování a vyhodnocení sportovní disciplíny Závody do vrchu. Student prakticky ověřil funkčnost řešení. Konzultací využíval v obvyklé míře. Z hlediska vedoucího nemám k práci studenta připomínky.
Diplomová práce pana Tomáše Lichosyta se zabývá návrhem a realizací software pro jízdu do vrchu. Cílem diplomové práce pana Bc. Tomáše Lichosyta bylo seznámení se s problematikou softwarové podpory pro měření a zpracování průběhu závodů se zaměřením na disciplínu - závod do vrchu, návrh, realizace a otestování databázového software pro tuto disciplínu. Po stránce odborné a časové je možné práci zařadit mezi středně náročné. Diplomant se musel seznámit s problematikou dané sportovní disciplíny a způsobem pořádání jednotlivých soutěží a musel navrhnout vhodné databázové řešení pro tuto problematiku. Celá diplomová práce je rozdělena do pěti kapitol a závěru. Druhá kapitola popisuje vybraná programová vybavení, která se používají pro různé typy závodů s měřením času jednotlivých soutěžících. V kapitole 2.1 jsou velmi stručně popsané jednotlivé pojmy, se kterými se v tomto typu soutěži běžně pracuje, jako je soutěžní klání, šampionát, podnik, turnaj, rozdělení závodníků, kategorie a způsob bodového hodnocení. Tato část je velmi stručná, není z ní možno zjistit vzájemné vztahy mezi používanými pojmy a v rámci analýzy nově navrhovaného informačního systému by měla být více podrobná. V kapitole 2.3 autor definuje na základě rozboru konkrétního programového produktu (Msports a Msports-Pro) svou představu o návrhu nového softwarového řešení této problematiky. Třetí kapitola stručně popisuje hardware pro měření času, vybrané databázové systémy a nástroje, které je možné pro realizaci použít. Tato kapitola je přebraná z různých zdrojů. Návrh vlastního řešení je uvedený ve čtvrté kapitole Zde by měl být uveden soupis funkcí nového software, který je umístěný v kapitole 2.3. Je zde uvedeno blokové schéma s rozdělením do tří vrstev: datové, logické a uživatelského rozhraní. V práci zcela chybí procesní analýza, která by obsahovala soubor událostí a procesů, které tyto události budou v novém informačním systému realizovat. Jsou zde pouze uvedeny dva stručné diagramy funkcí na obrázku 10 a obrázku 11. Datová vrstva definuje jak datový model pro lokální databázi (27 tabulek), tak datový model pro webovou aplikaci (13 tabulek). Popis logické vrstvy a návrh uživatelského rozhraní je velmi stručný a vzhledem k neexistující procesní analýza také málo výstižný. Z práce není patrné, zda jsou v aplikaci definované životní cykly pro jednotlivé entity a případné související stavově přechodové diagramy. Pátá kapitola opisuje realizaci vlastní aplikace. Jsou zde popsané jednotlivé třídy, které slouží pro správu jednotlivých tabulek a jsou zde také popsané použité metody. Vyjádření těchto vlastností ve formě vhodně zvolené tabulky by bylo více přehledné než zvolený popis tříd jak pro datovou, tak pro logickou vrstvu. Vytvořené uživatelské rozhraní je uvedeno v kapitole 5.3. Je zde popsáno celkem 24 obrazovek pro správu lokální databáze a dvě obrazovky pro webovou aplikaci. U navržených formulářů pro lokální databázi nelze zjistit vztahy mezi jednotlivými obrazovkami. Například formulář MAIN_SC - Hlavní obrazovka je popsán až jako šestý formulář v předložené práci, přestože se patrně jedná o jednu z ústředních obrazovek celé aplikace. Z popisu aplikace je patrné, že umožňuje tisk různých dokumentů ve formátu PDF. V práci ale není uvedena žádná zmínka o tom, jak se transformují a z jakých zdrojových tabulek data do výstupních souborů ve formátu PDF. Jak diplomant ve své práci uvádí, jeho řešení vychází z předchozí bakalářské práce pana Bc. Potockého, původní datový model byl přepracovaný a uživatelské rozhraní je vlastní prací diplomanta. Domnívám se, že diplomant se ve své práci ve značné míře inspiroval obrazovkami původního profesionálního programového vybavení Msports-Pro, namísto navržení vlastního řešení diskutované sportovní problematiky. Diplomová práce je sice sestavena v logickém sledu, ale velká část práce je věnovaná popisu objektů, tříd, metod a formulářů bez odpovídající analýzy popisující souvislosti, vztahy a potřebné procesy. Práce pana Bc. Tomáše Lichosyta i přes uvedené výhrady svědčí o inženýrských schopnostech diplomanta a práci doporučuji k obhajobě.
eVSKP id 94397