ŠVÉDA, R. Porovnání fotovoltaického a fototermického systému pro ohřev TUV v bytovém domě [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2024.
Předložená bakalářská práce se zabývá využitím fotovoltaického systému pro snížení závislosti rodinného domu na externí dodávce elektřiny. Práce je rozdělena na tři hlavní kapitoly. V první student popisuje problematiku fotovoltaických a fototermických systémů. Ve druhé a třetí části práce je základní návrh konceptů FV a FT systému pro využití na představeném bytovém domě a jejich ekonomické zhodnocení vůči současnému stavu. Práce je logicky uspořádaná a přehledně napsaná. Musím pochválit samostatnost studenta při vypracování této BP a při spolupráci s komerčními firmami, které se montáži FV a FT zabývají. Drobnou výtku mám pouze ke grafickému zpracování některých tabulek a grafů. Občas jsem se navíc v práci trochu ztrácel. Ale i přes tyto skutečnosti práce splňuje formální požadavky a vytyčené cíle kladené na bakalářskou práci, a proto práci doporučuji k obhajobě a hodnotím stupněm Výborně (A).
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | A | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Předložená bakalářská práce se zabývá porovnáním fotovoltaického a fototermického systému pro ohřev TUV. V úvodní rešeršní části je popsána solární energie, princip fotovoltaiky a fototermiky včetně konstrukce daných článků. V závěru jsou uvedeny typy ohřívačů užitkové vody. Informace jsou v textu často prezentovány populárně naučným stylem (např. úvodní věta celé kapitoly „Centrum naší Sluneční soustavy tvoří nejznámější a nejbližší hvězda nesoucí název Slunce.“), který výrazně snižuje odbornost celé práce. Stejně tak použití některých obchodních frází v navazující návrhové části je v tomto typu práce naprosto nevhodné (např. nejlepší volba na trhu, atraktivní cena a solidní výkon, vynikající poměr ceny a výkonu). Navazující návrhová část je zpracována pečlivě a detailně. Student ovšem místy zachází až do přílišných detailů: slovní popis převodu jednotek, matematických úprav apod. Samotný návrh není úplně sofistikovaný, ale je proveden správně. Průvodní komentáře psané v činném rodě místy působí neodborně. Kapitoly 3.1 a 3.2 obsahují vyjma slov fotovoltaický/fototermický identický text. Dle zde uvedených tvrzení student provedl rozsáhlý průzkum trhu a analýzu jednotlivých možností, z nichž vybral vždy ty nejvhodnější. V práci je pak bohužel uvedena pouze finální pracovní varianta a vlastní přínos a úsilí studenta tak v předkládaném textu zaniká. Jednotlivé nabídky a jejich porovnání (viz otázka k obhajobě) by bylo vhodné uvést do přílohy práce. Výsledky v závěrečné části jsou zdlouhavě prezentovány: nejprve jsou data v každé podkapitole uvedena v tabulce, potom je aritmetickou posloupností spočítána návratnost, tedy průsečík horizontální osy grafu, a následně je uveden samotný graf. Tento postup je aplikován pro oba systémy, s dotací i bez ní. Celkově jsou tak data přehledně shrnutelná jedním grafem, popř. tabulkou (kapitola 3.5), prezentována přes několik stran. Grafická úprava práce je místy slabší (např. některé obrázky v úvodní rešerši nebo nevhodně zvolené grafy návratnosti). Samotná prezentace dat působí poněkud nepřehledně. Bakalářskou práci doporučuji k obhajobě. Student prokázal schopnost zorientovat se v dané problematice, navrhnout různá provedení ohřevu TUV a kriticky je porovnat mezi sebou. Kvůli výše uvedeným nedostatkům však práci nemůžu hodnotit lépe než za C/dobře.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | C | ||
Vlastní přínos a originalita | C | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | C | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | C | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | C | ||
Práce s literaturou včetně citací | B |
eVSKP id 156924