KRÁLOVÁ, B. Chování zákazníka/spotřebitele v konkrétní oblasti [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta podnikatelská. 2022.

Posudky

Posudek vedoucího

Mráček, Pavel

Práce se zabývá velice zajímavou problematikou v dnes populární oblasti saunování. Autorka k jejímu zpracování přistupovala s obrovským zájmem a velice zodpovědným způsobem. Ve velké míře využívala konzultací, kde byla jasně zřejmá její osobní motivace ke kvalitnímu zpracování tématu. Prokazovala také schopnost pracovat na zvolené problematice samostatně. Ukazuje zde svoje analytické myšlení i schopnost vhodně kombinovat různých analytických metod a nástrojů. Výsledné deskripce zákazníků v oblasti saunování jsou doplněny o kvalitně zpracované typy spotřebitelů (kap. 2.6.), kde autorka uvádí nejen základní popis, ale také definuje konkrétní persony. Tento výstup je výborným podkladem pro následná doporučení zejména z oblasti marketingové komunikace. Tato doporučení a využití person jsou skvělým podkladem pro případné oslovení nových zákazníků pro provozovatele saun. V práci také nechybí zamyšlení nad odhadovanými přínosy navrhnutých doporučení. Práci shledávám jako velice kvalitní a hodnotím ji jako prakticky využitelnou a přínosnou zejména kvůli kvalitnímu zpracování analýz a jejich výstupu, ale také kvůli využitelnosti navrhovaných doporučení pro tuto oblast trhu. K velice kladnému hodnocení přispěl také příkladný přístup autorky. Otázky k obhajobě: 1) Jaký USP (Unique Selling Proposition) by podle Vás mohl být nejúčinnějším pro získání nových zákazníků, kteří se doposud saunování vyhýbali? 2) Kdybyste se chtěla v budoucnu věnovat podnikání v oblasti saunování, který typ "identifikovaných" zákazníků by podle Vás byl nejzajímavější na primární oslovení a proč?

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění stanovených cílů B Výstupy práce jsou v souladu s cíli uvedenými v zadání bakalářské práce.
Zvolený postup řešení, adekvátnost použitých metod A Autorka zvolila správný postup a využívala adekvátních metod. Velice vhodně práci doplnila o vlastní šetření nejen v oblasti samotných zákazníků. Toto se jí povedlo navzdory protipandemickým opatřením, která citelně ovlivňovala i analyzovanou oblast.
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry A Autorka v práci jednoznačně prokazuje schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich adekvátní závěry. Toto je znát zejména ve výstupech z analýz, kde jsou jasně definovány jednotlivé skupiny spotřebitelů a popisy jednotlivých person.
Praktická využitelnost výsledků A Výsledky práce jsou velice dobře využitelné ať už v podobě výstupů z analýz, tak i pro uplatnitelnost doporučení pro danou oblast. Výstupy práce mohou dobře napomoci podnikatelům, kteří se budou chtít zaměřit na zákazníky z oblasti saunování. Díky této práci mnohem lépe pochopí, jak k nim přistupovat.
Uspořádání práce, formální náležitosti, použitá terminologie a odborná jazyková úroveň B Práce je logicky a přehledně členěna a obsahuje potřebné formální náležitosti. Autorka využívá vhodné terminologie a vyjadřuje se na dobré odborné jazykové úrovni. Místy jsou formulace ovlivněny jejím vztahem k analyzované problematice, což způsobuje, že některé nejsou zcela vhodné pro tento typ práce. Při generování finální práce z obsahu práce vypadla kapitola "Cíle a metodika práce". Toto však dle mého názoru není třeba považovanou za nějakou výraznou chybu. V této kapitole je také lehce upravený cíl práce (oproti zadání), který originální cíl více rozvádí.
Práce s informačními zdroji, včetně citací B V práci je využito adekvátních informačních zdrojů, které jsou vhodně citovány.
Navrhovaná známka
A

Posudek oponenta

Kaňovská, Lucie

Bakalářská práce předkládá návrhy v oblasti popisu chování zákazníka při návštěvě saun a představuje vhodné komunikační/propagační kanály. Práce je velmi rozsáhlá, což svědčí o zájmu autorky o problematiku saunování, nicméně mnohé informace z výzkumů mohly být vynechány či dány do příloh. Autorka zcela určitě věnovala bakalářské práci velkou pozornost. Návrhová část obsahuje návrhy aplikované pro sauny, nicméně mohly bát konkrétnější. Návrhy vycházejí z velmi dobré znalosti problematiky autorkou. Cíl práce byl naplněn. Práci doporučuji k obhajobě. Otázky k obhajobě: 1. Podle čeho jste vybírala respondenty a sauny ve Vašich výzkumných metodách, včetně pozorování? 2. V kap. 3.3 doporučujete formy podpory prodeje. Jaké soutěže máte např. na mysli a kam byste umístila informační leták či video?

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění stanovených cílů B Stanovený cíl v zadání práce není zcela totožný s cílem práce na str. 12. Nicméně cíl na str. 12 byl naplněn a naplnění cíle ze zadání je pravděpodobně v kap. 2.6.
Zvolený postup řešení, adekvátnost použitých metod C V úvodu analytické části ale bylo problematice saunování věnováno příliš mnoho pozornosti, což je na jednu stranu (pro mě jako milovníka sauny) přínosem, ale v tomto typu práce je to zbytečné. Na tento saunovací úvod hned navazují rozhovory se saunovými mistry, což je trochu nelogické a navíc není metodicky ukotveno, proč, kdy, jak..navíc i některé informace o nelehkém vedení rozhovorů autorkou práce jsou nadbytečné. Také není třeba do textu dávat přepisy celých rozhovorů. Dále bylo realizováno dotazníkové šetření, ale zase s mnoha nadbytečnými informacemi a nejasnou metodikou. V práci je pak uvedeno příliš mnoho informací z toho výzkumu, které mohly být uvedeny do příloh a zde vybrat jen ty stěžejní. Následovaly hloubkové rozhovory a pozorování v saunách, zase velmi rozsáhlé bez metodického ukotvení. - Pozitivně nicméně hodnotím čas, úsilí a pestrost použitých metod, ale někdy je méně více...v textu práce je opravdu nutné vybrat to stěžejní, protože se potom v textu už čtenář ztrácí.
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry B Studentka prokázala schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich odpovídající závěry, i když některé formulace jsou příliš dlouhé, nadbytečné a ne jasně definované.
Praktická využitelnost výsledků C Návrhy vycházejí z provedených analýz, včetně rozhovorů, dotazníku, pozorování. Jen mohly být konkrétněji uchopené a konkrétnější, včetně vyčíslení možných nákladů, aspoň kde by to bylo možné. Také např. prohlášení v úvodu 3.1, že reklama je v této oblasti nadbytečná se mi nezdá relevantní pro známé saunovací centra. Výstupy uvedené v kap. 2.6 mohly být už v návrhové části, to je Váš návrh odpovídající vymezení cíle dle zadání v IS.
Struktura práce, použitá terminologie a odborná jazyková úroveň C Práce má logickou strukturu a využívá standardního členění do kapitol. Autorka používá vhodnou terminologii a vyjadřuje se obvykle dobré jazykové úrovni, až na výjimky, např. 1.3 Když spotřebitel nakupuje - jako název kapitoly. Nicméně nepůsobí dobře, pokud je v práci použito více druhů písma a nejsou mezery v nadpisech mezi číslem kapitoly a jejím názvem. Také se u práce tohoto typu nedoporučuje psát v 1. osobě. V textu často chybí odkaz na uvedené obrázky, které v práci jsou.
Práce s informačními zdroji B Autorka v práci využívá adekvátních informačních zdrojů, které jsou citovány. U grafů chybí uvedení jejich autora, v tomto případě "vlastní zpracování".
Navrhovaná známka
B

eVSKP id 143214