ZDAŘIL, T. Regulátor otáček pro střídavé motory [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2012.
Cílem této diplomové práce bylo navrhnout a kompletně zrealizovat regulátor pro „střídavé“ modelářské motory. Student v úvodu práce popisuje vlastnosti a způsoby řízení těchto motorů, dále pak navrhnul obvodové zapojení regulátoru a balancéru Li-Pol akumulátorů a obě jednotky fyzicky realizoval. Student vytvořil i jednoduché uživatelské prostředí na PC pro zobrazení některých měřených veličin. Z formálního hlediska tedy student zadání diplomové práce splnil, avšak realizované řešení není optimální. Z důvodu značného šumu generovaného regulátorem nebylo možné plně využít informaci o EMF pro automatickou komutaci jednotlivých stavů. Student v práci diskutuje možné příčiny i způsoby odstranění tohoto problému. Pro demonstrování alespoň základní funkčnosti regulátoru student přistoupil k vlastnímu řešení s pevně daným časováním. V práci však postrádám hlubší popis návrhu jednotlivých funkčních bloků. Některé výpočty jsou zavádějící (návrh vstupního dílu regulátoru, výkonové dimenzování BEC, výkonová ztráta na výkonovém tranzistoru atd.) a při návrhu nejsou řešeny některé důležité vlivy (dynamické ztráty výkonových tranzistorů, výkonové namáhání prvků, dosažitelná přesnost měření apod.). Diskuse dosažených výsledků je na poměrně nízké úrovni (ověření přesné hodnoty bočníku pro měření odebíraného proudu pouze do 2.5 A, oteplení výkonových tranzistorů při odběru proudu pouze do 0.6 A apod.). Uživatelské rozhranní na PC neumožňuje uložení vyčtených průběhů pro případnou archivaci. Po formální stránce je práce průměrná bez gramatických chyb, avšak student místy používá nevhodná tvrzení, některé obrázky jsou nečitelné, u některých převzatých obrázků chybí reference. Student nezaslal ke kontrole finální verzi práce před jejím odevzdáním, tudíž jsem se nemohl vyjádřit k případným nedostatkům. I přes některé výhrady práci hodnotím jako způsobilou k obhajobě s bodovým hodnocením 68 bodů.
Student v rámci diplomové práce navrhnul a realizoval elektroniku a programové vybavení regulátoru otáček pro BLDC motory. Elektronika je navržena pro využívání LI-POL akumulátorů, které jsou sice moderními akumulátory, avšak jejich využití je problematické hned z několika důvodů. Články jsou vysoce náchylné k poškození z důvodu nabíjení i vybíjení, jsou náchylné na jejich udržování v přesném rozsahu pracovních napětí a podobně. Z tohoto důvodu student navrhnul a realizoval tzv. balancer pro spolehlivé využívání kombinovaných akumulátorů s více články. Co se týká HW návrhu elektroniky regulátoru BLDC motorů, student navrhnul schémata a realizoval zapojení. S mírnými obtížemi student elektronku oživil a zprovoznil. Student demonstroval funkci s připojeným BLDC motorem. V rámci programového vybavení se student zabýval tvorbou zapouzdřeného programového vybavení pro řídící mikrokontroler regulátoru a dále nadřízeného programového vybavení na PC. Vlastní diplomová práce je vhodně členěna, obsahuje nezbytné části a je z gramatického hlediska na dobré úrovni. V práci se na několika místech objevují výrazy, které do technické dokumentace jistě nepatří, viz. „Na jednu stránku paměti se tak vleze celkem 64 záznamů“. Student jistě prokázal inženýrské schopnosti, a to i přes některé nedostatky v návrhu. Práci doporučuji k obhajobě.
eVSKP id 54293