JELÍNEK, J. Hodnocení fotobiologické bezpečnosti světelných zdrojů pro domácí použití [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2019.
Student Jakub Jelínek měl za úkol vypracovat bakalářskou práci na téma Hodnocení fotobiologické bezpečnosti světelných zdrojů pro domácí použití. Práce odpovídá zadání a všechny zadané body student splnil. Student se ve své práci zabýval vyhodnocením nejpoužívanějších typů světelných zdrojů v domácnostech, které vyhodnotil na několik druhů nebezpečí popsané v normě ČSN EN 62471. Celkem změřil spektrální průběhy 18 světelných zdrojů a to jak ve viditelné tak i v UV a IR oblasti spektra. Student práci rozdělil na část praktickou a teoretickou. V teoretické práci se zabýval rešerší literatury k fotobiologické bezpečnosti světelných zdrojů a také samotnými světelnými zdroji a jejich spektrálními průběhy. V praktické části změřil několik vybraných zástupců světelných zdrojů používaných v domácnostech. Kladně hodnotím osobní přístup studenta, který při vypracování bakalářské práce musel změřit velké množství dat v laboratoři světelné techniky, na konzultace chodil připraven a včas. V práci se vyskytují nepřesnosti v odborném názvosloví, které jsou ale způsobené absencí podrobné výuky světelné techniky na bakalářském studiu. Rovnice, které jsou uvedené v práci, jsou často špatně čitelné. Rovnice, které jsou uvedené v příkladu výpočtu v praktické části, nemají číselná označení. Pro měření infračervené oblasti spektra byl použit olovo-sirný detektor z důvodu vyšší citlivosti než olovo-selenový. Praktické části by také slušela srovnávací tabulka měřených světelných zdrojů. Není zde ani uveden zorný úhel světelných zdrojů, který je důležitý při vyhodnocení, zda je se jedná o malý nebo velký světelný zdroj. I přes tyto nedostatky a drobné nejasnosti je práce přínosem. Doporučuji ji proto k obhajobě u SZZ a hodnotím ji známkou B.
Student Jakub Jelínek se ve své bakalářské práci zabývá hodnocením fotobiologické bezpečnosti světelných zdrojů pro domácí použití. Toto téma je náročné a to zejména kvůli přesnému laboratornímu měření na spektroradiometrickém systému s dvojitým monochromátorem, které musí být schopné měřit nejen ve viditelné oblasti, ale také v oblasti UV a IR záření. Po teoretické a praktické stránce student splnil všechny body zadání. Práce je dobře strukturovaná a obsahuje nezbytnou rešerši fotometrických veličin, světelných zdrojů a fotobiologické bezpečnosti. V praktické části student vyčíslil a zhodnotil meze ozáření celkem pro 18 komerčně dostupných světelných zdrojů. Bakalářská práce potvrdila domněnku, že světelné zdroje pro použití v domácnostech a kancelářích nepředstavují žádné riziko z hlediska fotobiologické bezpečnosti. Bohužel práce nepřináší žádné nové poznatky nebo doporučení. Veškeré měření i zpracování proběhlo podle normy ČSN EN 62471. V teoretické části jsou některé fotometrické veličiny chybně definovány a ne všechny symboly veličin jsou v textu psané kurzívou. Z hlediska použité literatury student čerpá z kvalitních českých i zahraničních zdrojů. Nicméně v praktické části mohla být uvedena alespoň jedna přehledová tabulka s výsledky všech světelných zdrojů. Student také často používá nekorektní termíny, jako je například intenzita ozářenosti. V tabulkách parametrů světelných zdrojů mohl být uveden prostorový úhel, který světelný zdroj zaujímá vůči vstupní apertuře spektroradiometrickému systému. Po formální stránce kladně hodnotím přehlednost a návaznost jednotlivých kapitol. Bohužel kvalita některých obrázků mohla být lepší. Práce obsahuje několik málo stylistických a diakritických chyb. Nicméně I přes tyto nedostatky hodnotím práci velice kladně to zejména kvůli její praktické části, kdy naměřené a vypočítané hodnoty mohou být nadále využity v laboratoři světelné techniky. Práci doporučuji k obhajobě a hodnotím ji známkou B.
eVSKP id 119145