GRÖGER, M. Alternativy typů kladkostrojů [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2024.
Práce má název "Alternativy typů kladkostrojů", v úvodní kapitole nazvané druhy kladek čtenář marně hledá kladky vyrovnávací, vodící, trakční kotouče, lanáče. Dále je do kapitoly kladek z neznámých důvodů zařazen Archimedův kladkostroj s vágním popisem. V kapitole základní rozdělení kladkostrojů nejsou uvedeny kladkostroje se sudým a lichým převodem. Zde popisovaná hodnota únosnosti násobných kladkostrojů až! 800kg představuje téměř nulové studium autora v dané problematice. Obr. 4 "Kladkostroj násobený" (čím násobený) se dvěma kladkami" má ve skutečnosti kladky 4, autor se ani nestanovil technický popis a převodový poměr tohoto kladkostroje. Kladkostroje těchto principů se vyskytují v různých provedeních ve většině jeřábů, což autor zcela opomenul. Autor naprosto opomenul věnovat se patentovým rešerším. Je zde popisován pouze výběr muzeálních kousků, ale zcela nic o současných výrobcích jako je ABUS, LIFTKET, BRANO, KITO, GIGA,TOR, KRANTECHNIK, např. pákový kladkostroj a veliká řada jiných zajímavých alternativních typů, snadno dostupných na internetu, kde měl autor popsat funkci, parametry, převod. Westonův, Thomsonův a Wardův diferenciální kladkostroj - není objasněna samosvornost ani převodový stupeň. Druhy řetězů nemají popsán vztah ke kladkostrojům co do použití. Výpočtový návrh kladkostroje a kladek je proveden podle norem. Pevnostní výpočet pokud lze s opravdu velikou torenací akceptovat, pak rozhodně nelze akceptovat rovnice 5.25 a 5.27 s autorovou "úpravou" průřezu plochy. Výkres sestavy - provedení je solidní úrovně, zajištění příčníků pojistnými kroužky je méně vhodné. Pojistná destička matice háku poz. 16 se nazývá pero. Rozpiska nad rohovým razítkem má mít pořadí pozic zdola nahoru. Autor pro podklady své bakalářské práce využíval ve značné míře starší podobné bakalářské práce. Práce se musí odlišovat už dle slov názvu - "Alternativy typů kladkostrojů". Dle výsledků rešerše - viz slova zadání - byl navržen typický, nikoli alternativní kladkostroj. Tuto práci doporučuji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | E | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | E | ||
Vlastní přínos a originalita | E | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | E | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | D | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | C | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | D | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | C |
Předložená práce se zabývá konstrukčním návrhem diferenciálního kladkostroje. V úvodní části práce je zpracován přehled různých typů kladkostrojů s popisem funkce a využití. Následuje přehled typů řetězů používaných pro vertikální přepravu břemen. V další části je popsáno vlastní navrhované konstrukční řešení diferenciálního kladkostroje. Dále následuje část věnovaná návrhovým výpočtům kladkostroje. Poslední část práce je věnována pevnostním a kontrolním výpočtům. Součástí práce je i výkresová dokumentace (výkres sestavy kladkostroje) Zpracování práce je provedeno běžným a přehledným způsobem. Práce je původní. Student se při práci nevyhnul některým pochybením. K práci mám zejména tyto připomínky: - byť na str. 26 je uvedeno zdůvodnění volby typu kladkostroje, rešeršní část by měla být zakončena vlastním hodnocením (porovnání v grafu nebo tabulce) - občasné překlepy, typografické nedostatky - občas nevhodné formulace Celkově má práce dobrou úroveň a splňuje požadavky zadání. Pan Matěj Gröger ve své práci prokázal odpovídající znalosti studovaného oboru a tím i schopnost budoucí samostatné práce či pokračování v dalším stupni vysokoškolského studia. Práci doporučuji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | C | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | C | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | C | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | C | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | C |
eVSKP id 157066