MRTVÝ, B. Řízení synchronních pohonů [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2011.
U uvedené diplomové práce sestavil posudek vedoucího práce konzultant Ing. Dvořáček Martin. Student při řešení zadané diplomové práce prokázal výborné znalosti a schopnosti v oblastech modelování dynamických systémů, teorie řízení, řízení elektrických pohonů, identifikace a velmi dobře zvládnul komplikovanou technologii firmy B&R pro řízení pohonů, kterou ve své práci využíval. Při řešení úkolu student vytvořil matematický model soustrojí s dvěma synchronními motory, tento pro potřeby řízení vhodně zjednodušil. Vytvořený model porovnal s reálným přípravkem, který dále pro lepší shodu modelu identifikoval. Řízení těchto pohonů vhodně upravil a doplnil o algoritmy nutné pro dosažení požadovaných dynamických vlastností. Úspěšně také aplikoval další úpravy pro omezení vlivu teploty a statického tření. Pro potřeby ovládání a sledování přípravku doplnil výslednou aplikaci přehlednou vizualizaci. Při řešení jak teoretické části této práce, tak i praktických experimentech postupoval systematicky. Již od začátku věnoval práci zvýšené úsilí s přiměřenou účinností, a všechny její detaily řešil s patřičnou svědomitostí. Po vyjasnění zadání student pracoval samostatně a iniciativně. Konzultace se postupně zúžily jen na problémy zásadního charakteru, případně na potvrzení správnosti postupů, které student při řešení úkolů volil. Z nedostatků, zcela jistě kvalitní práce, lze vytknout chybějící ověření chování modelu s dynamickými vlastnosti vyššího řádu a to při řízení v uzavřené smyčce. Práce po odborné i formální stránce prokazuje inženýrské schopností a proto doporučuji práci k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění zadání | A | 45/50 | |
Aktivita během řešení a zpracování práce (práce s literaturou, využívání konzultací, atd.) | A | 20/20 | |
Formální zpracování práce | A | 20/20 | |
Využití literatury | A | 10/10 |
Zadání práce pana Mrtvého bylo po odborné i časové stránky adekvátní požadavkům v magisterském studijním programu. Zadání bylo koncipováno prakticky a získané znalosti lze pak dále uplatnit v praxi. Student zadání víceméně splnil. Práce je rozdělena do pěti kapitol. První se zabývá rozborem motorů a řídicích jednotek Acopos fy B&R. Ve druhé je rozebráno řízení synchronních motorů vektorově orientovaným řízením, uvedení matematických vztahů, ze kterých toto řízení vychází a řešení tohoto řízení v řídicích jednotkách Acopos. Ve třetí kapitole je popsána tvorba modelu synchronního motoru v prostředí Matlab/Simulink. Dále pak tvorba modelu celého systému a porovnání potřebných průběhů mezi modelem v Simulinku a reálným systémem. Ve čtvté kapitole student rozebírá řešení pro simulované chování technologie. Jsou uvedena grafická srovnání mezi fyzickým modelem a požadovanými přechodovými charakteristikami. V první části kapitoly 4 student rozebírá přechodové charakteristiky jednotlivých zadaných článků ve spojité oblasti a jejich diskretizaci. Je však otázkou, proč jsou všechny přechodové charakterisitky diskrétního systému zpožděny o jeden krok. V páté kapitole je pak popsána implementace a konečné chování simulovaných technoligií v porovnání s výstupy vytvořeného modelu. Dále pak je zde snaha o ověření vlastností vybraných regulačních algoritmů. V tomto případě je však nutno říci, že ověření proběhlo pouze s jedním regulátorem PI. Z průběhů je vidět, že regulace asi funguje, ale je zde průběh pouze jeden a pro jeden regulátor a jednu soustavu. Celkově student prokazuje, že se práci věnoval. Při přepočtu na strany, tak samotná práce studenta je na třicetipěti stranách a teorie na stranách šestnácti. Při tvorbě samotného simulačního modelu je zřejmé, že se snažil řešit různé problémy a úspěšně. Toto lze to vidět na průbězích žádaných přechodových charakteristik a přechodových charakteristik modelu. Co však v práci úplně postrádám a je součástí zadání, tak je alespoň krátký popis problematiky řízení pohonů, jejich použití atd. V tomto případě bych tímto bodem určitě celou práci začal, ale na samotnou odbornou úroveň práce to nemá až takový vliv. Práce je logicky členěna, na dobré lingvistické úrovni.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků zadání | C | 14/20 | |
Odborná úroveň práce | B | 40/50 | |
Interpretace výsledků a jejich diskuse | A | 18/20 | |
Formální zpracování práce | A | 9/10 |
eVSKP id 39408