HILL, P. Kompaktní město - aneb co nového se může ještě dít v Brně mezi nádražími [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. 2010.

Posudky

Posudek vedoucího

Havliš, Karel

Presentovaný návrh řešení je autorova vlastní alternativa prostorového uspořádání nové části města. Kriticky odmítnuté řešení podle územního plánu v podobě "developerské mřížky" podél tak zvaného bulváru, je nahrazeno novým prostorovým konceptem s geometricky orientovaným principem zástavby na bázi hexagonální sítě. Navržené funkční i prostorové uspořádání se zdá na první pohled spekulativní, v bližším poznání však má racionální jádro s věcnou argumentací. Návrh využívá brněnské specifiky vertikální diferenciace prostoru mezi nádražími, pohybu chodců na dvou úrovních ( 0 a +6 ) a aplikuje ji v celém řešeném prostoru. Vzájemně posunuté hexagonální schéma nabízí mnoho prostorových alternativ a zejména možnosti růstu dovnitř urbánní struktury v čase. Nově zakládaná struktura má otevřenou organickou formu a racionálním řízením rozvoje může nabídnout prostorovou alternativu srovnatelnou s výhodami spontánně rostlých kompaktních měst. Zajímavá idea, kterou autor nabízí k řešení je značně složitá, logicky z ní vyplývá jistá míra zjednodušení a schematičnosti prostorového vyjádření. Sympatická snaha je presentace utváření konkrétních veřejných prostorů a doložené věcné ukazatele. Otázky a náměty k obhajobě: 1.Bližší vysvětlení nově vytvářené sítě MHD s vazbou na stávající systém a úloha vlakotramvaje. 2.Princip růstu dovnitř a postupné rozvojové fáze, zásady urbánní strategie této nové části města

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Přístup studenta ke zpracování A Racionální, věcné uvažování s teoreticky podpořenými závěry
Navrhovaná známka
B
Body
85

Posudek oponenta

Palacký, Jiří

Práce je zpracována přesvědčivě v souladu požadavky, které si autor vymezil v zadání, zvláště v místě přímých vazeb na stávající nezpochybněné městské prostory Vaňkovky a Malé Ameriky.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Urbanistické řešení B Diplomová práce vychází ze správného návrhu, kterým autor potlačil přeurčené dopravní záměry města v území nashromážděné do dnešních dnů. Naopak návrh potlačil vazbu ve směru S-V vazbu na historické hodnoty území, které nahradil strukturou zástavby opodstatněné mimo rostlé město. Autor tento vytváří vlastní identickou strukturu místa a obrazu ideálního rostlého města, vazbou ve směru V-Z. Struktura zástavby a reliéfní uspořádání vychází z navrženého dopravního systému, který má blízko k rozmanitosti urbanistické struktury v širším navazujícím území. Zmenšení dopravní předprostoru nového nádraží , vzhledem k předprojektové dokumentaci stavby bude vyžadovat integraci nad nebo pod plochy určené pro železniční provoz.
Architektonické řešení B Práce nastavuje zrcadlo platnému řešení změny ÚP podle ŽUB, je jiným návrhem pro změnou polohy nádraží, který nechce prodlužovat uliční prostory k dálnici, odpovídající spojení Brna s Královým Polem. Autor vytváří návrhem ideální uspořádání posunuté hexagonální půdorysné osnovy a vertikální integrací různých funkcí, intenzivně využitelné kompaktně zastavěné území, které segreguje hlavní pěší tah na zvýšenou úroveň . Struktura vlastního řešeného území s různě zastavěnými plochami na terénu a úrovni +6m, umožňuje vytvořit lidské měřítko stavebních bloků, je výzvou pro pěší pohyb v území. Funkční uspořádání rozhodujících jádrových ploch obchodu a sportu je možné, za předpokladu omezených kapacit, které nebudou mít zvýšené nároky na veřejně přístupné a volné plochy. V území je navržen malý podíl zeleně ve vnitroblocích.Ztvárnění nábřeží s odhlédnutím k technické náročnosti je oživením vazby na řeku
Provozní řešení A Hexagonální jádro vložené do struktury katastru Trnitá je možným řešením pro pohyb pěších - motorové dopravy - i když trochu na obtíž provozu kolejové MHD. Toto teoreticky správné řešení navázalo na trasu Opuštěné, které návrh ponechává význam malého městského okruhu, s tím, že trasování středního okruhu je možné vyloučit z území. Obsluha území a tvorba uličního prostoru odpovídá zklidnění dopravy.
Technicko konstrukční řešení C Pro práci nebyly k dispozici stávající technické limity, ( přístupné na internetu od 12/2008), které by byly omezení, pro využití území. Technické řešení veřejných prostorů na minimálních rozměrech bude složitější z hlediska zajištění požární bezpečnosti staveb, ale je technicky řešitelné stejně jako stavebně konstrukční řešení, které umožní nepravidelné a složitější prvky.
Formální úroveň A Práce je sestavena přehledně, a je z ní patrný jasný názor autora, i když v textech myšlenkový postup není tak přesvědčivý . Pro urbanistickou práce postrádá citlivější vazbu na hodnoty v širší okolní, ale v detailech práce prokazuje představu tvorby veřejných prostorů . Grafická úroveň práce je velmi dobrá.
Navrhovaná známka
B
Body
88

Otázky

eVSKP id 31989