HRABOVSKÝ, M. Kolekce nástrojů pro zjednodušení tvorby herních assetů v Blenderu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií. 2023.
Výsledný addon poskytuje řadu užitečných nástrojů a splňuje zadání práce. Autor byl během řešení více aktivní až ve druhém semestru, deficit se mu však podařilo zdárně dohnat.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Informace k zadání | Autor provedl průzkum problematiky návrhu a tvorby herních assetů, kde využil také vlastních zkušeností a zkušeností ostatních vývojářů. Na základě této analýzy navrhl a implementoval addon, který ulehčuje vybrané postupy při tvorbě 3D modelů pro herní využití. Tento addon tak značně redukuje potřebný čas pro vybrané úlohy. Implementace nezahrnuje komplexní algoritmy, ale pokrývá větší množství jednodušších problémů. Práce byla tedy lehce náročnější. Addon splňuje zadání a jeho užitečnost byla potvrzena v provedeném měření. | ||
Práce s literaturou | Autor vyhledal a použil relevantní literární zdroje. | ||
Aktivita během řešení, konzultace, komunikace | Konzultace probíhaly pravidelně spíše ke konci práce. V prvním semestru byla konzultační aktivita nízká. Autor však ve druhém semestru zvýšil pracovní tempo, prezentoval a konzultoval postupně vznikající nástroje. | ||
Aktivita při dokončování | Textová i implementační část práce byla dokončena včas a konzultována ve více iteracích. | ||
Publikační činnost, ocenění | Addon je volně dostupný na internetu a podle měření vzbudil zájem u některých testerů, kteří mají v plánu jej využívat. |
Silnou stránkou práce je realizační část, kde student prokázal svoje znalosti a schopnosti a realizoval projekt nadprůměrného rozsahu, který je použitelný v praxi, což je podpořeno testováním na šesti uživatelích. Slabší stránkou práce je textová část, která dosahuje průměrných kvalit. Celkově tak navrhuji hodnocení práce B-84 bodů .
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Náročnost zadání | Zadání složitostí nevybočuje ze standardu fakulty. Zároveň dává studentovi flexibilitu realizovat projekt různé složitosti a různé náročnosti. | ||
Rozsah splnění požadavků zadání | Cíle práce byly dosaženy. Výsledkem je addon pro populární nástroj Blender, který byl úspěšně testován šesti uživateli. | ||
Rozsah technické zprávy | Rozsah technické zprávy má standardní rozsah. | ||
Prezentační úroveň technické zprávy | 72 | Zpráva má logickou strukturu. Nicméně 3. a 4. kapitola působí dojmem jakéhosi umělého roztržení jednoho tématu na dvě než jako dvě témata návrh a implementace. Pod tématem návrh se ve 3. kapitole skrývá spíše jen uživatelský popis funkcionality a její GUI. Ve čtvrté kapitole Implementace se pak nehovoří tak moc o implementaci, jako spíše o uživatelském použití nástroje, a pak jak daná věc funguje. Práce tak v tomto smyslu lehce nabývá styl spíše technické dokumentace než bakalářské práce. Práce se na mnoha místech vyjadřuje nepřesně. Uvádím několik příkladů: Strana 3: "Každá hra sa skladá z programu, ktorý ju ovláda, zvukov a vizuálnej stránky" - věta je poněkud vágní a zamlčuje fakt, že hra se může skládat i z dalších typů dat, jako například kolizní modely či data vztahující se k chování objektů, atd. Strana 4: "V prvých videohrách boli zmeny úrovne detailov veľmi viditeľné" - v prvních videohrách se úrovně detailů pravděpodobně nepoužívaly a za druhé v prvních hrách, které úrovně detailů začaly používat, mohla být změna detailu buď dobře udělaná, aby změna nešla vidět, nebo mohly používat algoritmus plynulé změny detailu (ROAM,...). Tvrzení by tedy pravděpodobně chtělo trochu přeformulovat a zjemnit. Strana 6, obr. 2.4: "Rozdielne druhy bounding boxov. V smere zľava doprava sa zvyšuje kvalita, lepšie opísaná geometria objektu, ale zároveň aj narastajúci čas a pamäťová náročnosť na výpočet kolízie" - Věta není obecně pravdivá. Výpočet optimální "bounding sphere" není triviální a výpočet AABB může tak být podstatně jednodušší. Rovněž pro mnohá tělesa může bounding sphere být optimálnějším řešením než bounding boxy. Strana 11: "Textúry sa vytvárajú umelo pomocou odtieňov sivej a jednoduchých osvetľovacích trikov namiesto toho, aby sa jednotlivé nerovnosti a praskliny museli vytvárať ručne." - Nerovnosti a praskliny se nemusí vytvářet ručně, ale i za pomoci automatických nástrojů. Nicméně autor chtěl pravděpodobně vyjádřit jinou myšlenku, že nerovnosti nemusí být zapečeny do geometrie tělesa a navyšovat tak výkonové a paměťové nároky, ale mohou být imitovány za pomoci textury a jednoduchých osvětlovacích triků. Na některých místech se objevuje poněkud nepovedené vyjádření, např: Strana 3: "Vývojárom hry môže byť programátor, zvukový dizajnér, umelec, dizajnér a mnoho ďalších rolí" - dvakrát použití slova dizajnér v jedné větě. Naopak pozitivně hodnotím využívání obrázků pro demontraci tématiky. Celkově hodnotím prezentační úroveň jako dobrou, odpovídající průměru, 72 bodů. | |
Formální úprava technické zprávy | 80 | Jazykovou stránku práce ve slovenském jazyce nemohu posoudit. Z pohledu úpravy práce, autor vhodně používá různé typografické prvky, včetně výčtů, galerií obrázků a poznámek pod čarou. Odkazuje se na obrázky a uvádí reference do použité literatury. Naopak se neodkazuje na rovnice, ač jsou vhodně očíslované. Za nevhodné považuji začínat po rovnici navazující vedlejší větu velkým písmenem: "Kde jednotlivé parametré znamenajú" (rovnice 2.2, 2.3, 2.4, 2.5, 3.1, 4.1, 4.2, 4.3). Na četných místech v práci se vyskytují typografické chyby, které by pravděpodobně odstranilo důkladnější pročtení: Strana 3: "manipulovať s hernými prvkami,je možné" - chybí mezera za "," Strana 7, nadpis: "2.2.2 Váhay vrcholov" - pravděpodobně překlep z "Váhy vrcholov" Strana 7: "Vzhľad textúr a výsledný materál sú zobrazené na obrázku 2.6" - chybí tečka za větou Strana 13: "ktoré pôsobia na užívateľa ako ručne maľované štetcom" - rozdělení odstavce uprostřed věty Strana 13: Poznámka pod čarou číslo 3 nemá v textu referenci Strana 16: "bublinkove ho" - překlep Strana 16: "Skinned mesh je mesh, ktorý má váhu kostí." - Úsměvná věta, které rozumí jen ten, kdo se orientuje v problematice. Strana 23, poznámka pod čarou 9 - označení obrázku považuji za nešťastné, neboť číslovka 9 u tak velikého obrázku není výrazná a splývá s označením osy x. Preferoval bych dát toto označení do popisu obrázku. Strana 30: "3.2 Simple Character Generator Je to nástroj, ktorého úlohou je vygenerovať jednoduchý charakter, ktorý je použiteľný v hernom engine." - Tato první věta celé sekce, které tak trochu chybí podmět, se zřejmě odkazuje na nadpis, což nepovažuji za šťastné. Dále se zde používá cizí slovo character, které není nikde v předchozím textu definováno ani vysvětleno. Navíc, dá se říci, že první věta oproti nadpisu vpodstatě nic neříká. Strana 54: "Výsledky nástrojov je možné vidieť na obrázkoch v sekcii B." - Doporučuji spíše: ... na obrázkoch v příloze B. Celkově hodnotím formální úpravu jako dobrou, 80 bodů. | |
Práce s literaturou | 82 | Práce cituje 16 zdrojů, z nichž přibližně půlka jsou knižní publikace nebo články v renomovaných vědeckých časopisech či konferencích. Práce tyto zdroje cituje, ač spíše ve skromném stylu. | |
Realizační výstup | 90 | Realizační výstup je z velké části implementován v Geometry Nodes a dalších vnitřních systémech software Blender. Z menší části je pak vytvořen v jazyce Python. Bylo realizováno množství nástrojů, například Snow Generator, Simple Character Genrator, práce s texturama a Mesh Tools. Student prokázal porozumění problematice a schopnost zorientovat se ve složitém tématu programování v Blenderu. Rozsah práce hodnotím jako nadprůměrný. | |
Využitelnost výsledků | Práce, dle studentových slov, vznikla na popud realné potřeby mezi některými uživateli Blenderu. Tato práce je pak odpovědí na existující nedostatek a je tak naděje, že bude používána ostatními členy blenderovské komunity. Samotná práce pak byla testována na 6 uživatelích a shromážděna zpětná odezva, která se zdála být pozitivní. Práce byla zpřístupněna zdarma na internetu na serveru Gumroad ( https://lkaminco.gumroad.com/l/lkatools ) vyžadující pouze emailovou registraci. |
eVSKP id 143506