BUCHTA, M. Sudoku - algoritmizace řešení [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2013.

Posudky

Posudek vedoucího

Mézl, Martin

Student Martin Buchta se ve své bakalářské práci věnoval algoritmizaci metod pro řešení hry Sudoku. V teoretické části práce je popsána definice hry samotné a metody pro její řešení - algoritmy založené na lidském usuzování a rekurzivní algoritmy. V praktické části byly vybrané algoritmy realizovány a ověřeny pro řešení jednotlivých úloh. Práce byla v souladu se zadáním doplněna o grafické rozhraní, které obsluhuje navržené funkce a dále umožňuje zadávání uživatelských zadání. Součástí práce je také modul pro detekci zadání pomoci webkamery. Tato detekce je založena na obrazové transformaci, detekci mřížky zadání a detekce čísel. Samotná detekce čísel je založena na vzájemné korelaci s uloženými vzory. V závěru je diskutována efektivnost navržených algoritmů. Student pracoval samostatně a svůj postup pravidelně konzultoval. Na práci kladně hodnotím samostudium a implementaci automatické detekce čísel, která je nad rámec bakalářského studia. Všechny algoritmy jsou funkční a optimalizovány z hlediska výpočetní náročnosti. Po formální stránce je práce na výborné úrovni. Celá práce včetně dílčích obrázků zadání Sudoku je vysázena v prostředí LaTeX. Zadání práce je splněno v celém rozsahu, práci doporučuji k obhajobě a hodnotím známkou výborně (A - 98 bodů).

Navrhovaná známka
A
Body
98

Posudek oponenta

Sekora, Jiří

Tématem práce pana Martina Buchty je algoritmizace řešení hry Sudoku. Téma je velmi zajímavé a studentem je velmi dobře a přehledně zpracováno. Student se v práci seznamuje s eliminačními a dosazovacími algoritmy, které jsou ekvivalentem inference u lidí, a na názorných příkladech demonstruje princip těchto algoritmů. V práci používá algoritmus Brute force. Zde musím mírně nesouhlasit se zařazením mezi rekurzivní algoritmy - algoritmus Brute force není z principu jeho funkce rekurzivní, student jej ale v práci používá v rekurzivním volání, což jej při řešení Sudoku činí jistě velmi rychlým a efektivním. V závěru práce bych uvítal srovnání řešení sudoku pomocí algoritmu Brute force a algoritmu Brute force v modifikaci v rekurzivním volání. Myslím, že výsledky, tj. počet kroků řešení i časová náročnost řešení by byly velmi zajímavé. V práci musím velmi ocenit, jak erudovaně student vyřešil rozpoznávání podobných čísel. Po formální stránce je práce na velmi vysoké úrovni, použitá literatura je řádně odkazována. Obrázky v práci uvedené výborně doplňují popis algoritmů. Předloženou práci pana Martina Buchty hodnotím známkou "výborně" / A a přikládám otázky.

Navrhovaná známka
A
Body
95

Otázky

eVSKP id 65368