PROCHÁZKA, V. Výpočtová analýza odpružení elektromobilů [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2019.

Posudky

Posudek vedoucího

Hejtmánek, Petr

Práce pana Procházky zabývající se odpružením elektrických osobních vozidel je částečně rešeršního a částečně výpočtového charakteru. V rešeršní části jsou popsány základní koncepce elektrických vozidel a vymezeny základní hmotnostní parametry a parametry pneumatik jednotlivých koncepcí. Výpočtová část se věnuje sestavení matematického modelu a výsledkům mnoha simulací. Za největší přínos práce lze jednoznačně označit výsledky simulací, které kvantifikují rozdíly v chování různých koncepcí vozidel. Drobné nedostatky jsou ve slabším stylistickém zpracování a ve formátování textu, jelikož se občas v jednom odstavci nahodile mění velikost a font textu. Z odborného pohledu by bylo vhodné, místo popisování samotného chování konkrétního vozidla na základě výsledků simulací, spíše vysvětlit důvody rozdílů například na základě sil působících v průběhu manévru. Student pracoval na zadaných úkolech velmi samostatně, především sám vytvořil i kompletní výpočtový model odpružení. Výsledkem jeho úsilí je kvalitní bakalářská práce s hodnotnými poznatky.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání B
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry C
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii
Logické uspořádání práce a formální náležitosti C
Grafická, stylistická úprava a pravopis C
Práce s literaturou včetně citací B
Samostatnost studenta při zpracování tématu A
Navrhovaná známka
B

Posudek oponenta

Blaťák, Ondřej

Bakalářská práce pana Procházky je zaměřena na výpočtovou analýzu odpružení elektromobilů. Rešeršní část přináší rozbor konstrukce některých elektromobilů, jako zástupců různých kategorií koncepce pohonu. Následně je stručně rozebrána kategorie odpružení, jako základního vstupu později použitého v práci a je představen čtvrtinový model. Hlavní těžiště práce ovšem leží v samotné výpočtové analýze různých koncepcí pohonu elektromobilů (klasický elektromotor, motory v kolech), případně dalších parametrů a jejich dopadu na jízdní bezpečnost a jízdní pohodlí vozidla. Tato práce je zpracována velice přehledně a výsledky jsou jistě zajímavé. Je trochu na škodu, že pro volbu tuhosti pružiny (jako vstupu modelu) byla volena hodnota pravděpodobně vycházející ze vztahu pro optimální hodnotu pro minimální rozptyl dynamické síly. Výsledné vlastní frekvence odpružené hmoty jsou potom velice vysoké a v reálném vozidle by takovéto tuhosti jistě použity nebyly s ohledem právě na jízdní komfort. Srovnání vozidel potom nemusí být zcela vypovídající. Výsledný trend by tato skutečnost pravděpodobně nezměnila. Jednotlivé výstupy mohly být možná lépe analyzovány, takto se jedná spíše o popis výsledků než o snahu zobecnit jednotlivé závěry. Přes výše zmíněné nedostatky je práce na velice dobré úrovni, přináší zajímavé informace a je pro případné čtenáře jistě přínosná. Po grafické stránce je práce na dobré úrovni. Stylistické stránce lze vytknout některé překlepy či chybějící slova.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod C
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii B
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací A
Navrhovaná známka
B

Otázky

eVSKP id 116860