ŽUŠKA, M. Asynchronní motor se stíněným pólem [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2008.

Posudky

Posudek vedoucího

Hájek, Vítězslav

Jednofázový asynchronní motorek se stíněným pólem je konstrukčně jednoduchý, nepotřebuje žádné další vinutí pro rozběh a používá se v celé řadě aplikací, i když parametry nejsou nijak vynikající. Účelem práce bylo, mimo jiné, porovnat parametry při napájení ze sítě a z akumulátoru přes měnič - pro event. použití v automobilovém průmyslu. Toto zadání bylo splněno.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění zadání A 50/50
Aktivita během řešení a zpracování práce (práce s literaturou, využívání konzultací, atd.) A 20/20
Formální zpracování práce A 20/20
Využití literatury A 10/10 Jednofázový asynchronní motorek se stíněným pólem je konstrukčně jednoduchý, nepotřebuje žádné další vinutí pro rozběh a používá se v celé řadě aplikací, i když parametry nejsou nijak vynikající. Účelem práce bylo, mimo jiné, porovnat parametry při napájení ze sítě a z akumulátoru přes měnič - pro event. použití v automobilovém průmyslu. toto zadání bylo splněno.
Navrhovaná známka
A
Body
100

Posudek oponenta

Koláčný, Josef

Předložená práce obsahuje 46 stran textu, tabulek, obrázků, grafů včetně Literatury a čtyřstrannou Přílohu s CD . Obsahově je členěna na tři části : teoretickou , experimentální a na možnost aplikace motorku v automobilovém průmyslu. Teoretická část je uvedena ve velmi stručné podobě s relativně náročnou matematickou reprezentací a diskrétní transparentností , vyžadujícího teoreticky fundovaného čtenáře. Experimentální činnost se soustředila na dva typy motorků s měřením jejich typických charakteristik v laboratorním prostředí s určeným přístrojovým vybavením. Následující grafické průběhy charakteristik vypovídají o vlastnostech tohoto motoru . Další tabelárně uspořádané parametry jsou dopočítávány. Zatímco předchozí testy se děly s napájecím síťovým napětím, je poslední třetí část práce spojena s testováním sledovaných dvou strojů ve stavech napájení z měniče DC / AC. Autor se snaží , po předchozím srovnání, nabídnout možnosti uplatnění v automobilovém průmyslu. K práci mám následující dotazy a připomínky : Str. 15. Obr.1. je neúplný. Kde je druhý stíněný pól ? Str. 19. Co jsou to "bicirkulární kvartiky " ? Str.27. Obr.10. Charakteristika naprázdno podle teorie. Podle jaké teorie ? Str.31. "Tyto ztráty dostaneme změřením odporu vinutí ". Toto tvrzení je nepřesné. Str.33. " U tohoto motorku napájeného ze sítě je charakteristika naprázdno přesnější, protože jsme se dostali na skluz 2%." V porovnání s čím je přesnější ? Str.34. V čem vidíte výhodu aplikace tohoto typu motorku oproti DC motorkům při pohonu ventilátoru ? Str.34. Proč byl zvolen motorek A24NL262 pro testování napájení z autobaterie, když nevyhovoval při napájení ze sítě ? Str.34. Jaký typ měniče napětí z 12V DC na 230V AC byl použit, jaká výstupní frekvence byla použita pro napájení motorů ? Postrádám časové průběhy napájecího napětí a schéma zapojení jednotlivých měření včetně seznamu použitých přístrojů a zařízení.Vzhledem k výskytu vyšších harmonických je nutno brát údaje některých veličin jako orientační. Cíl práce byl splněn, vyskytují se drobné nepodstatné grafické nesrovnalosti , grafická i jazyková stránka jsou na dobré úrovni, získané výsledky mohou být úspěšně využity v laboratorní výuce bakalářského i magisterského studia a mohou sloužit jako výchozí podklady pro další výhledy jejich aplikace v automobilovém průmyslu.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků zadání A 18/20
Odborná úroveň práce B 40/50
Interpretace výsledků a jejich diskuse C 15/20
Formální zpracování práce A 9/10
Navrhovaná známka
B
Body
82

eVSKP id 13335