CHURINA, I. Fyzikálně-chemická charakterizace půdních huminových látek izolovaných z hnědozemě modální [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta chemická. 2023.
Studentka Iuliia Churina se ve své bakalářské práci zabývala studiem přírodní organické hmoty resp. huminových látek, které byly izolovány z půdní matrice hnědozemě modální. Lokalita pro odběr neporušených půdních vzorků byla nedaleko městyse Podolí, jihovýchodně od města Brna. Na tomto místě musím konstatovat, že se studentka chopila poměrně nelehkého úkolu, jelikož fulvinové kyseliny byly izolovány ze dvou různých půdních horizontů, což mimo jiné má za následek významné časové prodloužení experimentální činnosti. To můžeme například vidět na samotné izolaci této vodorozpustné organické frakce HL, kdy dochází k její specifické adsorpci na povrchu hydrofobní pryskyřice DAX, kdy proces adsorpce/desorpce se nedá nikterak urychlit a je přednostně dán geometrií použité kolony. Hlavní důraz byl kladen na získání velmi čistých frakcí HK a FK, které by vynikaly nízkým obsahem anorganických příměsí a kontaminujících složek rozpuštěné organické hmoty. Po získání jednotlivých frakcí HL, a to zejména těch, které vynikají svoji biologickou aktivitou v půdním ekosystému, a tak je následně studentka studovala pomocí celé řady instrumentálních technik, které vycházejí z termických a spektrometrických metod. V průběhu experimentální činnosti zvláště pak při izolaci a následném přečištění jednotlivých frakcí HK a FK, studentka prokázala velmi dobrou experimentální zručnost, samostatnost, a také trpělivost, kdy k jednotlivým úkolům přistupovala velmi pečlivě a zodpovědně. Dále díky bohaté literární rešerši a zejména studiu nesčetné řady odborných článků byly studentkou velmi dobře řešeny některé problémy, které se během složité izolace vyskytly. Velmi oceňuji, že se studentka při psaní této práce nebála samostatně interpretovat získaná experimentální data, zvláště pak z infračervené spektrometrie a následně je propojovat do konzistentních závěrů v diskuzi výsledků. Dále oceňuji, že studentka si velmi dobře osvojila vyhodnocování naměřených dat pomocí programu Origin, který jak se domnívám není vyučován v rámci bakalářského studijního programu na naší fakultě. Tím je rovněž spojena poměrně časově náročná modelace EEM fluorescenčních spekter. To, vše však bylo studentkou zvládnuto na velmi vysoké úrovni. Konzultací bylo studentkou využíváno v plné míře až nadstandardně. Díky těmto pravidelným schůzkám měl vedoucí velmi dobrý přehled o pokračování a směřování této BP. Dále bych rád pochválil studentku za velmi dobře zvládnutou jazykovou stylizaci a formulaci vět, odstavců atd., a to zejména proto, že studentka není rodilou mluvčí našeho mateřského jazyka. Celkově musím konstatovat, že se mi s Iuliií Churinou velmi dobře spolupracovalo. Předloženou bakalářskou práci doporučuji k obhajobě a hodnotím ji stupněm „Výborně (A)“.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Kvalita zpracování výsledků | A | ||
Interpretace výsledků, jejich diskuse | A | ||
Závěry práce a jejich formulace | A | ||
Využívání konzultací při řešení práce | A | ||
Celkový přístup k řešení úkolů | A | ||
Splnění požadavků zadání | A | ||
Studium literatury a její zpracování | B | ||
Využití poznatků z literatury | A |
Autorka se zabývala charakterizací huminových a fulvinových kyselin, které izolovala z hnědozemě modální. Práce ukazuje, že autorka získala základní znalosti o problematice a že se v ní dobře orientuje. V textu se sice objevují drobné odborné nepřesnosti, ale nejsou zásadní pro pochopení sdělení. Navíc je potřeba vyzdvihnout kvalitu psané češtiny s ohledem na to, že se nejedná o autorčinu mateřštinu. Výsledky metod jsou kvalitně vyhodnoceny a interpretovány, ale schází mi jejich propojenost z jednotlivých metod. Autorka tak nediskutuje, jak se jednotlivé analýzy vzájemně podporují ve svých závěrech. Obdržené výsledky mohly být rovněž porovnány se současnou odbornou literaturou. Navzdory těmto výtkám považuji práci za precizně zvládnutou.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků zadání | A | ||
Logické členění práce | A | ||
Kvalita zpracování výsledků | A | ||
Interpretace výsledků, jejich diskuse | B | ||
Využití literatury a její citace | B | ||
Úroveň jazykového zpracování | A | ||
Formální úroveň práce – celkový dojem | A | ||
Závěry práce a jejich formulace | A |
eVSKP id 149044