SOVIŠ, J. Bezsnímačové řízení střídavých motorů na platformě STM32 [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2021.

Posudky

Posudek vedoucího

Pohl, Lukáš

Vypracovaná diplomová práce rozšiřuje již dříve řešenou problematiku bezsnímačového řízení motorů v oblasti nízkých otáček o implementaci na mikrokontroléru STM. Řešení tohoto tématu si student vhodně rozvrhl a již od začátku tématu věnoval potřebné množství času. O aktuálním stavu student informoval na pravidelných konzultacích. Ke konci řešení se student, ne zcela svým přičiněním, dostal do mírné časové tísně. Problém spočíval především v hledání vhodného nastavení koeficientů regulátorů/estimátorů (podmíněně stabilní systém, více stupňů volnosti nastavení). Nalezené řešení tohoto problému je v práci logicky popsáno a je plně v souladu s předloženou teorií. Formální stránce práce bych vytknul nekonzistentnost slohu jednotlivých kapitol, na kterém je vidět že byly kapitoly psány ve velkém časovém rozptylu a bylo jim věnováno různé množství času. Celkově práci a přístup studenta hodnotím A 91 bodů.

Navrhovaná známka
A
Body
91

Posudek oponenta

Veselý, Libor

Předložená diplomová práce se zabývá problematikou bezsnímačového řízení synchronních motorů s permanentními magnety (PMSM) v oblasti nízkých otáček. Zadání lze považovat po stránce teoretické i časové za náročné. Práce je logicky a přehledně rozdělena do devíti kapitol, které mají odpovídající rozsah. Trochu nelogicky nalezneme popis použitých transformací souřadnic až za matematickým modelem PMSM, přestože jsou pro odvození matematického modelu klíčové. Po grafické stránce je práce na výborné úrovni, přesto bych zlepšil kvalitu některých obrázků. V textu práce nalezneme některá podivná tvrzení. Cituji ze strany 17: „Motor následně získá schopnost rychlého zrychlení a zpomalení.“ nebo starna 21: „U motoru s magnety uloženými uvnitř rotoru (internal permanent magnet) se mění vzduchová mezera v dráze magnetického toku v závislosti na poloze rotoru.“ Přes drobné nedostatky práce musel diplomant proniknout do složité problematiky vektorového řízení elektrických pohonů, což vyžaduje výbornou orientaci v dané problematice. Největším přínosem diplomové práce je implementace navrženého algoritmu na platformě STM32 a praktické ověření funkčnosti zvoleného přístupu. Práce s literaturou je na velmi dobré úrovni. Zadání diplomové práce bylo splněno ve všech bodech. Práce svědčí o inženýrských schopnostech studenta a doporučuji ji k obhajobě. Navrhuji hodnocení B-88.

Navrhovaná známka
B
Body
88

Otázky

eVSKP id 134839