BEGÁŇ, M. Kočka šrotového jeřábu - otočná část [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2021.

Posudky

Posudek vedoucího

Škopán, Miroslav

Diplomová práce se zabývá konstrukčním návrhem otočné časti jeřábové kočky šrotového jeřábu s nosností 110 000 kg. Autor technickou zprávu rozčlenil na tři hlavní části – návrh mechanismu zdvihu s velmi rozsáhlým návrhem lana, mechanizmu otoče a návrh prostorové traverzy. Veškeré výpočty jsou provedeny v souladu s platnými ČSN EN pro jeřáby, případně aktuální literaturou. Součástí práce je i částečná výkresová dokumentace zahrnující sestavu celé jeřábové kočky a podsestavu mechanismu zdvihu. Práce je v části technické zprávy zpracována velmi pečlivě a podrobně, v části výkresové postrádám podrobnější propracování. Autor se v práci i přes její velmi solidní úroveň dopustil některých dílčích drobných chyb spíše formálního charakteru. Konkrétně mám připomínky k: - drobné gramatické chyby, - přivaření plechu na vnitřní stranu bubnu pro zvýšení délky závitu nepovažuji za vhodné, protože v místě závitu se plech s bubnem pouze dotýkají, což bude činit problém jak při vrtání, tak i výrobě závitu, - v kap. 4.7 je spočtena doba rozběhu pro podmínku, aby zrychlení nepřesáhlo hodnotu 0,1 m/s2. V kap. 4.8 pro brzdu tato podmínka dodržena není a tomu odpovídají krátké doby brždění (rov. 105 a 106) – tato skutečnost není nikde v práci vysvětlena, - na výkresech sestavy jeřábové kočky i mechanismu zdvihu chybí značné množství os, - výkresy obou sestav jsou relativně málo propracovány Předložená práce je rozsáhlá a původní a splňuje požadavky zadání. Má i přes výše uvedené drobné výhrady celkově nadprůměrnou úroveň. Diplomant ve své práci prokázal velmi dobrou znalost studovaného oboru a schopnost budoucí samostatné konstruktérské práce. Práci doporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání B
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita A
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii B
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací A
Samostatnost studenta při zpracování tématu A
Navrhovaná známka
B

Posudek oponenta

Basista, Filip

Po prostudování diplomové práce Bc. Mateje Begáňe lze říci, že se jedná o práci na velmi dobré úrovni. Z diplomové práce je patrno, že se autor výborně orientuje v základních výpočtech jeřábové techniky, má přehled o jeřábových normách a dobře zná sortiment strojních dílů pro pohony jeřábů. Textová část práce je dle mého názoru zpracována přehledně a ve většině případů věcně správně. Požadavky uvedené v zadání byly kompletně splněny. Kladně hodnotím návrh jednotlivých dílů dle souboru norem ČSN EN 13001. Vytknout lze pouze velký stránkový rozsah práce a některé nepřesnosti, které uvádím níže v připomínkách. Výkresová část je značně zjednodušená. Obsahuje pouze sestavu mechanizmu zdvihu a hlavní sestavu kočky. Pokud se práce zabývá návrhem zdvihu, otáčení a návrhem traverzy, je nutné vypracovat sestavy ke všem těmto mechanizmům, popř. také doplnit nějaký detailní výrobní výkres, tak aby bylo možné posoudit autorovu dovednost technického kreslení (např. výkres lanového bubnu). Připomínky k textové části: (3) – je dobré uvažovat i s hmotností samotného lana. (17) – u jeřábů s klasickým řízením bez frekvenčních měničů je nutné volit přísnější třídu pohonu, a to HD1. Zvolená třída HD4 odpovídá pohonům s řízením rychlosti pomocí frekvenčních měničů, což u tohoto jeřábu není. (36) – u výpočtu na únavu bych neuvažoval s max. silou v lanové větvi, která je stanovena na základě posunutého těžiště břemena. Těžiště je při každém zdvihu nového koryta posunuté někam jinam a je tedy max. silou namáhána vždy jiná větev lan. (41) – souč. spektra zatížení vychází podezřele nízký. Když vezmu v úvahu ISO 4301/1, tak pro stav zatěžování L3 je souč. spektra min. 0,5. Str. 44 – úhel náběhu musí být co možná nejmenší, aby nedocházelo k opotřebování drážek a lan. Uvažovat s hodnotou 3,5°je špatně. (56) – je dobré uvažovat i vlastní hmotnost bubnu. Str. 56 – uvedené parametry motoru neodpovídají zatěžovateli 60%, ale zatěžovateli 100%. Pro zatěžovatel 60%, se kterým je nutné počítat, budou hodnoty vyšší (výkon, moment). (98) – motor je značně předimenzován. Bylo by vhodné zvolit 6pólový motor velikosti 315 (např. fa VEM). Při návrhu je nutné posuzovat i ekonomické hledisko, které je v praxi velmi podstatné. Str. 69 – u bubnové spojky je nutné kontrolovat i otlačení pera. Je velmi pravděpodobné, že bude nutné použít 2 pera. (113) – z hlediska životnosti valivé plochy je vhodné volit pouze zušlechtěná kola. (128) – při vedení otáčení pomocí vodících kol je souč. přídavných odporů zbytečně velký. Připomínky k výkresové části: V sestavě zdvihu chybí základní kóty, jako např. kóty připojovacích rozměrů jednotlivých dílů, základní kóty lanového bubnu atd. Není možné umístit motor zdvihu a jeho stoličku přímo nad lanové kladky. Kladky by nebylo možné namontovat popř. demontovat.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod C
Vlastní přínos a originalita C
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry C
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii C
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací B
Navrhovaná známka
C

Otázky

eVSKP id 129437