SOCHOR, A. Realizace šablony závěrečných prací v LATEX [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2023.
Výstupem hodnocené bakalářské práce bylo vytvořit univerzální šablonu pro bakalářské, diplomové a disertační práce v systému LaTeX. Součástí této práce bylo rovněž zahrnout srozumitelný popis používaných LaTeX příkazů v této nové šabloně, včetně jejich příkladů použití. Tato práce tak měla sloužit pro širokou veřejnost, a nejen pro specializované odborníky. Samotná vypracovaná bakalářská práce je vlastně nedílnou součástí vytvářené šablony. Bakalářskou práci na téma “Realizace šablony závěrečných prací v LATEX” hodnotím jako velmi kvalitní, inovativní a vysoce prospěšnou pro širokou komunitu uživatelů. Student ji zpracoval velmi pečlivě a použil i novější překladač do PDF s přehledným kódem LuaLaTeX. Práce má pečlivě zpracovanou rešerši editorů LaTeX kódu s výběrem vhodných editorů. Tato rešerše pomůže uživatelům vybrat si editor, který nejlépe vyhovuje jejich potřebám a způsobu práce. Autor sice při hodnocení zapojuje více i své zkušenosti s těmito editory, ale to v tomto případě je lepší řešení než strohé konstatování pozitiv/negativ. Šablona je velmi dobře okomentovaná. Dokument obsahuje velmi dobře okomentované příkazy, uváděné i s příklady použití s popisem šablony i uživatelských maker v LaTeX. Tuto bakalářskou práci je rovněž možno využít jako referenční příručku uživatele, která poskytuje ucelený přehled o možnostech šablony a jejím použití. Autor tak splňuje i všechny vytýčené cíle. Je patrné, že se jedná o velmi rozsáhlou a časově náročnou práci s programovým kódem. Student musel prozkoumat mnoho různých aspektů tvorby šablon v LaTeX a pečlivě je implementovat do svého kódu. Výsledkem je velmi kvalitní a ucelená šablona, která usnadňuje práci s LaTeX. Šablona má vysoký potenciál stát se oficiální šablonou nejen na VUT, ale i na jiných univerzitách, kde může nahradit dosavadní běžně užívané šablony používající překladač pdfLaTeX. Tato inovativní šablona může vést nejen ke zlepšení typografické kvality závěrečných prací, ale i usnadnění práce studentům. Práce je opravdu výjimečná a ukazuje, jak mohou inovace ve zpracování dokumentů vést ke zlepšení kvality a efektivity práce. Rovněž musím studenta pochválit za vysoce příkladné konzultace s vedoucím práce, kdy komunikace probíhala velmi efektivním způsobem a student reflektoval i na případné připomínky a podněty. Bakalářskou práci doporučuji k obhajobě a hodnotím známkou A.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | A | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Zpracovávané téma vytvoření šablony závěrečných prací v LaTeXu je zajímavé a z pohledu využití v praxi velmi užitečné. Výsledek zcela jistě ocení spousta studentů vypracovávající svoji závěrečnou práci v LaTeXu. Úvodní rešerše vybraných LaTeX editorů popisuje vybrané vlastnosti editorů a vyjmenovává jejich výhody a nevýhody. V některých případech se jedná o ryze subjektivní hodnocení autora, a s hodnocením nemusí všichni souhlasit. Například "možnost předplatného" nebo "využití cloudu" nelze považovat za výhodu či nevýhodu, ale pouze za vlastnost editoru. Rešerše je relativně stručná a navíc zde chybí přehledné porovnání jednotlivých editorů a vyhodnocení rešerše. V kapitole 2 vlastní řešení autor velmi podrobně a pečlivě popisuje jednotlivé vlastnosti šablony a jeich použití. V kap. 2.1 je doporučen konkrétní desktopový a on-line editor. Chybí však vyjmenování konkrétních klíčových vlastností na základě kterých byly tyto editory vybrány. Zmiňované osobní zkušenosti nepovažuji za dostatečné odůvodnění. Na straně 45 začíná podkapitola nazvaná "Hlavička a patička dokumentu". Měla by však být zřejmě nazvána "Záhlaví a zápatí dokumentu". Jedna ze složek, kam jsou ukládány soubory, které využívá vytvářená šablona se nazývá "obrázky" (slovo obsahuje dlouhé á). Není běžné, aby systémové složky obsahovaly diakritiku. Navrhuji, aby byla složka "obrázky" přejmenována na "obrazky" a opravena šablona s ohledem na toto přejmenování. Opravenou šablonu pak aktualizovat na GitHub serveru. Dokument je psán srozumitelně a bez většího množství chyb a má stylově a graficky kompaktní strukturu, k čemuž jistě přispělo i to, že byl vytvořen ve vytvářené šabloně závěrečných prací. Výsledný dokument je tedy skvělou prezentací velmi zdařilé LaTeX šablony. Oceňuji, že student podchytil v šabloně změnu formy citací platnou od 1.12.2022. Všechny cíle bakalářské práce byly dosaženy. Bakalářskou práci doporučuji k obhajobě a hodnotím známkou A.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | A |
eVSKP id 145841