NOVOTNÁ, T. Annahof [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. .
Autorka předložila aktuální koncept využití bývalého hospodářského dvora vycházející ze společenských potřeb i možností místa - hospic s klášterem. Urbanistické, architektonické a provozní řešení respektuje stanovené využití. Zpracování projektu je na vysoké úrovni. Předložená práce splňuje zadání i požadavky na diplomouvou práci a doporučuji ji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Přístup studenta ke zpracování | A | Studentka pracovala od počátku se zájmem, samostatně a systematicky, účastnila se všech konzultací a prezentací. Nosné téma své práce si stanovila brzy, téma neměnila, ale v rámci jeho upřesňování neváhala v průběhu práce hledat nová řešení. |
Studentka si vybrala velice silné a obtížné téma, které si vyžaduje hlubší vhled do života. V tomto směru je z práce patrná přiměřená forma dosavadní autorčiny nevyzrálosti. Tento typ úkolu vyžaduje životní zkušenost a důslednější hledání principu a podstaty celého projektu. Nicméně je chvályhodné, že se studentka do této oblasti odvážila a relativně ji úspěšně zvládla.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Urbanistické řešení | A | Studentka velice citlivě vnímá dané místo i se všemi dalšími vazbami na blízké okolí a kontext v krajině. Vhodně volí náplň stavby, kterou umisťuje na čtvercovou plochu historicky vymezenou bývalým hospodářským stavením. Tento otisk nepřekračuje a do krajiny nevstupuje ani s dalšími urbanistickými zásahy. Vzhledem k charakteru úkolu je toto rozhodnutí správné. Naopak definice pěšího okruhu v takto otevřené a volné krajině se mi však zdá nadbytečná. S jistou pokorou je zacházeno s výškovou hladninou v území i s příjezdovou cestou. Otázkou je, zda by nebylo vhodné v návrhu pracovat i s pozůstalými betonovými sily jako s jedním z dalších hmatatelných odkazů v krajině, byť si nesou stigma z méně šťastného období historie, která je tam všudypřítomná (stejně jako samotný zánik původního objektu, opuštění místa v pohraničí). | |
Architektonické řešení | C | Architektonická koncepce vlastního domu se značně odchyluje od avizovaných odkazů k archetypům klášterů i od principu referenčního florentského špitálu. Dům je navržen oproti očekávání zevnitř - ven, kam se otevírají všechny soukromé prostory. Způsob “vrstvení” jaký studentka použila maže jasnou hranici mezi krajinou a domem. Důsledkem tohoto rozhodnutí je značně potlačen význam “DVORA”. Prostor uprostřed díky otevřenosti a průchodnosti ztrácí svoji intimitu a nevytváří pocit bezpečí. Navíc kombinací nesourodých architektonických forem a prvků působí venkovní centrální komunikační prostor se zákoutími neklidně i přes vhodně zvolené materiálové řešení. Motiv klenby provázející celý objekt působí naopak měkce a nežádá si žádné další tvarosloví, které by její účinek oslabovalo. Je škoda, že nebylo více péče a invence věnováno kapli a její implementaci do celého areálu. Mnohem více práce s prostorem, světlem a duchovním výrazem nalézám na chodbách. Obvodová krajka tvořená dřevěnou pergolou vyznívá v konkurenci s až “kahnovsky” působícími prostory rozpačitě, zbytečně. Minimalisticky pojatá materiálová estetika však celý výraz objektu osvěžuje a posouvá k duchovnu a čistotě. Použití stropních světlíků nad lůžky pacientů považuji za nápadité a za projev účasti. Ocenil bych také možnost vyvézt mobilní lůžka nepohyblivých pacientů na terasu i zahradu. | |
Provozní řešení | D | Dispoziční uspořádání cel řádových sester a lůžkové části hospice je jasné a racionální, avšak v provozních částech spatřuji jistý chaos a nepropracovanost. Zejména vazba kuchyně a jídelny sester a dále provoz kaple. Nejzásadnějším handicapem je však provozní oddělenost kaple, hospice a kláštera. | |
Technicko konstrukční řešení | C | Navrhované konstrukční řešení je adekvátní a reálné, detail klenby spíše nepřesvědčivý. | |
Formální úroveň | A | Grafické zpracování působí jednoduše, klidně a poměrně uceleně. Studentka prezentuje svůj záměr citacemi a odkazy, důsledně se zaobírá rozborem místa a náplní objektu. Výtvarnými kolážemi dokládá svůj koncept a přibližuje atmosféru domu. Schematizované perspektivy jsou graficky zdařilé, avšak nedokumentují prostory důsledně. Vizualizace jsou přesvědčivé. |
eVSKP id 90739