JIREŠ, M. Studenti sobě - Studentské centrum Poříčí [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. 2011.
Práce studenta je vyvážená jak z hlediska architektonického, tak dispozičního a konstrukčního. Student navrhnul objekt, který by mohl být na daném místě pro daný účel realizován. Vzhledem k tomu, že objekt je určen téměř výhradně pro mladé lidi, mohlo být řešení zejména studentského bydlení více “kreativní” a variabilnější. Otázky a náměty k obhajobě: Co považujete za důležité při navrhování studentského bydlení? Na co jste v tomto ohledu kladl důraz ve svém řešení. Jaké prostředky má architekt k dispozici při návrhu nárožního objektu? Jaké z těchto prostředků jste použil?
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Přístup studenta ke zpracování | Student pracoval vyrovnaně po celý semestr. Během práce dospěl od konceptu, který by se dal popsat jako “drůza” obytných buněk, k jednoduchému “sochařsky” tvarovanému objemu se štíhlým vnitřním atriem. Toto řešení znamenalo zejména v první polovině semestru soustavnou práci s fyzickými modely. |
Projekt je založen na výrazném hmotovém konceptu, který řeší kompaktní zástavbu a nároží v městské struktuře s různorodým měřítkem. Síla výrazu je oslabena neopodstatněnou hmotou věže na nároží. Cenné je také prostorové řešení atria pro setkávání a lidskou komunikaci.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Urbanistické řešení | C | Navržená hmota svým kompaktním nárožím logicky dotváří celistvou zástavbu bloku ulic Vídeňská, Táborského nábřeží, L.Kopečné a Kamenná. Výškovým navázáním hmoty na atiku individuálně řešeného hotelu Austerlitz, nerespektováním převládající výšky říms bytových domů v uliční frontě na Táborského nábřeží (které zprostředkovávají vazbu na zástavbu protějšího břehu) a další gradací nárožní věže vstupuje navržená hmota do daného místa neúměrným měřítkem. Hmota posledního podlaží nárožní věže, která na sebe navíc upozorňuje dynamickým diagonálním postavením, se jeví jako nadbytečná. Oslabuje výlučnost a vertikálnost věže kostela sv. Leopolda, které svým obsahem nemůže hierarchicky konkurovat. Potenciál místa – zapojení nábřeží řeky do parteru budovy a posílení nábřeží jako městského prostoru není v konceptu budovy dostatečně zhodnocen. | |
Architektonické řešení | B | Jedná se o svěží architektonický koncept využívající vnitřní dvůr nad 1.NP – jako vnější společný prostor a vnitřní atrium v interiéru jako místo setkávání studentské komunity. Kultivovaná hmota s výrazným motivem řádu okenních otvorů pracuje s tektonikou pláště. Pozitivem se jeví rozvlnění fasády do ulice Vídeňská, včetně barevného řešení, což změkčuje dlouhou fasádu, narušuje její monotónnost a reflektuje obsah budovy – studentské bydlení. Pouze nárožní věž vybíhající až do 7.podlaží zastavuje pohyb této vlny na fasádě, a tím narušuje sílu architektonického výrazu, dochází k rozmělnění použitého principu. | |
Provozní řešení | A | Přehledné provozní řešení splňující požadavky norem, vhodně řešená dispozice obytných místností vůči světovým stranám a společenských prostor do Vídeňské ul. a Táborského nábřeží jako součást městského prostoru. Problematická orientace recepce vůči hlavnímu vstupu, standardní řešení ubytovacích jednotek, osobitý je návrh vnitřního atria jako místo setkávání, které zároveň distribuuje světlo do vnitřní dispozice. Chybí úklidové komory na patrech. | |
Technicko konstrukční řešení | B | Zvolené konstrukční řešení je v souladu s prostorovým řešením objektu, byly zvoleny ekonomické rozpony skeletové konstrukce. V detailu fasády se jeví nedostatečné dimenzování tepelné izolace 75 mm na ŽB stěně tl. 150 mm. Tepelný odpor obvodového pláště je nutno ověřit výpočtem. | |
Formální úroveň | A | Předložená dokumentace dosahuje vysoké grafické úrovně, vyjádření odpovídá architektonické studii, zvlášť vyspělé je vyjádření pohledů. V situaci chybí označení počtu nadzemních a podzemních podlaží, rozlišení hierarchie vstupů (hlavní, provozní, zásobování, atd.) a napojení na dopravní infrastrukturu (vyznačení vjezdu do garáží). V půdorysech popis měřítka (kromě uvedeného grafického). |
eVSKP id 39657