SRBA, J. Minimalizace spotřeby paliva vozidla na výškovém profilu vozovky [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2017.
Bakalářská práce pana Jana Srby je zaměřená na model minimalizace spotřeby paliva na výškovém profilu vozovky. Hlavní cíle práce byly: matematické popsání problému, vytvoření matematického modelu vozidla a aplikace vybrané heuristické metody na hledání optimálního řešení. Délka textu přesahuje běžný rozsah bakalářské práce. Autor pro tvorbu matematického modelu a heuristického algoritmu použil program MATLAB. Všechny cíle práce byly bezezbytku splněny, autor navíc zatraktivnil práci aplikací více heuristických algoritmů (které sám sestavil v programu MATLAB) a jejich vzájemným porovnáním na daném problému. Student pracoval samostatně, pravidelně konzultoval a aktivně vyhledával zdroje informací, které zařazoval je do textu. Bakalářská práce je na velmi dobré úrovni a doporučuji ji tak k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | B | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Tématem bakalářské práce Jana Srby je optimalizační úloha minimalizace spotřeby vozidla. Vlastní práce obsahuje 47 stran a je přehledně členěna do 6 kapitol včetně úvodu a závěru a do 2 příloh. V první kapitole práce její autor uvádí potřebný aparát k popisu dynamiky vozidla, zavádí a definuje síly působící na vozidlo a popisuje rychlostní charakteristiku motoru a výpočet spotřeby paliva. V druhé kapitole je uveden popis modelu pohybu vozidla a jeho výpočet. Na vybraných případech jsou ilustrovány výsledky získané modelem - průběhy rychlosti, rychlostních stupňů a sil působících na vozidlo. Třetí kapitolu tvoří úvod do problematiky optimalizace a heuristických optimalizačních algoritmů. Dále jsou zde podrobněji popsány čtyři zvolené heuristické algoritmy, které jsou následně použity pro řešení úlohy minimalizace spotřeby. Ve čtvrté kapitole je uvedena formulace optimalizační úlohy, popis průběhu výpočtu, výsledky a porovnání jednotlivých heuristických algoritmů včetně komentáře. V přílohách jsou pak uvedeny parametry vozidla použitého v práci a další optimalizační výsledky. Jednotlivé kapitoly na sebe logicky navazují, práce je velmi čtivá. V práci jsem nalezl pouze jediný překlep, autor práce své myšlenky jasně a výstižně vyjadřuje. Stylisticky a jazykově má práce vysokou úroveň, což je v poslední době u závěrečných prací spíše výjimka nežli pravidlo. Vysoce oceňuji, že student dokázal prohloubit své teoretické matematické znalosti s programováním, které následně aplikoval na reálnou úlohu z dynamiky vozidel. Grafické zpracování je na vysoké úrovni, práce je pečlivě vysázena v LaTeXu. Autor využil 20 zdrojů informací, z nichž jsou mnohé cizojazyčné. Oceňuji, že autor odkazy na zdroje používá správným způsobem: k podložení tvrzení i ke srovnání dosažených výsledků. V práci naopak postrádám uvedení konkrétních rychlostních omezení a pravidel pro řazení rychlostních stupňů, které byly v simulacích použity. Rovněž by bylo vhodné v kapitole s výsledky zmínit, pro jaké vozidlo byly výsledky spočítány - konkrétní typ vozidla je uveden bez jakéhokoliv odkazu v hlavním textu až v příloze. K formálním nedostatkům bych vytknul nesprávné vysázení matematických funkcí kurzívou (např. funkce sin, cos, max, ln na stranách 15 a 36), tečky psané za slovem "viz" a chybějící mezera mezi číslicí a symbolem % (strana 27). Termín "objektivní funkce" uvedený na straně 35 by bylo vhodnější nahradit zavedeným termínem "účelová funkce". Dále nevidím důvod pro uvádění všech pseudokódů v angličtině, když je práce v češtině (kromě klíčových programátorských slov, které se takto běžně používají). Pro symbol rozsahu je dle mého názoru nevhodné používat vlnku ~ (např. strana 36), ta se obvykle používá ve významu pro "přibližně". Práce obsahuje všechny předepsané náležitosti na ni kladené, cíle bakalářské práce byly v plném rozsahu splněny. Práci hodnotím jako velmi kvalitní a doporučuji ji k obhajobě s hodnocením výborně/A.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | |||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | |||
Vlastní přínos a originalita | |||
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry | |||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | |||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | |||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | |||
Práce s literaturou včetně citací |
eVSKP id 100761