PLACHKÝ, J. Komplet návěsu se skříňovou nástavbou s výsuvnými boky [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2009.
Diplomová práce je z hlediska formálnosti a technického zpracování na velmi vysoké úrovni. Student se ve své práci zabývá kompletem návěsu se skříňovou nástavbou s výsuvnými boky. Práce začíná koncepčními návrhy konstrukčních řešení podvozků. Dále práce řeší rozbor typu nástavby a prostorové řešení na daném požadavku ze strany zákazníka. V těchto rešeršních částech práce student prokázal své poznatky v oblasti skříňových nástaveb. Technicky, jednoznačně a stručně popsal jednotlivé typy a schopnost návrhu dle daných požadavků. Dílo má vysokou kvalitu textového, ale hlavně grafického zpracování. V části věnované stabilizaci návěsného systému se autor dopustil několika nedostatků. Je to nezdůvodněná velikost vysouvací síly (str. 29 a 30). Dále pak autor provádí výpočet stabilizačního systému pracujícího dle navrženého schématu na str. 42. V závěrečné části práce se autor zabývá pevnostní analýzou výsuvné části návěsu, kterou student prokázal vhodné řešení konstrukce, ale i znalostí v oblasti MKP výpočtů. Postrádám zde však náhled na zatěžovací síly a hustotu konečnoprvkové sítě. Ve výkresové části student dle zadání zpracoval vizualizaci návěsu a výkres návěsu se základními parametry návěsu. Tato část díla včetně obrázků v textové části díla má vynikají grafické zpracování, což svědčí o studentově zálibě v 3D modelování. Po formální i výpočtové části je práce velmi hodnotná a doporučuji tuto práci k obhajobě. Otázka pro studenta: Při vysouvání hydraulické stabilizační nohy máte pro každou nohu zvlášť rozvaděč. Dalo by se docílit stabilizace návěsu do vodorovné polohy i jiným způsobem?
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | C | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Téma této diplomové práce je ze všech pohledů velmi obsáhlé a značně komplikované. Obsáhnout veškeré technické problémy na několika málo stránkách, které každá diplomová práce dovoluje je v tomto případě rovněž velkým problémem. Posluchač v úvodu seznamuje čtenáře se základním rozdělením konstrukce přípojných vozidel v oblasti návěsů. Správně definuje v jednoduchých tabulkách základní pojmy max. povolených hmotností rozměrů … a z vyhlášky č.341/2002 Sb. jsou uvedeny základní pojmy. Rovněž obšírně se věnuje popisu podvozku návěsu a jeho stavebním částem na stranách 8-20. Tyto stránky jsou velmi kvalitně zpracovány co se týká popisu, názornosti a srozumitelnosti. Tato práce je napsána po odborné stránce správně a zároveň srozumitelně tak, aby tato problematika vzbudila alespoň minimální zájem.Zde se to povedlo. Veškeré grafické provedení je názorné a má vysokou vypovídací schopnost. Vedle popisné části se posluchač snaží s úspěchem nezabývat pouze prací konstruktéra, ale částečně i marketingu před vlastním projektem a v neposlední řadě designem konečného produktu. Samostatnou a zcela vlastní volbou tvůrce této práce byla volba daného typu návěsu a definice konkrétního úkolu. Vybíral z poměrně velmi širokého spektra vozidel, které sám pomáhal projektovat a účastnil se výrobního procesu včetně provozních a zaváděcích zkoušek. Rovněž v následující pasáži je stručně a jasně popsána definice kritérií požadavků, konstrukce skříně, výsuvu a podlahové skupiny. Takovýto přehled může vypracovat pouze jedinec, který má již slušné zkušenosti v praxi, a to jak ze samotného výrobního cyklu - dílny, tak i od „prkna“. Pokračování na stranách 28-31 správně řeší základní výpočty výsuvu a následuje stabilizace a nivelita vozu. Výpočet těžiště a okamžité zatížení je provedeno zjednodušeným, ale správným postupem. V aplikacích hydraulického schématu zcela postrádám zmínku o možnosti včlenění disproporciálních děličů, jejich popisu a zdůvodnění jejich použití. Rovněž chybí zmínka o možnosti aplikace tzv. „elektro cesty“, kdy je hydraulika zcela nahrazena elektrickými systémy, se kterými má posluchač rovněž zkušenosti u těchto aplikací. Analýza rámu pomocí MKP je vítaným přínosem pro celkovou představu o pevnostních a napěťových stavech v rámovině vozu. S analýzou deformačních stavů je nutné dále pracovat při praktické výrobě takovéhoto vozidla. Připojuji se k hodnocení vedoucího projektu Ing. Jaroslava Kašpárka Ph.D. s tím, že náhled na zatěžované síly a hustotu konečné prvkové sítě by byl vhodný. Celková práce je zpracována se znalostí věci, pečlivě a opírá se o skutečné znalosti posluchače, která nabyl za dobu studia na Průmyslové škole na VUT, i v praxi u naší společnosti. Práce je originální a v České republice zcela novým tématem, které v současné době bude nabírat na intenzitě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | B | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | B |
eVSKP id 19670