MAŠEK, J. Moderní nízko-emisní spalovací komory pro lopatkové motory [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2013.

Posudky

Posudek vedoucího

Šplíchal, Miroslav

Úkolem autora bylo popsat vývoj požadavků na spalovací komory turbínových leteckých motorů. Součástí tohoto úkolu bylo popsat konstrukce nízko-emisních spalovacích komor. Autor požadavky zadání ve své práci splnil. Vlastní práce má včetně obsahu a seznamu zkratek 54 stran a je rozdělena do sedmi kapitol. V kapitolách 2 a 3 se autor zabývá problematikou dopadů emisí leteckých motorů na životní prostředí a legislativou upravující tuto oblast. Moderním nízko-emisním spalovacím komorám jsou pak věnovány kapitoly 5 a 6, kde autor rozebral jednotlivé používané koncepce. V rámci šesté kapitoly je pak popsán probíhající vývoj v Evropě a USA. S ohledem na rozsáhlost řešeného tématu se autorovi podařilo vytvořit ucelený materiál přinášející informace o současných trendech a práce tak představuje materiál využitelný jako podklad pro výuku. Autor prokázal iniciativu při zpracování práce a vyhledávání potřebných informací. Grafická a stylistická úprava práce je na velmi dobré úrovni.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis A
Práce s literaturou včetně citací A
Samostatnost studenta při zpracování tématu B
Navrhovaná známka
A

Posudek oponenta

Nastálek, Ondřej

Student dle zadání bakalářské práce, uceleně zpracoval problematiku moderních nízko emisních spalovacích komor pro lopatkové motory. V rámci zadání , student splnil cíle a požadavky v plném rozsahu, který je doporučen pro tvorbu bakalářské práce. Jednotlivé kapitoly práce jsou řazeny logicky a vyčerpávajícím způsobem popisují problematiku spalovacích komor, především moderních nízko emisních. Práce popisuje jak základní problematiku emisí produkovaných leteckými motory (kapitola 2.), tak i legislativu která se jimi zabývá na úrovni celosvětové i státní (kapitola č. 3). V kapitole č. 4 je podrobně popsána obecná konstrukce spalovacích komor včetně základních fyzikálních principů jejich funkce od dodávky paliva do komory až po přeměnu chemické energie paliva na tepelnou, sloužící pro pohon turbíny motoru. Stěžejní část problematiky spalovacích nízko emisních komor popisují kapitoly č. 5 a 6. V této části práce jsou podrobně popsány jak komory, které se využívají v současných leteckých motorech, tak i vývoj nových komor, které v budoucnu přispějí k snižovaní produkce emisí leteckou dopravou. Všechny nízko emisní komory jsou přehledně sepsány do tabulky (tab. 1, kapitola č. 5) a to včetně jejich technických specifikací a emisních úspor. Bakalářská práce neobsahuje žádný vážnější nedostatek a zájemci o problematiku poskytuje velmi cenné informace. K tomuto faktu přispívá především kvalitně zpracovaná literatura a zdroje, včetně citací především zahraniční literatury, včetně výkladového slovníku v jejím závěru. Velmi kvalitně je zpracovaná i obrazová část práce. Zde bych však upozornil na absenci odkazů k obrázkům přímo v textu, toto může být mírně matoucí. Práci hodnotím jako kvalitně zpracovanou a doporučuji jí k obhajobě. Výslednou známku navrhuji za A ( výborně)

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita A
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis A
Práce s literaturou včetně citací A
Navrhovaná známka
A

Otázky

eVSKP id 63280