KOŠÍK, M. Možnosti nahrazení sekundárního převodu řetězem vozidla Formule Student převodem ozubenými koly [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2019.
Student Matej Košík si vybral poměrně náročné téma práce, jelikož nahrazení sekundárního převodu řetězen převodem ozubenými koly a použití diferenciálu integrovaného v bloku motoru se podařilo dle dostupných informací realizovat zatím pouze jednomu týmu Formule Student. Student se ujal zadaného tématu iniciativně. Pravidelně využíval konzultací u vedoucího práce. Práce jej přivedla k zapojení do týmu studentské formule na VUT v Brně, s jejichž členy potřebné kroky taktéž dále konzultoval. Zvládl 3D skenování prostorového tvaru bloku motoru používaného v současnosti. Při zpracovávání jednotlivých kroků osvědčil schopnost samostatné práce. V průběhu prací narazil na skutečnost, že převody ozubenými koly navrhované standardními výpočtovými postupy ve strojírenství vedou na příliš velká a těžká ozubení a pro převody v automobilech je nutno používat pro automobilní převody specifická korigovaná ozubení. Tato skutečnost je mezi odborníky v automobilovém průmyslu známá. Jelikož návrhové výpočty těchto ozubení nejsou běžně dostupné, řešil jejich návrh se spolupracující firmou specializovanou na výrobu převodovek, což lze považovat v přístupu studenta za pozitivní. Student mohl v závěrech práce uvést skutečnost, že bz parně bylo možno použít sekundární převod hypoidním soukolí, ale nejsou pro něj k dispozici výpočtové podklady a byl by patrně značný problém najít pro něj výrobce. Práce je na požadované úrovni po stránce grafické, stylistické i z hlediska pravopisu. Skutečnost, že žádný z uvažovaných a navrhovaných převodů nemá ve srovnání s vytýčenými požadavky dostatečně malé rozměry a hmotnost, je možno považovat za důležité zjištění. Výstupem práce je díky 3D skenování taktéž model bloku používaného motoru s polohou význačných částí (otvory pro ložiska atd.), který může být použit k dalším konstrukčním pracím. Cíle práce byly studentem splněny, bakalářskou práci doporučuji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | B | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Bakalářská práce konstrukčního charakteru se zabývá možností přestavby sekundárního převodu monopostu Formule Student na převod ozubenými koly. U úvodu práce autor obecně popisuje soutěž Formula Student a používaná pohonná ústrojí. Na počátku konstrukční fáze autor práce provedl scan současného bloku motoru pro získání základních charakteristických rozměrů pro zástavbu a stanovuje parametry pro výpočet zatížení sekundárního převodu. Při výpočetním přístupu vycházejícího z výpočtu na základě hnací síly určené ze zrychlení vozidla není zřejmé jak autor stanovil podélné zrychlení vozidla v rovnici (11). V dalších pasážích práce autor popisuje koncepčně několik variant a provádí analytické ověření pevnosti navržených soukolí. Jako nejvhodnější koncept byla vybrána verze s kuželovým soukolím. Závěry uvedené v práci ukazují na možnosti zástavby jednotlivých variant ozubených převodů. Práci doporučuji k obhajobě
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | B | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | C | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | C | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | |||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | |||
Práce s literaturou včetně citací | B |
eVSKP id 120588