PASTRNKOVÁ, M. Návrh konstrukce nové verze vozíku a dokovací stanice pro kanálové regály [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2021.
Zadání předkládané diplomová práce pochází z praxe. Diplomová práce byla od počátku vedena ve firmě a vedoucím jsem z formálního hlediska. Práce byla nejprve domluvena, jako volně publikovatelná, nicméně v průběhu času došlo ke změně. Text práce jsem dostal k nahlédnutí přibližně tři týdny před termínem odevzdání, jelikož se spekulovalo, jaké výsledky konstrukčního řešení mohou být z mé strany prohlédnuty. Konzultace průběžných ani finálních výsledků neproběhla. Práce se skládá z rešeršní studie kanálových regálů a rešerše zdvihacího zařízení. Pokračuje dále tvorbou výpočtových modelů pro deformačně napěťovou analýzu. Součástí je také parametrická studie a topologická optimalizace vybrané součásti. V práci postrádám explicitně zpracovaný cíl diplomové práce s názvem "Návrh konceptů nového vozíku a nové dokovací stanice" a "Porovnání současné verze vozíku a dokovací stanice systému s navrhovaným řešením ...". Studentka popisuje v rešeršní studii různé provedení kanálových regálů a zvedacích zařízení, nicméně nenavrhuje a neporovnává ve svých analýzách nové řešení plynoucí např. z rešerše. Parametrická studie jedné výztuhy a test topologické optimalizace zřejmě nesouvisí s novým návrhem. Mírně diskutabilní je použití objemových prvků u analyzované tenkostěnné konstrukce (program ANSYS), nicméně výsledky průhybů jsou vypočteny i pro skořepinový model (program RFEM). Pojem "Srovnávací napětí" je neobvyklý a není v práci vysvětlen. Je možné jej chápat, jako napětí, které slouží k porovnání výpočtových modelů v programu RFEM a ANSYS. Špičkové hodnoty redukovaných napětí jsou ve dvou oblastech prezentovány v geometrické singularitě (obr. 6.14 a obr. 6.18). I když napětí souží pouze k porovnání variant, doporučil bych modelovat tyto oblasti na vyšší úrovni tak, aby bylo možné posoudit alespoň mezní stav pružnosti. Závěrem mohu konstatovat, že práce je na dostatečné úrovni z hlediska aplikovaných znalostí z magisterského studia na řešený problém.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | C | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | C | ||
Vlastní přínos a originalita | C | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | A | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Diplomová práce byla zaměřena na návrh konstrukčních úprav vozíku pro kanálové regály a zejména na návrh zdvihacího zařízení desky. Diskutovány a posuzovány byly různé možnosti provedení zdvihu. Pevnostně byla posouzena stávající verze vozíku a dokovací stanice v programech RFEM a ANSYS. Konstrukční zpracování dokovací stanice nebylo dále provedeno s odůvodněním na nízké výrobní náklady a pozastavení vývoje tohoto zařízení. Téma diplomové práce bylo vytvořeno ve spolupráci s firmou SSI Schäfer s.r.o. Autorka v rešerši, viz kapitola 2 a 3, popisuje provedení kanálových regálů, postup skladování materiálu a různé skladovací techniky. Dále prezentuje vozíky kanálových regálů od různých firem a na závěr porovnává jejich technické parametry. Kapitola 4 se týká konkrétních konstrukčních návrhů zdvihacího zařízení desky vozíku. Autorka popisuje hydraulické, pneumatické a elektromechanické systémy a na závěr uvádí jejich porovnání a zdůrazňuje výhody a nevýhody. Nejlépe je vyhodnocen elektromechanický systém. V následující kapitole 5 jsou popsány numerické modely horní části vozíku (desky) a dokovací stanice, které byly vytvořeny v softwarech RFEM a ANSYS. Jedná se o sled numerických modelů od jednodušších k těm složitějším s nelinearitami. V kapitole 6 jsou prezentovány výsledky analýz. U prvních numerických modelů horní části vozíku se porovnávaly napětí a deformace. U sofistikovanějšího modelu desky byl prokázán významný vliv distribuce sil přes paletu na výsledky výpočtů. Výsledky výpočtů odhalily jedno kritičtější místo u desky. U dokovací stanice nebyla identifikována místa s vyšší koncentraci napětí. Parametrická studie, viz kapitola 7, byla zaměřena na nalezení optimální délky ohnutých lemů u středních plechů desky. Analýza byla provedena v software ANSYS pro několik nastavení jednoho parametru. Výsledky prokazují zlepšení deformací a napětí pro větší délku lemů. V závěrečné kapitole 8 se autorka práce okrajově zabývala topologickou optimalizací výše jmenovaných plechových dílů s lemy. Diplomová práce je na vysoké grafické a stylistické úrovni a je logicky a přehledně členěna. V textu se vyskytuje několik chyb. Formální náležitosti diplomové práce jsou v pořádku. Autorka práce věnovala větší prostor numerickému modelování ve dvou FEM software na úkor konstrukční části. Z tohoto důvodu je zřejmé, že byla část týkající se návrhu konceptů nového vozíku rozpracována na úrovni rešerše a zaměřena na zdvihací zařízení vozíku, viz kapitola 4. Porovnání současné verze vozíku s navrhovaným řešením a vyhodnocení se týká komponent, u kterých byla provedena parametrická studie. Cíle vyjmenované v zadání byly navzdory velkému rozsahu splněny, proto diplomovou práci doporučuji k obhajobě. Výsledky diplomové práce jsou použitelné v praxi a budou podkladem pro další vývoj nové generace vozíků kanálových regálů.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | C | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | A |
eVSKP id 133157