SKYBA, S. Využití renevue managementu k řízení ziskovosti letecké linky [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2017.
Úkolem autora bylo popsat nejnovější trendy v oblasti revenue managementu leteckých společností a provedení aplikace zjištěných poznatků na vybrané letecké spojení formou modelu vývoje cen. Dalším úkolem pak bylo porovnat vytvořený model se skutečných chováním letecké společnosti. Vlastní práce je autorem rozdělena do čtyř větších částí. V první části se autor zabývá obecněji specifiky letecké dopravy a popisuje faktory ovlivňující poptávku po letecké dopravě. Tato část je z hlediska obsahu především shrnutím obecných informací a autor ji mohl více propojit s obsahem své práce. V další části práce je v krátkosti uvedena charakteristika různých typu leteckých dopravců, opět zde není patrná návaznost na řešenou problematiku. Čtvrtou kapitolou se autor začíná věnovat problematice revenue managementu (RM). Autor zde autor popisuje principy RM, včetně krátkého historického vývoje. Dále jsou zde představeny informační technologie aplikované v RM. V této části by bylo vhodné danou problematiku detailněji popsat případně doplnit přehlednými grafickými schematy. Rovněž není jasné, zda se autor zabývá konkrétní softwarem, nebo jde o rysy společném všem dostupným produktům. Rovněž zařazení těchto metod není zcela logické a mohlo být uvedeno až na konci kapitoly. V podkapitole 4.7 zabývající se technikami RM autor uvádí grafické schéma, avšak postrádám v něm vyznačení všech jím zmíněných a popisovaných modulů. V páté kapitole pak autor představuje praktickou demonstraci RM. Tato kapitola začíná demonstrováním obecných principů RM na jednoduchém příkladu, kde se auto snaží objasnit, jak se cena letenky mění v závislosti na poptávce. Následně uvádí principy vlastní analýzy vývoje cen letenek v čase, pomocí které hodlá demonstrovat úroveň aplikace RM u vybraných společností. Analýza je poměrně jednoduchá spočívající ve sledování vývoje ceny letenky pro různé dny odletu. Z provedeného zkoumání je patrné, že autor nezkoumal, zda se třeba cena mění i v průběhu dne. Je škoda, že analýza nebyla doplněna např. o předpoklad vývoje poptávky po daném spojení, čímž by se propojily také teoretické poznatky prezentované v práci. Obsazenost letadla byla zkoumána jen pro společnost Ryanair, přičemž závěry tohoto sledování měly být uvedeny v práci. Závěry celé analýzy pak nejsou příliš přesvědčivé. Z formálního hlediska je práce dobře zpracována, avšak v rozporu s požadavky je práce tištěna jednostranně. Autorem zpracované grafy mohly být přehlednější, včetně vhodněji zvoleného aproximování. Celkově práce patří z hlediska přínosu autora mezi slabší díla. Autor z velké části čerpal z oborné literatury, v práci tak lze najít mnoho teoretických pasáží, které by ale měly být logičtěji propojeny do celku. Rovněž si měl autor dát více záležet na provedení svého experimentu včetně jeho vyhodnocení.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | E | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | E | ||
Vlastní přínos a originalita | E | ||
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry | E | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | E | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | E | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | C | ||
Práce s literaturou včetně citací | C | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | B |
Práce je zaměřena na charakteristiku a vymezení role Revenue Managementu v rámci obchodní letecké dopravy. V úvodních 4 hlavních kapitolách se autor na více než padesáti stranách textu, poměrně podrobně věnuje problematice obecné charakteristiky tržního prostředí (z pohledu leteckého dopravce), letecké dopravě samotné (z pohledu řešení nabídky/poptávky/kapacity), dále pak kategoriím leteckých dopravců (jejich rozdělení a vymezení vzájemných charakteristických odlišností) a zejména pak samotnému RM (z pohledu jeho významu, vývoje, charakteristik a možností jeho aplikace). Samotný text čerpá z řady zdrojů a je bohužel zatížen celou řadou pravopisných a stylistických chyb (vyznačených v posuzovaném výtisku DP). Jsou zde převzaty rovněž grafické přílohy (obrázky, grafy) s rozdílnou tiskovou kvalitou, postrádající detailnější komentář jejich obsahu (zejména těch převzatých z cizojazyčných zdrojů), což v některých případech snižuje jejich vypovídací hodnotu. V páté, stěžejní kapitole práce se autor na celkem devatenácti stranách věnuje aplikaci RM u leteckých společností, včetně definování jeho optimálních parametrů a dále pak vlastnímu popisu a vyhodnocení aplikace RM u vybraných dopravců. Dle zadání bych očekával v této části na základě uvedených parametrů definování vlastního modelu RM vůči, kterému mají být následně zjištěné hodnoty porovnávány. V této části práce jsou obsaženy vlastní autorovy grafy (u kterých by se dalo vytknout autorovi ne zcela vhodné zvolení typu grafu z pohledu znázornění průběhu vývoje cenové hladiny u jednotlivých sledovaných letů), samotná data ze kterých grafy vychází jsou obsahem elektronické přílohy. Tato data obsahují data pro čtyři dopravce, v práci jsou pak zpracovány výstupy pouze pro tři z nich. V textu rovněž postrádám bližší objasnění klíče podle kterého byli uvedení dopravci (a daná linka) vybráni. Vlastní vyhodnocení získaných dat je pak provedeno v 6. části (závěru) práce pouze na základě osobního názoru autora (bez podložení výslednými hodnotami jenž by explicitně charakterizovaly chování jednotlivých dopravců, jak požaduje zadání). Z výše uvedených důvodů je celkové hodnocení práce jako nevyhovující, nicméně samotnou práci doporučuji k obhajobě, kde by autor měl objasnit uvedené nejasnosti oponenta, které jsou zformulovány v níže uvedených otázkách.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | F | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | E | ||
Vlastní přínos a originalita | D | ||
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry | E | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | D | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | E | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | D | ||
Práce s literaturou včetně citací | C |
eVSKP id 101559