KOPLÍK, V. Marketingový mix vybraného pivovaru [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta podnikatelská. 2024.

Posudky

Posudek vedoucího

Milichovský, František

Diplomovou práce lze považovat za standardně zpracovaný podklad, jež je možné využít k nastavení podnikových činností a procesů v oblasti marketingu a obchodu. Z celkového hlediska je práce zpracována na mírně podprůměrné úrovni. OTÁZKA 1: V kapitole 4.8.3 Analýza sociálních faktorů (s. 73) uvádí diplomant míru přírůstku obyvatel. Jakým způsobem působí tento parametr na pivovar Zubr a oblast pivovarnictví v ČR. OTÁZKA 2: V kapitole 4.7 Segmentace trhu (s. 68) popisuje diplomant zaměření na "všechny, kteří jsou oprávněni legálně konzumovat pivo". Vymezte hlavní zákaznické persony, na něž doporučujete cílit s jednotlivými návrhy.  OTÁZKA 3: Společnost Kofola zakoupila většinový podíl ve společnosti Pivovary CZ group (majitel Zubr, Holba a Litovel) a tento nákup byl potvrzen v březnu 2024 ze strany ÚOHS. Jakým způsobem se uvedené "převzetí" projeví na marketingových aktivitách pivovaru Zubr?

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění stanovených cílů D Stanovený cíl diplomové práce odpovídá schválenému zadání práce a je ve standardní formulaci. Určitou slabinu vnímám v nerozpracování uvedeného cíle na jeho dílčí části. Vzhledem k jednotlivým položkám v návrhové části diplomové práce a uvedenému zhodnocení je možné potvrdit, že diplomová práce dosáhla stanoveného cíle na mírně "podstandardní" úrovni.  Před samotnou realizací uvedených návrhůl by bylo nezbytné důkladněji rozpracovat podklady s odpovídající argumentací.
Zvolený postup řešení, adekvátnost použitých metod C Diplomant využil pro dosažení stanoveného cíle standardní metody, které jsou běžně využívány. Jejich popis v teoretické části diplomové práce je však velmi stručný s absencí detailnějšího popisu postupu a možností vizualizace. Samotné využití metod v analytické části diplomové práce pak odpovídá v zásadě správným přístupům, i když převažuje deskriptivní úroveň zpracování. Pozitivně hodnotím číselné vyhodnocení zformulovaných výsledků v jednotlivých analýzách a následně také ve SWOT analýze. Za negativní považuji úroveň zpracování vnějšího okolí podniku (kap. 4.8 PEST, kap. 4.10 Porterův model 5 konkurenčních sil), kdy některá uvedená kritéria nejsou  vhodně podložena odpovídajícím popisem. Na základě uvedeného popisu je pak velmi obtížné shrnout dílčí faktory vlivu na podnik, zvolený trh a odvětví. Samotná logika postupu zpracování diplomové práce je v souladu s tématem i přes uvedené nedostatky.
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry D Jednotlivé oblasti analytické části zpracoval diplomant převážně popisným způsobem, což se následně odráží ve vyvozovaných závěrech v dílčích analýzách. Za pozitvní přínos diplomanta hodnotím číselné vyhodnocení jednotlivých zjištěných faktorů v každé kapitole analytické části s přihlédnutím odpovídajících vah. Diplomant však u stanovených vah neuvádí, na jakém základě byly tyto váhy stanoveny a kdo je určil - není tedy zřejmé, zda se jedná o přínos diplomanta, převzetí z vnitropodnikové dokumentace, nebo je stanovil některý z manažerů. Některé identifikované faktory v souhrnné analýze SWOT nejsou jednoznačně zformulovány a podpořeny dílčími analýzami (např. hrozba zvýšení spotřební daně, intenzivní konkurence).
Praktická využitelnost výsledků D Jednotlivé návrhy představují adekvátní kroky, které mohou zlepšit tržní postavení pivovaru Zubr. Jednotlivé návrhy pak představují dobré "nápady" na realizaci, směřující ke stabilizaci podniku na zvoleném trhu. Tyto návrhy však nereflektují požadavky managementu skupiny Pivovary CZ group nebo požadavky nového majoritního akcionáře Kofola a.s., která chce do vedení skupiny "dosadit" jedince z řad vlastních pracovníků (např. René Musil). Před samotnou realizací je však vhodné více tyto návrhy rozpracovat včetně vstupních analýz  a podrobnějšího zpracování uvažovaných nákladů na realizaci (např. spolupráce s novými distributory, účast na festivalech).
Uspořádání práce, formální náležitosti, použitá terminologie a odborná jazyková úroveň D V případě formální stránky diplomové práce a jejího uspořádání je možné nálézt celou řadu pochybení, které mají "vizuální" nedostatky (např. umístění drobných obrázků 1-6; zbytečného vynechávání řádků mezi objekty či nadpisy, příliš úzké sloupce v tabulkách s větším objemem textu). V případě použité terminologie v zásadě postupuje diplomant vhodným způsobem.V samotné textové části diplomové práce jsou i gramatické chyby, překlepy, určité "odstřižení" souhrnu provedených analýz (např. pro 4.8. PEST je zhodnocneí výsledků v kap. 4.9), nebo nedokončené věty (s absencí významového slovesa). Právě nedokončované věty následně výrazně snižují vnímanou celkovou úroveň celé práce.
Práce s informačními zdroji, včetně citací D Kontrola diplomové práce v prostředí systému THESES zjistila 82 % shodu. Po manuální kontrole práce konstatuji, že ke shodě došlo z důvodu dílčích oprav původně neobhájené diplomové práce diplomanta v prvním termínu SZZ a následně "vlastní" vysoké shodě touto verzí práce. V případě dalších uvedených shod se jedná převážně o teratickou část práce, a to u takových částí, které je velmi obtížné formulovat v jiné podobě (např. vymezení pojmů formou odrážek). U všech vymezených shod jsou uvedeny citace použitých zdrojů. Předloženou diplomovou práci považuji – i přes uvedenou shodu – za v zásadě originální dílo. Použité zdroje plně odpovídají zadanému tématu a jejich využití je na velmi  obré úrovni. Diplomant využívá adekvátní zdroje, které popisují zvolené téma diplomové práce. V rámci analýzy vnějšího prostředí uvádí diplomant v textové části zdroj z vybraného podniku (Zubr, 2024), a to i přesto, že popisuje spotřebitelské trendy - tedy sociální faktory. V popisu analýzy PEST (kap. 4.8, s. 70-74) odkazuje diplomant na zdroje ČNB a ČSU, ale již zde neuvádí konkrétní rok publikování zdroje (obzvláště pro ČSU), čímž je obtížné rozklíčovat relevantní zdroj informací.
Navrhovaná známka
D

Posudek oponenta

Smolka, Pavel

Předložená diplomová práce se zabývá marketingovým mixem společnosti Pivovar ZUBR. DP byla rozšířena, zpracovány byly SWOT analýzy pro jednotlivé analytické metody, doplněny byly tabulky a grafy a provedeno bylo podrobnější vyčíslení nákladů a výnosů. Zachována byla komplexnost práce, zlepšena grafická úprava a nadále platí : práce je srozumitelně strukturovaná, jednoznačně je definován cíl práce a jsou vyspecifikovány konkrétní návrhyna změnu MM pivovaru a tím naplněn stanovený cíl práce pro dosažení stanoveného cíle autor využil standardní metody a postupy adekvátní rozsahu práce, vhodně využil dotazníkového šetření s využitím webové aplikace Survio. Výsledky analýz vyhodnotil a interpretoval pomocí SWOT analýzy autor způsobem zpracování a kvalitou diplomové práce na standardní úrovni prokazuje schopnost interpretovat zjištěné výstupy analýz a vyvozovat z nich závěry návrh MM vychází z provedených analýz a průzkumů a je zpracován včetně pokusu o podrobnější vyčíslení realizačních nákladů. V obecné rovině je tento MM velmi dobře použitelný pro pivovary velikosti a charakteru sledovaného pivovaru předložená DP je logicky strukturovaná, odborná terminologie používaná správně informační zdroje jsou zvoleny na potřebné úrovni, v dostatečném množství a rozsahu a jsou adekvátní tématu DP. V poměrně velkém rozsahu jsou vhodně využity podklady Pivovaru ZUBR.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění stanovených cílů B
Zvolený postup řešení, adekvátnost použitých metod B
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry C
Praktická využitelnost výsledků C
Struktura práce, použitá terminologie a odborná jazyková úroveň C
Práce s informačními zdroji C
Navrhovaná známka
B

eVSKP id 162716