NUNVÁŘ, R. Programové prostředky pro simulaci a vizualizaci elektromagnetických struktur [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2011.
Student se v práci zabýval volně šiřitelnými programy pro řešení fyzikálních problémů metodou konečných prvků. V práci student vypracoval přehled a vzájemné vazby dostupných programových balíků pro vytváření geometrie, generování sítí, řešení soustavy rovnic a vizualizaci. Student vybral vhodné programové balíky, a jejich pomocí, vypracoval a zdokumentoval ukázkově příklady převzaté ze skript počítačových cvičení předmětu Elektromagnetické vlny, vedení a antény, který je vyučován na Ústavu radioelektroniky, FEKT, VUT v Brně. Student vypracoval a zdokumentoval zadané úlohy ve skriptovacím jazyce programu GetDP a správnost implementace ověřil referenčními výpočty v programu COMSOL Multiphysics. Práci bych vytknul zejména okrajový zájem o podstatu metody konečných prvků a absenci detailnějšího odvození slabé formy řešených problémů, která je použita ve vytvořených modelech. Z formálního hlediska je práce na dobré úrovni s nízkým výskytem překlepů, avšak některé použité formulace jsou poněkud nepřesné a chybí určení prostorové složky v zobrazení vektorových polí. Student se práci věnoval systematicky, avšak některé problémy nebyl schopen řešit samostatně.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění zadání | B | 40/50 | |
Aktivita během řešení a zpracování práce (práce s literaturou, využívání konzultací, atd.) | C | 15/20 | |
Formální zpracování práce | A | 18/20 | |
Využití literatury | A | 10/10 |
V úvodu své práce student stručně popsal základní důvody pro použití numerických metod. V kapitole „2. Matematické modely“ se student zabývá pouze numerickými metodami, zde bych také očekával stručný popis problémů týkajících se geometrické diskretizace řešeného problému, které jsou často zanedbávány, nicméně pro správný výsledek simulace bývají rozhodující. V následujících kapitolách je velmi dobře popsána struktura při řešení matematického modelu, velmi pozitivně hodnotím výběr pouze několika nejrozšířenějších volně dostupných programů. Student vytvořil vhodný řetězec od grafického editoru až po program pro vizualizaci výsledků. Tímto byla splněna první část zadání. V druhé části měl student do svého programového řetězce implementovat ukázkové úlohy zadané vedoucím práce a ověřit výsledky v komerčním programu, k čemuž jsem si vyžádal stanovisko vedoucího práce pana kolegy Ing. Pokorného. Z toho jsem usoudil, že také tento bod zadání byl splněn. Při řešení student detailně popisuje jednotlivé kroky prováděné při simulaci, uvádí ukázky kódů, což pokládám za další splněný bod zadání – vypracování detailní dokumentace. Otázky k obhajobě: 1. V práci popisujete vrstvu PML, kterou jste aplikoval ve řešeném příkladu. Jakým způsobem jste tuto vrstvu vytvořil v prostředí Comsol Multiphysics? 2. Lze do volně dostupných grafických editorů či generátorů sítě importovat soubory komerčních CAD systémů? 3. Nepokusil jste se při řešení jednotlivých úloh zaznamenat hardwarové vytížení počítačové sestavy komerčním / volně dostupným řešičem?
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků zadání | A | 20/20 | |
Odborná úroveň práce | A | 45/50 | |
Interpretace výsledků a jejich diskuse | C | 15/20 | |
Formální zpracování práce | A | 10/10 |
eVSKP id 39353