FOJTÍK, M. MILITANTNÍ CHUDOBA PRŮMĚRNOSTI a/nebo INTERSTICIÁLNÍ PROSTOR [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. 2024.

Posudky

Posudek vedoucího

Rozwalka, Szymon

Student prokázal hluboký zájem o architekturu, její podstatu a hluboký smysl. Bez ohledu na konečný výsledek své práce prokázal seriózní, nezjednodušující přístup k architektuře jako takové. Otázky, kolem nichž se celá jeho práce točí, jsou pro mě důležité a točí se kolem toho, co mě zajímá na architektuře jako takové. Otázky kladené bez zatemňování, bez zjednodušování, bez banalizování. S takovým přístupem není divu, že student v průběhu své práce prožíval lepší i horší období, přičemž v tom nejtěžším vážně uvažoval o tom, že práci nedokončí. To, že se nevzdal, že zatnul zuby a donutil se práci dokončit, mi jako vedoucim udělalo nejen radost, ale také mu v mých očích vyneslo respekt. Dílo samo o sobě, složité, mnohovrstevnaté, vyžaduje hlubší vhled. Potřebuje čas. Nelze ji popsat jednoduchými slovy. O mnoha výrocích v tomto díle by se dalo debatovat celé hodiny. Samotný projekt považuji za nedokončený, vizuální stránka je špatná, mnohá projektová rozhodnutí byla učiněna příliš rychle, což nebylo způsobeno nedostatkem píle ze strany studenta, ale výše zmíněnou krizí. Vzniklé zpoždění se jednoznačně projevilo na výsledném návrhu a především na výsledné kvalitě prezentace návrhu. Bohužel ani tuto fázi si naše profese nemůže odpustit, a proto, i když pro mě není příliš důležitá, navrhuji známku B.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Přístup studenta ke zpracování B Student prokázal hluboký zájem o architekturu, její podstatu a hluboký smysl. Bez ohledu na konečný výsledek své práce prokázal seriózní, nezjednodušující přístup k architektuře jako takové.
Navrhovaná známka
B
Body
89

Posudek oponenta

Jakšík, Petr

Student Fojtík prokázal velkou míru zaujetí architekturou a hledáním podstaty problémů. Analytický přístup k teorii architektury s přesahem do celospolečenských témat hodnotím velice kladně. Student je schopen s pojmy pracovat, ktiticky je přehodnocovat i využívat. Návrh chápu spíše jako vizuální vyobrazení resp. schéma zkoumaných témat, které směřují k studentovi myšlenky, než jako dotaženou propracovanou studii. Hodnotím i studentovu schopnost sebereflexe neschopnosti reflektovat současnost, kterou vnímám na pomyslném rozhraní mezi zkoumanou teorií a výsledkem. Konkrétní řešení nevyvažuje rovinu uvažování, které je komplexní a rozvinuté. V návrhu by bylo nasnadě doplnit urbanistické vazby na své okolí a reflektování reálného stavu věci. Vyjasněním zadavatele i uživatele, by byl návrh konfrontován s nesporně podstatnými otázkami definujícími odpovědnost města v diskuzi s majitelem pozemku a potenciální možnosti užívání budoucího objektu. Nasměřoval by studenta dále k dotažení svého záměru tak, aby konfrontoval, reflektoval a možná i řešil současné pokulhávání ve společnosti o kterém píše. Nesporně odvážnou kvalitou je snaha zpracovat zarážející celospolečenské téma abstraktním vyjádřením. Prázdnota jako alarmující princip je silným motivem, v návrhu nejasně posunutým do tzv. “jámy”. Jáma dělí okolní objekty na podzemní a nadzemní, i přestože obě části definují hmotu prázdnoty. Použití pilastrů jen na podzemní fasádě domů pak vyvolává otázku proč jsou jediným otiskem nehmotné synagogy. Přísný, chladný, převýšený, až neoklasicisticky německý řád vyvolává tváří k nehmotné synagoze silné napětí, nicméně přerušené rozdílnou fasádou nadzemních objektů. Koncepční roztříštěností fasád na převýšenou, abstraktně neutrální a genericky obyčejnou tříští dojem provokující prázdnoty. Kladně hodnotím koncept formy definující funkci stavby. Vzhledem k nejasné úvaze užívání stavby, ovšem nejsem schopen vyhodnotit provozní funkčnosti návrhu bez minimálního uvedení příkladů využívání a podrobnější dokumentace. Vysoce hodnotím odvahu a poctivost studenta pracovat s nelehkými tématy a koncepčně přemýšlet, které bych ohodnotil na výbornou. Vzhledem k tomu, že výsledek návrhu vnímám nepřesvědčivý vůči potenciálu myšlenky ve studentově záměru, hodnotím studentovu práci na chvalitebnou.

Navrhovaná známka
B
Body
85

Otázky

eVSKP id 159467