DVOŘÁK, J. Netradiční metody pro interakci s robotickým pracovištěm [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií. 2023.

Posudky

Posudek vedoucího

Materna, Zdeněk

Pan Dvořák odvedl velký kus práce, kdy se mu především podařilo vyřešit řadu netriviálních problémů. V rámci práce implementoval rozsáhlý kód dobré kvality, přiměřeně pokrytý testy. Kód byl začleněn do repozitáře výzkumné skupiny a bude dále využíván v rámci výzkumu, nebo navazujících diplomových prací.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Informace k zadání Náročnost zadání spočívala v nutnosti detailního seznámení se s experimentálním SW využívaným výzkumnou skupinou Robo@FIT na demonstračním robotickém pracovišti a nutnosti navrhnout a implementovat vhodné formy interakce. Jako vhodné zařízení umožňující bezdotykovou interakci byl zvolen Kinect Azure, což však znamenalo nutnost vyřešení řady praktických (a netriviálních) problémů, což následně vedlo k spíše implementačnímu zaměření práce. Implementovaný kód je na dobré úrovni, byl začleněný do repozitáře výzkumné skupiny a bude tak i nadále využívaný. 
Práce s literaturou Potřebnou literaturu vyhledával student spíše samostatně, využil některá doporučení vedoucího.
Aktivita během řešení, konzultace, komunikace O stavu řešení jsem byl průběžně informován, pan Dvořák k práci přistupoval zodpovědně. Během práce na zadání narazil na řadu technických problémů, jejichž řešení věnoval hodně energie.
Aktivita při dokončování Práce byla dokončena v mírném předstihu, funkčnost finálního řešení mi byla demonstrována. Text práce jsem měl možnost připomínkovat, připomínky byly zapracovány.
Publikační činnost, ocenění Implementované změny byly začleněny do veřejného repozitáře skupiny Robo@FIT na platformě GitHub.
Navrhovaná známka
B
Body
80

Posudek oponenta

Beran, Vítězslav

Autor se zaměřil na programové řešení integrace snímače Azure Kinect do systému ARCOR2 na úkor pečlivějšího vývoje a testování nových interakčních metod mezi člověkem a robotem. Programové řešení je složitějšího charakteru, kvalitní, rozsáhlé, užitečné a dobře použitelné pro výzkum a vývoj nových možností interakce. Při realizaci se autor velmi dobře vypořádal s netriviálními chybami v implementaci existujících knihoven. Celkové hodnocení práce kazí nízká úroveň technické zprávy, která postrádá pečlivější koncepci prezentování klíčových informací i značné množství formálních chyb.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Náročnost zadání Náročnějším bodem zadání je seznámení se se systémem ARCOR2 a dostatečná znalost různých technologií a knihoven pro úspěšnou integraci nových částí do tohoto systému.
Rozsah splnění požadavků zadání Zadání definuje požadavek na návrh a otestování nových způsobů interakce (bod 3.), ověření nových UI metod pomocí hrubého prototypu (bod 4.) a jejich následnou realizaci a uživatelské testování (použitelnost) (bod 6.). Práce tyto body řeší, ale spíše stručně a okrajově a zaměřuje se především na programovou integraci senzoru Azure Kinect do systému ARCOR2, což je technicky i rozsahově náročný úkol.
Rozsah technické zprávy
Prezentační úroveň technické zprávy 60 Autor píše srozumitelně, technicky, bez zbytečných osobních dojmů. Textu ovšem chybí nějaká lepší koncepce. Zásadním problémem textu je naprosto nelogické a nevhodné míchání všeho se vším: návrh s teorií i s realizací, principiálních informací s implementačními detaily, relevantní informace se zbytečnými. Text působí, že autor psal, jak ho to zrovna napadlo a nevěnoval mnoho úsilí rozdělení podávaných informací a jejich rozsahu. Obsahově je tak text velmi nevyvážen. Autorský návrh je zcela minimální, většina textu se věnuje implementaci. Kap. 4.2 není návrh, ale kombinace popisu existujících technologií pro vývoj SW aplikací. Autor zde míchá strukturální popis nástrojů s instalačními detaily nebo uvolňováním paměti. Při představení vybraných technologií chybí vysvětlení návaznosti na řešený projekt. Text občas obsahuje nejasné nebo nepřesné informace, např. v kap. 3.2 bod 3. - nejasné, o jaké spojení akčních bodů se jedná, když tok programu se děje až spojováním akcí. Chybí technický popis metod pro analýzu přítomnosti a pohybu člověku v prostoru robota potřebných pro 4 nově definované akce. Jejich popis je velmi stručný a povrchní. Bez znalosti dostupných datových struktur, jako např. body kostry, které jsou představeny až o mnoho stran dále (opět spíše povrchně), není jasné, jak metody fungují.
Formální úprava technické zprávy 60 Text obsahuje velké množství chyb, zejména v interpunkci. Nevhodně používá skloňování anglických termínů (např. Object type). Text neodkazuje na obrázky. Převzaté obrázky neobsahují odkazy na zdroje. Některé obrázky (např. 5.2 a 5.3) zobrazují tabulku textu, jsou ale zcela nevhodně v rastrovém formátu. 
Práce s literaturou 75 Výběr literatury je relevantní, rozsah studovaných zdrojů rozumný a odpovídající implementačnímu zaměření práce. Vlastní výsledky jsou řádně odlišeny od převzatých.
Realizační výstup 100 Autor vytvořil programové řešení pro integraci snímače Azure Kinect do systému ARCOR2, včetně potřebných knihoven a nástrojů pro extrakci a využití metadat o výskytu lidí před snímačem a jejich prostorové konfigurace (kloubů kostry těla). Integraci realizoval pomocí webových služeb a RESP API, což dobře reflektuje architekturu a použité technologie systému ARCOR2. Existující knihovny doplnil o vlastní funkce analyzující i změny poloh kloubů v čase (pohyb a směr). V realizaci se zaměřuje především na integraci a komunikaci mezi novými částmi řešení, vlastní nové metody pro interakci pomocí gest těla příliš nevysvětluje a netestuje. Vlastní programové řešení je provedeno velmi kvalitně a odborně. Autor využívá relevantní nástroje a knihovny. Velmi úspěšně se vypořádal s vážnými problémy při integraci existujících knihoven. Jelikož některé části externích knihoven zatím nejsou ve finální verzi, obsahují velmi kritické a těžko odhalitelné chyby. Ty se autorovi nakonec podařilo najít a odstranit. Ve svém řešení využívá jednotkové, integrační i end-to-end testování. Zdrojové kódy neobsahují informaci o autorství.
Využitelnost výsledků Programové řešení je vhodné pro další výzkum a vývoj v oblasti interakce člověka s roboty pomocí gest a pohybu těla v prostoru robota.
Navrhovaná známka
B
Body
85

Otázky

eVSKP id 146829