ŘIHÁK, M. Studium volné a vázané vody v hydrogelových systémech vhodných pro medicínské aplikace [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta chemická. 2021.
Student Marek Řihák se ve své práci zabýval studiem subpopulací molekulární vody v hydrogelových systémech hyaluronanu a kationového tenzidu Septonexu. Téma této bakalářské práce vzešlo z některých otázek, které se nepodařilo úplně objasnit v rámci předchozího projektu GAČR, který byl na naší fakultě řešen v rámci biokoloidní skupiny BioKol. Tato bakalářská práce je rozdělena na dvě stěžejní témata, a to: kvantitativní stanovení složení hydrogelových systémů (polyelektrolyt × tenzid) a dále na studium subpopulací molekulární vody v těchto hydrogelech, které byly doplněny o výsledky z termogravimetrické analýzy. V první řadě musím Marka Řiháka pochválit za to, že se mu velmi pěkně podařilo kvantitativně determinovat složení připravených hydrogelů pomocí infračervené spektrometrie. V této části analýzy musel student prokázat velmi vysokou experimentální zručnost a trpělivost, jelikož kvantitativní stanovení určité substance pomocí FTIR spektrometrie patří mezi poměrně obtížnou metodu vyžadující již zmíněnou pečlivost. Stanovit, jaké množství polyelektrolytu a tenzidu je systémem využito k vlastní gelaci hydrogelu, považuji za velmi hodnotný výsledek této bakalářské práce, a mimo to byla tímto vytvořena poměrně univerzální metoda ke kvantitativnímu stanovení složení hydrogelových systémů pomocí FTIR spektrometrie. Dále byla studentem navržena termogravimetrická metoda izotermálního sušení hydrogelů, která velmi pěkně dokresluje zjištěné výsledky z časově rozlišené infračervené spektrometrie. Jinými slovy, lze touto jednoduchou metodou velmi pěkně ilustrovat, jakým způsobem dochází k dehydrataci hyaluronových hydrogelů a v neposlední řadě i ochotu těchto biokoloidních systémů přecházet v xerogel. To vše s výsledky studia subpopulací molekulární vody, které byly získány pomocí časově rozlišené FTIR spektrometrie, nám dává lépe pochopit, jakým způsobem je voda v těchto systémech vázána, a jak ochotně je hydrogelem „uvolňována“ v procesu jeho sušení, resp. dehydratace. Je zřejmé, že tyto výsledky budou hodnotné, ať už pro samotného studenta, jež bude pokračovat v navazujícím studiu na FCH, anebo pro jeho kolegy v rámci biokoloidní skupiny BioKol. V celkovém pohledu na průběh řešení této BP prokázal student vysokou experimentální zručnost a samostatnost, kdy k vlastní práci vždy přistupoval zodpovědně a pečlivě. Dále bych rád zmínil, že v návrhu kvantitativního stanovení složení hydrogelů byl student schopen velmi dobře řešit některá úskalí, které se během tohoto postupu vyskytla. Rovněž Marek Řihák projevoval velmi dobrou teoretickou orientaci v této problematice, kterou získal především pečlivým studiem odborné literatury, i když dostupných vědeckých prací zabývajících se tímto tématem je i v dnešní době poměrně malé množství. Mimo to u studenta oceňuji, že se při psaní této bakalářské práce nebál samostatně interpretovat naměřená data, ze kterých vyvozoval vždy logické a správné závěry. Konzultací bylo studentem využíváno v plné míře, a proto měl vedoucí velmi dobrý přehled, jak pokračuje jeho experimentální činnost v laboratoři, vyhodnocování naměřených dat a v neposlední řadě i sepisování této vysokoškolské práce. Dále bych rád zmínil, že student projevoval nebývalou ochotu a aktivitu experimentálně pracovat na své BP, a to již o prázdninách v předešlém roce. Díky této Markově inciativě byla velká část jeho BP naměřena již před zavedením distanční výuky, a tudíž i jeho vedoucí neměl žádné starosti vyplývající z této „přírodní“ neovlivnitelné komplikace. Předložená bakalářská práce dle názoru vedoucího beze zbytku splnila cíle, které byly vytyčeny v zadání, proto ji navrhuji ohodnotit stupněm „výborně“ (A).
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Kvalita zpracování výsledků | A | ||
Interpretace výsledků, jejich diskuse | A | ||
Závěry práce a jejich formulace | A | ||
Využívání konzultací při řešení práce | A | ||
Celkový přístup k řešení úkolů | A | ||
Splnění požadavků zadání | A | ||
Studium literatury a její zpracování | A | ||
Využití poznatků z literatury | A |
Student Marek Řihák se ve své bakalářské práci zabývá studiem volné a vázané vody v hydrogelových systémech. Obecně je systém hyaluronan – tenzid (Septonex) již dlouho studovaným tématem na Fakultě chemické, především kvůli potenciální aplikaci v medicíně. Práce je klasicky rozčleněna na úvod, teoretickou část, rešerši, experimentální část, výsledky s diskuzí a závěr. Výtku mám pouze k rešeršní části, kdy by v sekci Současný stav řešené problematiky mohl být více rozebrán výzkum v dané oblasti. Student použil celkem 33 zdrojů literatury, která je správně ocitována. Doporučovala bych ale lépe používat citace než uvedením dvou až tří zdrojů na konci odstavce. Po obsahové stránce práce obsahuje důkladně provedené experimenty, které jsou podrobně popsány, diskutovány a ilustrovány fotografiemi experimentů. Oceňuji studentovu manuální zručnost, která je při kvantitativních FTIR analýzách potřebná. Metodika ke stanovení volné a vázané vody v hydrogelech bude velkým přínosem i pro kolegy, kteří se problematikou hydrogelů zabývají. Marek Řihák splnil všechny zadané cíle práce, proto práci doporučuji k obhajobě s celkovým hodnocením A.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků zadání | A | ||
Logické členění práce | A | ||
Kvalita zpracování výsledků | A | ||
Využití literatury a její citace | B | ||
Interpretace výsledků, jejich diskuse | A | ||
Úroveň jazykového zpracování | A | ||
Formální úroveň práce – celkový dojem | A | ||
Závěry práce a jejich formulace | A |
eVSKP id 131392